تأکید رئیس‌جمهور بر ارائه خدمات ویژه به معلولان

حسین نحوی‌نژاد، با اشاره به فرآیند بررسی و تدوین لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، اظهار کرد: در سال 83، قانونی تحت این عنوان در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که آن قانون علی‌رغم برخی از ویژگی‌ها دارای نواقصی نیز بود.

وی تصریح کرد: چون قانون حمایت از حقوق معلولان در سال 83، به‌صورت طرح در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده بود، به همین جهت اعتبارات لازم برای اجرای آن دیده نشده بود و همین امر مشکلاتی را در مسیر اجرا به وجود آورده بود.

نحوی‌نژاد بیان داشت: قانون حمایت از حقوق معلولان در سال 83 توانست ادبیات مناسبی در حوزه معلولان ایجاد کند و درنهایت حساسیت جامعه را به این گروه از افراد جلب کند.

به گفته معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، ادبیات مناسب‌سازی، نگهداری معلولان، پرداخت یارانه و تشکیل شورای مناسب‌سازی ازجمله ویژگی‌های قانون حمایت از حقوق معلولان در سال 83 بود.

وی بیان داشت: پس‌ازاین قانون و الحاق جمهوری اسلامی به کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت فضای جدیدی برای توجه به معلولان فراهم شد که در این مسیر مسئولان دولتی تلاش گسترده‌ای را انجام دادند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به پیگیری‌های ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه معلولان، تصریح کرد: علی‌رغم اینکه NGOها و سازمان‌های غیردولتی در اجرای برنامه‌های معلولان تلاش گسترده‌ای داشتند،‌اما نمی‌توان از پیگیری‌ها و تلاش وزیر رفاه گذشت.

وی اضافه کرد: پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، قانون حمایت از حقوق معلولان مجدداً مورد بازنگری و بررسی قرار گرفت که این امر با همکاری NGOها و سازمان‌های غیردولتی صورت گرفت.

نحوی‌نژاد تصریح کرد: در فرآیند بررسی و تدوین لایحه جدید حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت نمی‌توان گفت فرد یا دستگاه خاصی کار اساسی را انجام داده است،‌ به‌طوری‌که تدوین این لایحه با همکاری NGOها، وزارت رفاه، سازمان بهزیستی، فراکسیون حقوق معلولان در مجلس و سایر نمایندگان مجلس بوده است.

وی تصریح کرد: لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در تاریخ 94/6/15 در هیأت دولت مطرح و با عنایت رئیس‌جمهور 25 بند از این لایحه به‌صورت برنامه در هیأت دولت مصوب و دستگاه‌های اجرایی ملزم به اجرای آن شدند.

وی گفت: در همین تاریخ (94/6/15) لایحه اشاره‌شده به مجلس شورای اسلامی جهت بررسی و تصویب ارسال شد که با عنایت نمایندگان مجلس اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا، کمیسیون تخصصی مشترک از کمیسیون بهداشت و اجتماعی، تشکیل گردید و در واقع این لایحه در کمیسیون تخصصی مورد بررسی قرار گرفت.

نحوی‌نژاد بیان داشت: درنهایت پس از برگزاری جلسات متعدد، لایحه حمایت از حقوق معلولان در کمیسیون تخصصی بر اساس اصل 85 به تصویب رسید.

وی ادامه داد: لایحه اشاره‌شده هم‌اکنون با امضای رئیس کمیسیون تخصصی (بهداشت و اجتماعی) آماده شده است و پیش‌بینی می‌شود پس از اصلاحاتی در هفته آینده به شورای نگهبان ارسال شود.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور این قانون به مدت 5 سال به‌صورت آزمایشی اجرا خواهد شد و پس‌ از آن مجدداً مورد بازنگری قرار خواهد گرفت و نواقص و ایرادات آن برطرف می‌شود.

نحوی‌نژاد با اشاره به برخی سرفصل‌های قانون جدید لایحه حمایت از حقوق معلولان گفت: پرداخت مستمری حداقل دستمزد شورای عالی کارگری، یکی از بندهایی است که در این قانون قید شده است و در واقع مستمری افراد معلول در سال آینده افزایش چشم‌گیری خواهد داشت.

به گفته وی سیاست جهانی به‌گونه‌ای است که مستمری به افراد ازکارافتاده و یا افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید پرداخت می‌شود.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر 300 هزار نفر از معلولانی که دارای معلولیت شدید و خیلی شدید هستند، مستمری دریافت می‌کنند، ضمن اینکه این افراد خدمات دیگری را نیز در بخش‌های مختلف دریافت می‌کنند.