«مدارس استعداد های درخشان منحل می شوند، آزمون ورودی مدارس سمپاد برای دانش آموزان تهرانی برگزار نخواهد شد.» همین جملات کافیست تا خانواده ها دچار تشویش و نگرانی شوند و همانند یک شهروند - خبرنگار، اطلاعاتی که این روزها مسئولان نظام تعلیم و تربیت از خبرنگاران پنهان می کنند به گوش رسانه ها برسانند.

برخی از مدارس پایتخت خبر از انحلال فعالیتشان به خانواده ها داده اند و خانواده ها دو راه بیشتر ندارند یا فرزندانشان را باید به مدارس نمونه دولتی بفرستند یا مدارس غیردولتی را انتخاب کنند.

رویکرد آموزش و پرورش نسبت به مدارس سمپاد به همین جا ختم نشده و سختگیرانه تر نیز می شود. در شهر تهران، مدارس سمپاد دیگر دانش آموزِ استعداد درخشان نمی پذیرند. آزمونی برای ورود به دبیرستان های استعداد های درخشان برای دانش آموزانی که سال ها منتظر بودند تا بتوانند با عبور از آزمون در زمره استعدادهای درخشان قرار گیرند برگزار نخواهد شد.

طبق بخشنامۀ رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان، تنها دانش‌آموزان پایۀ نهم مدارس استعدادهای درخشان در تهران که معدل کل سالانۀ هر دو پایۀ هفتم و هشتم آن‌ها در خرداد، ۱۷ و بالا‌تر از آن باشد، بدون شرکت در آزمون ورودی، در پایۀ دهم این مدارس ادامۀ تحصیل می‌‏دهند.

همچنین گروهی از دانش‌آموزان پایۀ نهم مدارس استعدادهای درخشان که معدل کل سالانۀ آنان در خرداد، در یکی از پایه‌های هفتم یا هشتم ۱۷ و بالا‌تر از آن و در پایۀ دیگر (هفتم یا هشتم) بین ۱۶ تا ۱۶.۹۹ باشد، در صورت تأیید در شورای دبیران مدرسه و تصویب در شورای مدرسۀ محل تحصیل فعلی خود، پس از صدور مجوز ادارۀ استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان استان، بدون شرکت در آزمون ورودی دبیرستان‌های دورۀ دوم استعدادهای درخشان، مجاز به ادامۀ تحصیل در پایۀ دهم این مدارس خواهند بود.

همین موضوع موجب شده است تا برخی از خانواده هایی که فرزندانشان در مدارس سمپاد تحصیل نمی کنند و از آزمون نیز به لطف سیاست گذاران نظام تعلیم و تربیت ناکام مانده اند، به دنبال دیدار با مسئولان مختلف آموزش و پرورش باشند تا آنان را قانع کنند که این شانس را از فرزندانشان نگیرند.

مخالفت مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با برگزاری آزمون

مادری که فرزندش پایه نهم است و در یک مدرسه نمونه دولتی درس می خواند  می گوید: فرزندم در تمام طول تحصیلی معدلش ۲۰ بوده است و تمام وقت خود را صرف مطالعه و خواندن کرده است تا بتواند به مدارس سمپاد راه یابد و هزینه های مختلفی نیز صرف کرده ایم تا بتواند در آزمون مدارس استعدادهای درخشان موفق شود اما این روزها متوجه شده ایم که شهر تهران آزمون ورودی به مدارس استعدادهای درخشان برگزار نمی کند. کاش از مدت ها قبل این موضوع را مطرح می کردند که اکنون ناکامی را در چهره فرزندمان نبینیم.

وی ادامه داد: ما به همراه چند خانواده دیگر به مرکز استعدادهای درخشان نیز رفته ایم تا بتوانیم حق فرزندانمان را بگیریم. وقت ملاقات با فردی که گفته می شد مسئولیتی در این حوزه دارد به ما داده شد و آن فرد به ما گفت که برای سال تحصیلی آینده ۷۰۰ سهمیه در شهر تهران برای پذیرش دانش آموز در مدارس استعدادهای درخشان داده شده است اما مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران قبول نمی کند که آزمون برگزار کند وگرنه حق فرزندان شماست که آزمون ورودی داشته باشند و پیگیر این موضوع از وزیر آموزش و پرورش باشید.

ظرفیت مدارس سمپاد شهر تهران تکمیل است

این در حالی است که مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران تاکید دارد در حال حاضر ظرفیتی نداریم و در ‌‌نهایت آزمونی هم برای سایر دانش‌آموزان در تهران نخواهیم داشت.

سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران نیز صحبت های مدیرکلش را تایید می کند و با توصیه هایی که بیشتر به نوشدارو پس از مرگ سهراب می ماند، خطاب به خانواده دانش آموزان می گوید: با توجه به اینکه آزمونی برای دبیرستان‌های سمپاد در تهران برگزار نخواهد شد لذا والدین با ثبت‌نام دانش‌آموزان برای آماده کردن آنها در آزمون استعدادهای درخشان و برگزاری کلاس‌های مختلف برای قبولی آنها در این آزمون، بهداشت روانی دانش‌آموزان را به خطر نیندازند!

این رویکرد آموزش و پرورش به دلیل رشد بیش از ۱۰۰ درصدی مدارس درخشان در سال های گذشته است که از سیاست های اصلی فانی نیز محسوب می شود.

کاهش ورودی مدارس سمپاد

وزیر آموزش و پرورش نیز در این ارتباط می گوید: در شهرهای مختلف به هیچ وجه مدارس سمپاد را تعطیل نکرده‌ایم. در گذر از دوره متوسط اول به دوم، دانش‌آموزانی که وارد مدارس استعدادهای درخشان در سال‌های گذشته شده‌اند، همچنان در این مدارس باقی می‌مانند، اما ورودی به این مدارس را کاهش می‌دهیم تا به استانداردهای جهانی دست یابیم. با ادغام تعداد محدودی از مدارس استعدادهای درخشان، با توجه به ظرفیتی که در این رابطه داریم عمل می کنیم.

فانی معنقد است شاخص جهانی برای انتخاب دانش‌آموزان تیزهوش برای تحصیل در مدارس استعدادهای درخشان ۲.۲۸ درصد است، یعنی از بین هر ۱۰۰ دانش‌آموز حداکثر ۲.۲۸ نفر می‌توانند وارد مدارس استعدادهای درخشان شوند اما در سال‌ های اخیر این استاندارد رعایت نشده است.

وزارت آموزش و پرورش در دولت گذشته با سیاست گسترش مدارس استعدادهای درخشان به دانش آموزان ضربه زد این بار نیز نظام تعلیم و تربیت دولت تدبیر و امید با محدود کردن ورودی به نوعی موجب عدم جذب استعدادهای موجود پرداخته است که نتیجه آن را در سال های آینده خواهیم دید. استعدادهایی که اگر تقویت شوند توسعه و پیشرفت کشور را به ارمغان می آورند و اگر از همین ابتدا سرکوب شوند نمی توان تضمینی نیز برای توسعه آینده کشور داد.