سردار یحیی رحیم صفوی در همایش ساماندهی سیاسی فضا و اداره بهینه شهر تهران که در محل دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد با بیان اینکه حل بخشی از مشکلات تهران متوجه دولت و حکومت است، گفت: هنر شهرداری و دولتمردان این است که از ظرفیت بالای اساتید دانشگاهی برای حل معضلات تهران استفاده کنند.

او ادامه داد: از این رو برای یافتن راه حل مشکلات شهر تهران تلاش می‌کنیم در قالب این همایش به سه سوال اصلی پاسخ دهیم: سوال نخست اینکه چگونه می‌توانیم شهر بهتری داشته باشیم تا مردم با امنیت، شادی و راحتی زندگی کنند؟ سوال دوم اینکه ساماندهی تهران با ساماندهی فضا در سطح ملی چه ارتباطی دارد؟ سوال آخر اینکه در فرآیند ۱۰ سال آینده و در قالب برنامه های ششم و هفتم توسعه وضعیت تهران از لحاظ ترافیکی، جمعیتی و محیط زیستی به چه سمت و سویی حرکت خواهد کرد؟

صفوی اظهار کرد: در جمع‌بندی این همایش تلاش می‌کنیم ۱۰ سیاست برای ساماندهی فضا به مقامات مسئول پیشنهاد دهیم.

وی در رابطه با موضوعات مورد بررسی در این همایش گفت: دانشگاه تربیت مدرس به ‌عنوان یکی از معتبرترین دانشگاه‌های کشور در کنار تربیت دانشجویان و نخبگان کشوری رسالت خود می‌داند که به‌عنوان یک مرکز علمی در مرحله تصمیم‌سازی مسائل مهم کشوری و شهری ورود پیدا کند.

صفوی در ادامه افزود: امروز شهر تهران به‌عنوان پایتخت کشور یکی از مهم‌ترین مراکزی است که تحت نظر دانشگاه تربیت مدرس است. ما امروز قریب به ۱۰۰ هزار عضو هیئت‌علمی و ۴.۵ میلیون دانشجو در کشور داریم این هنر سیاستمداران ما است که از این ظرفیت و گنجینه گران‌بها در حل و بررسی مسائل کشوری و شهری استفاده کنند.

تهران مشکل‌دارترین شهر کشور نیست

به گزارش مهر، محمدحسین پاپلی یزدی دبیر علمی این همایش نیز با بیان اینکه تهران مشکلات زیادی دارد اما مشکل‌دارترین شهر کشور نیست، اظهار کرد: بخش زیادی از گرفتاری‌های تهران مربوط به بروکراسی دولت است. به عنوان مثال در حال حاضر روزانه ۲۵ میلیون تردد در شهر انجام می‌شود که از این میزان ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تردد مربوط رفت و آمد کارکنان ادارات است.

او ادامه داد: همچنین در حال حاضر کمتر از ۳ درصد از ظرفیت ۳ هزار کیلومتری فیبر نوری در شهر تهران استفاده می‌شود این در حالی است که مجموع مراجعات مردم به ۹ شعبه مرکزی شهر تهران معادل کل مراجعات به سیستم بانکی شهری همچون فرانکفورت است.

دبیر علمی همایش تاکید کرد: طی ۱۰ سال گذشته مدیریت شهری تهران متحول شده است و شهر بدون کمک‌های دولتی به شهری مردم محور همراه با رفاه و آسایش بدل شده است. به عنوان مثال طی سال‌های ۸۷ تا ۹۳ کمک های دولتی کمتر از یک هزارم بودجه اداره شهر تهران بوده است و شهرداری تهران توانسته بدون پول نفت شهر را اداره کند این در حالی است که حل مشکلات تهران جز با همکاری همه قوه‌ها ممکن نیست.

سیروس احمدی دبیر اجرایی همایش نیز با اشاره به تکلیف دولت بر مبنای مصوبه سال ۹۲ مجلس تصریح کرد: در سال ۹۲ مجلس طرحی را به تصویب رساند که بر مبنای آن دولت مکلف شد تا نسبت به انتقال یا عدم انتقال پایتخت به عنوان مرکز ثقل حکومت مطالعه کند.

او افزود: با تصویب این طرح، در اواخر سال ۹۲ سلسله نشست هایی برای امکان سنجی این موضوع برگزار شد که براساس آن مشخص شد بحث انتقال پایتخت به طور کلی منتفی است چرا که در زمان حاضر امکان اجرای آن وجود ندارد و باید برای ساماندهی پایتخت قدم برداشت.

به گفته وی، حل مشکلات پایتخت نیاز به عزم ملی دارد.