لامپی که ١١٣ سال بی وقفه روشن مانده است!+عکس

به گزارش افکارخبر-لامپ‌های رشته‌ای به دلایل متفاوتی ممکن است زودتر از عمر واقعی خود بسوزند: تکان خوردن، بروز نوسان در برق، وجود ناخالصی در فلز به کار رفته برای فیلامان، وجود ناخالصی در گاز داخل لامپ و ...

اما حتی اگر تمام موارد فوق رعایت شوند نیز باز یک لامپ رشته‌ای برای همیشه روشن نخواهد ماند و خواهد سوخت، چرا که گرمای فیلامان، به مرور باعث تبخیر رشته تنگستن به کار رفته در آن شده و این تبخیر روز به روز آنقدر فیلامان را نازک و نازک‌تر از روز قبل می‌کند که سرانجام پیوند اتمی رشته گسسته شده و فیلامان پاره خواهد شد.

در بهترین شرایط، یک لامپ رشته‌ای بیش از یک یا حداکثر دوسال بطور مداوم روشن نخواهد ماند و خواهد سوخت. اما لامپی در دنیا وجود دارد ١١٣ سال بی‌وقفه روشن مانده است‼️

این لامپ ٤ وات که در سال ١٩٠١ در یک ایستگاه آتش‌نشانی واقع در شهر لیورمور کالیفرنیا نصب شده، قدیمی‌ترین لامپ جهان است که به جز یک یا دو باری که در اثر قطع برق خاموش شده، همچنان بی‌وقفه کار می‌کند ﴿البته فیلامان آن از جنس تنگستن نیست، بلکه کربنی است﴾. لامپ مذکور به‌عنوان پرعمرترین لامپ جهان در کتاب گینس به ثبت رسیده است.

photo_2016-03-06_08-53-07

photo_2016-03-06_08-52-56

برای مشاهده این لامپ به‌صورت زنده می‌توانید به آدرس زیر مراجعه نمایید:

http://www.centennialbulb.org/photos.htm

تاکنون تئوری‌های فراوانی برای توضیح رفتار عجیب این لامپ و عمر شگفت‌انگیزش ارائه شده است که در زیر ٣ مورد ذکر می‌گردد:

١. چون کسی آن را زیاد خاموش و روشن نکرده است و می‌دانیم هرچه سیکل تنش کمتر باشد، عمر لامپ افزایش میاید.

٢. این لامپ، لامپی ٦٠ وات است که تنها با توان ٤ وات به کار گرفته شده استو درنتیجه هیچ وقت آنقدر داغ نمی‌شود که بسوزد.

٣. با توجه به این که هزینه و وقت بسیاری برای ساخت این لامپ صرف شده است، نمی‌توان آن را یک لامپ معمولی صنعتی تصور کرد. حتی هواگیری آن هم استثنایی بوده است. لذا اکسیژنی در آن باقی نمانده که باعث اکسیداسیون و سوختنش شود.