پاها، پایین‌ترین عضو بدن‌مان هستند که به آن قلب دوم بدن هم می‌گویند. اما چقدربه سلامت‌شان اهمیت می‌دهیم؟ هر روز از آنها کار می‌کشیم و وزن بدن‌مان را به آنها تحمیل می‌کنیم، و در ازدحام مشغله‌هایی که داریم گاهی واقعا فراموش می‌کنیم که این عضو بسیار فعال هم نیاز به رسیدگی دارد.

بسیاری از ما هر روزاز پاهای‌مان کار می‌کشیم و به آنها فشار وارد می‌کنیم، بدون این که به فکر یک ماساژ خوب برای آنها باشیم.آن چنان درگیر کارها و مسئولیت‌هایی که داریم می‌شویم که فراموش می‌کنیم پاهای‌مان چه اهمیتی در راندمان کاری وانعطاف بدنی‌مان دارند. افرادی که مکررا به استخر و سونا می‌روند، اهمیت حفظ سلامت پاها را درک کرده و آگاهی خوبی در این زمینه دارند، اما سایر افراد چطور؟

علم توضیح می‌دهد که چرا ماساژ پا برای پاهای‌مان خوب است وبه نفع سلامت عمومی‌مان نیز هست. برخلاف باورعمومی، ماساژ پا فواید بی‌شماری دارد. هرشب، 10 تا 15 دقیقه قبل ازخواب پاهای‌تان را ماساژ دهید. حال فواید این کار را برای شما می‌گوییم.

-ماساژ از آسیب پاها پیشگیری می‌کند

اگرهرشب پاهای‌تان را کمی ماساژ دهید، می‌توانید به تقویت عضلات کف ومچ پا کمک می‌کنید..

-ماساژپاها باعث بهبود جریان خون می‌شود

ماساژ پاها برای بهبود جریان خون، مخصوصا برای کسانی که در محل کار اغلب نشسته‌اند، مهم است.

-ماساژ کف پا باعث کاهش فشارخون می‌شود

ماساژ شبانه کف‌پاها، علاوه بر بهبود گردش خون، با بالا رفتن فشارخون نیز مقابله می‌کند

-ماساژ کف پا سردرد را تسکین می‌دهد

در تحقیقی معلوم شد بیمارانی که از سردرد رنج می‌بردند، رفلکسولوژی و ماساژ کف پا به کاهش علائم سردردشان کمک کرده است.

ماساژ مختصر و مکرر پاها می‌تواند احساس اضطراب و افسردگی را کاهش دهد

-تسکین علائم خارپاشنه و صافی کف پا با ماساژ

افرادی که کف‌پای صاف دارند، کف‌پای‌شان به خاطرکوتاهی رباط، قوس طبیعی ندارد می توانند از ماساژ مختصر و مکرر بهره ببرند. دربرخی موارد، ماساژ کف‌پا هر شب پیش ازخواب می‌تواند به تسکین درد ناشی ازاین مشکلات کمک کرده و یا حتی در بعضی موارد درمان‌شان نماید.

-ماساژپاها سبب کاهش علائم اضطراب وافسردگی می‌شود

مطالعاتی که در زمینه رفلکسولوژی صورت گرفته است نشان می دهد ماساژ مختصر و مکرر پاها می تواند احساس اضطراب و افسردگی را کاهش دهد

-ماساژ پاها و تسکین علائم پیش از قاعدگی و یائسگی

بیشترعلائم رایج پیش ازقاعدگی یعنی اضطراب، خستگی، سردرد، نوسانات خلق و خو، تحریک پذیری و افسردگی را می توان با ماساژ مختصر پا هر شب قبل از خواب کاهش داد.

-کاهش اثرات ادم با ماساژ کف پاها

ادم یا خیز، بیماری است که منجر به تجمع مایعات اضافی در حفره‌ها و بافت‌های بدن می‌شود. ادم (ورم بدن)، یک حالت بسیارشایع درطی مراحل انتهایی بارداری است. اثرات ادم را می‌توان با ماساژ مکررکف پاها خنثی کرد.