شورای شهر دستور توقف برج سازی را داد / آبفا زیر بار نیترات بالای آب نمی رود

گروه اجتماعی-منطقه 22 تهران قرار بود الگوی سایر مناطق و مایه افتخاری برای پایتخت باشد اما با رشد قارچ گونه ساخت و سازها در این منطقه و سرازیر شدن سیل جمعیت، دستگاه های مختلف و حتی خود شهرداری از تکمیل زیرساخت هایی همانند برق، آب و حمل و نقل در منطقه باز ماند. اصغر قدیمی دبیر دبیران شورایاری منطقه 22 تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکارخبر به تشریح مشکلات این منطقه می پردازد. در ادامه مشروح این گفت و گو را می خوانید:

در چند سال اخیر منطقه 22 با هجوم ساخت و سازها مواجه بود به گونه ای که شورای شهر دستور توقف این ساخت و سازها را داد. وضعیت در حال حاضر به چه صورت است؟

قرار بود منطقه 22 برای سایر مناطق یک الگو باشد و ساختمان هایی بیش از سه طبقه در آن ساخته نشود.اکنون  بنا به دستور شورای اسلامی شهر تهران بلند مرتبه سازی در منطقه 22 تهران متوقف و ساختمانی بیش از 12 طبقه احداث نمی شود. اما منطقه 22 از نظر ساخت و ساز دیگر شکل گرفته است و آنچه که در طرح تفصیلی و مصوبه های شورای عالی معماری و شهرسازی عنوان شده بود به دلایل مختلف از جمله حضور تعاونی های مختلف در منطقه اجرا نشد. در واقع در این منطقه زمینی باقی نمانده است تا بخواهیم ساخت و ساز را متوقف کنیم. هر چند تا جایی که ممکن بوده است شورای شهر و شورایاری منطقه نظارت کافی را اعمال کرده اند.

با توجه به حساسیت افکار عمومی نسبت به این ساخت و سازها در یک سال اخیر وضعیت به چه صورت بوده است؟

در یک سال اخیر نیز تنها چند پروانه ساخت صادر شده است. به گونه ای که اکنون با رکود ساخت و ساز در مطنقه مواجه هستیم و درآمد زایی در منطقه کاهش یافته است. تنها موضوع تجاری سازی ها ادامه دارد که برخی از آنها ممکن است طبق ضوابط نبوده که در حال پیگیری هستیم. برخی از این ساختمان ها در محله های قائم، گلستان، هوانیروز که منطقه ای مسکونی هستند در حال ساخته شدن هستند و ممکن است با استفاده از دور زدن قانون به کاربری تجاری تغییر یافته باشند.

 وضعیت ترافیکی منطقه به چه صورت است؟

در ساعات صبح برای حرکت رفت و برگشت در همت از غرب به شرق با ترافیک سنگینی در سمت شهرک لاله مواجه می شویم. ممکن است با ادامه یافتن اتوبان حکیم کمی از بار ترافیکی کاسته شود.در حال حاضر بار ترافیکی همت و حکیم به منطقه سرازیر شده و آلودگی هوا و صدا را در محله های مختلف دامن می زند. به گونه ای که منطقه 22 رتبه دو یا سه را در آلودگی هوا در تهران دارد. از سوی دیگر دریاچه خلیج فارس با کارکرد فرامنطقه ای که یافته است در روزهای تعطیل زندگی اهالی منطقه را قفل می کند.

آیا پیگیری های شما برای احداث آموزش و پرورش مستقل در منطقه به نقطه مطلوبی رسیده است؟

خیر. با نبود مرکز آموزش و پرورش مشکلات مردم منطقه در برخورداری از کیفیت آموزشی مطلوب ادامه یافته و ساختمانی که از طریق تهاتر با شهرداری به آموزش و پرورش برای ایجاد آموزش و پرورش مستقل منطقه در نظر گرفته شده بود به دانشگاه پیام نور فروخته شد. در گذشته تلاش ها و نامه نگاری های زیادی صورت گرفت اما گفته شد که قرار است با اعمال پهنه بندی تعداد مناطق آموزش و پرورش را به مرور کم کرده وبه پهنه ها کاهش دهیم. با انجا نشدن پهنه بندی ساختمان مذکور به دانشگاه پیام نور فروخته شد.

 

منطقه 22 با 60 درصد کمبود مدرسه مواجه است

نبود آموزش و پرورش مستقل چه آسیب هایی را برای مردم منطقه در پی داشته است؟

در نبود آموزش و پرورش مستقل کیفیت آموزشی مدارس موجود در منطقه کاهش یافته زیرا معلمانی درجه دو و درجه سه را به این منطقه اعزام می کنند، ضمن این که نظارت کاهش می یابد. این در حالی است که در برخی مناطق همانند قائم یک مدرسه ابتدایی و متوسطه وجود ندارد. در دهکده المپیک دو مدرسه ابتدایی، محله زیبادشت وضعیت بهتری برخوردار است اما در محله هوانیروز مدرسه ابتدایی وجود ندارد. در مجموع منطقه بیش از 60 درصد کمبود تعداد مدرسه در مقاطع مختلف دارد و این امر منجر به افزایش هزینه خانواده ها در تهیه سرویس مدرسه شده است.

