ساعت حضور دانش‌آموزان دوره متوسطه در مدارس چقدر در هفته است؟

مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، در پاسخ به این پرسش که «جزئیات تصویب جدول دروس متوسطه نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش چگونه است؟»،‌ اظهار داشت: در سال تحصیلی 96-95 دانش‌آموزان پایه نهم به پایه دهم خواهند رفت و آنها باید شاخه و رشته‌های تحصیلی خود را انتخاب کنند؛ این موضوع در شورای عالی آموزش و پرورش بررسی شد و بر اساس پیشنهادی که سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با هماهنگی معاونت آموزش متوسطه دادند، تصمیماتی گرفته شد.

وی با اشاره به تصمیمات شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: در سال آینده و سال‌های آینده سه شاخه تحصیلی نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش خواهیم داشت که در شاخه نظری 4 رشته ریاضی‌ فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی وجود دارد.

نوید ادهم افزود: ساعت حضور دانش‌آموزان در شاخه نظری 35 ساعت در هفته در مدرسه خواهد بود و در شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش حداکثر حضور هفته‌ای دانش‌آموزان در مدرسه 40 ساعت خواهد بود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه برای 35 ساعت حضور دانش‌آموزان در مدرسه دروسی پیش‌بینی کرده‌ایم که یکسری دروس مشترک بوده و دروس خاص رشته‌ها نیز طراحی شده است، گفت: دروس مشترک مانند دروس تعلیمات دینی، آموزش قرآن، عربی، زبان خارجی و تربیت بدنی است که در گذشته نیز وجود داشت و دروس جدیدی نیز شامل «هنر»، «تفکر و سواد رسانه‌ای»، «مدیریت خانواده و سبک زندگی»، «انسان و محیط زیست»، «بهداشت و سلامت»، ایجاد شده که در متوسطه دوم به آن اضافه شده است.

وی اضافه کرد: درس آزمایشگاه را در گذشته داشتیم اما به دلیل محدودیت‌هایی که وجود داشت در یک دوره این درس حذف شده و با درس اصلی مانند فیزیک و آزمایشگاه، زمین‌شناسی و آزمایشگاه یا شیمی و آزمایشگاه ادغام شد که در حال حاضر این را مستقل کرده‌ایم.

نوید ادهم تصریح کرد: به دروس فیزیک، شیمی و زمین‌شناسی به طور مستقل 2 ساعت اختصاص داده‌ایم و درس آزمایشگاه را به طور مستقل پیش‌بینی کرده‌ایم که میزان آن 2 ساعت در پایه دهم و یک ساعت در پایه یازدهم است که در این خصوص باید آزمایشگاه مدارس تجهیز شده و متصدی داشته باشد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به شاخه فنی و حرفه‌ای گفت: در این شاخه 40 ساعت در هفته حضور دانش‌آموز را در مدرسه داریم؛ از این 40 ساعت، در پایه دهم 16 ساعت، در پایه یازدهم و   دوازدهم 13 ساعت به آموزش‌های عمومی مانند تعلیمات دینی، تربیت بدنی و زبان و ادبیات فارسی اختصاص داده‌ایم.

وی یادآور شد: 10 ساعت از این مقدار را به شایستگی‌های غیرفنی اختصاص داده‌ایم؛ مانند اخلاق محیط کار و کارآفرینی و 68 ساعت را در مجموع سه پایه به آموزش‌های فنی اختصاص داده شده است که این در هر رشته متفاوت است.

نوید ادهم با بیان اینکه رشته‌های دوره متوسطه دوم را در فنی و حرفه‌ای کاهش داده و تغییراتی را در آنها ایجاد کرده‌ایم، افزود: متناسب با اقتضائات و نیاز بازار کار این رشته‌ها تصویب شده است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر مرحله بررسی رشته‌های کاردانش است؛‌ در کاردانش حدود 250 رشته در حال حاضر وجود دارد که بررسی کارشناسی اولیه نشان می‌دهد که تعداد این رشته‌ها را محدود خواهیم کرد تا فرصتی برای آموزش عمومی به وجود آید.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا هدایت تحصیلی به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است؟»، خاطر نشان کرد: کلیات هدایت تحصیلی در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شده و در جلسه آینده این شورا نهایی خواهد شد و بر اساس این مصوبه هدایت تحصیلی در پایان پایه نهم انجام می‌شود و در یک مرحله دانش‌آموزان شاخه و رشته خود را انتخاب خواهند کرد.