تاریکی و کمبود کلانتری دلیل برخی ناامنی ها در منطقه

از بروز خفت گیری در برخی محله های نزدیک به اتوبان در منطقه شکایت هایی توسط مردم ارایه شده است. وضعیت امنیت در منطقه به چه صورت است؟

منطقه 22 منطقه ای است که پیرامون آن باز و به سمت مناطق حاشیه ای راه دارد. اکنون دو کلانتری در منطقه مستقر است که یک مورد آن دارای جانمایی خوب و در غرب منطقه قرارمستقر است. اما جانمایی کلانتری 181 نامناسب است و در عوارضی قدیم قرار دارد لذا  دسترسی مردم به آن سخت است و خدمت رسانی برای پرسنل این کلانتری نیز مشکل شده است، بهتر است این کلانتری در شرق منطقه مستقر شود.همچنین در یکی از محله ها همانند محله آبشار، دریاچه خلیج فارس، آزاد شهرو شهرک شریف نیاز به احداث کلانتری جدید است.

اما دلیل برخی از ناامنی ها در محله های کنار اتوبان؛ تاریکی است. رایزنی هایی با شرکت برق انجام داده ایم امید داریم به زودی مرتفع شود. کلانتری در این مناطق گشت های ویژه دارد و دلیل برخی تیراندازی های شبانه در منطقه تعقیقب و گریز پلیس با سارقان است، اما منطقه 22 وسیع و باز است.  بیشترین خفت گیری ها در بالای پل های هوایی انجام می شود به همین دلیل درخواست داده ایم در 12 محله کانکس های نیروی انتظامی را مستقر کنند. اکنون چهار محله از این کانکس ها برخوردار هستند اما برای برخورداری سایر مناطق از کانکس نیروی انتظامی رایزنی های صورت گرفته که به دلیل کمبود بودجه فعلا امکان تامین آن نیست.

یکی از بزرگترین معضلات مردم منطقه حمل و نقل است. نیازهای منطقه در این مورد و پیگیری های شما از چه قرار است؟

رشد در این منطقه بادکنکی است و از نظر زیرساخت های حمل و نقلی توجهی به آن نشده است. جلسه های متفاوتی برای توسعه ناوگان حمل و نقل منطقه برگزار شده است که تا کنون بی نتیجه بوده.

استفاده از تاکسی های هیبریدی در منطقه 22 منطقی تر است

پیشنهاد شورایاری منطقه برای حل این معظل چیست؟

پیشنهاد  می کنیم خط 5 مترو که از شهرک نفت به شهران می آید از شمال همت به منطقه 22 برسد تا بتوان خدمات حمل و نقلی را توسعه داد. اما در کوتاه مدت باید در وهله اول نظارت و مدیریت بر اتوبوس ها موجود انجام شود.زیرا  برخی از اتوبوس ها در منطقه گاه تا یک ساعت نیز تاخیر دارند. این منطقه دارای 12 محله است که اگر هر محله دارای سه یا چهار اتوبوس باشند می توان با تاخیرهای کمتر به مردم خدمت رسانی کند.اکنون تعداد اتوبوس ها بسیار کم است و برخی از محله ها فاقد اتوبوس هستند. راننده های اتوبوس نیز معترض هستند که در برخی موارد با اتوبوس خالی مسیر را طی می کنند لذا باید مدیریتی صورت گیر تا برای رانندگان نیز توجیه اقتصادی داشته باشد.

photo_2016-03-10_09-24-58

این وضعیت در مورد خطوط تاکسی نیز صادق است؟

این منطقه فاقد خط تاکسی است  و تنها از مترو صادقیه به میدان المپیک یک خط تاکسی وجود دارد. ممکن است برخی از تاکسی های شخصی اقدام به جابجایی مسافر کنند اما نظارتی وجود ندارد. حداقل درخواست ما افزایش تعداد اتوبوس ها و تعریف خطوط جدید تاکسی است. حتی شهرداری تهران می تواند با توجه به وسعت منطقه 22 تاکسی های هیبریدی را برای این منطقه در نظر بگیرد تا طول عمر این تاکسی ها نیز افزایش یابد. به نظر می رسد این اقدام منطقی تر از استفاده از این نوع تاکسی ها در مرکز شهر است.

کار مردم را به دست خودشان بسپاریم

با توسعه تعداد سراهای محله در مناطق وضعیت حال حاضر این اماکن در منطقه 22 و مشکلات موجود به چه صورت است؟

از دید ما بهتر است سراهای محله را به دست خود مردم بسپارند تا آن را اداره کنند. کمبود بودجه باعث شده است با مشکلات عدیده ای مواجه باشیم به گونه ای که در سال های 93 و 95 هیچ بودجه ای به سراهای محله داده نشده است.  شهرداری و ستاد راهبردی به وعده های خود عمل نمی کنند و نبود بیمه برای مدیران سراهای محله و کارمندان منجر به افزایش شکایات نزد مراجع مربوطه شده است.

تعطیل شدن موسیقی در سراهای محله و بدبینی مردم به مدیریت شهری

همچنین با وجود این که بزرگان ما تاکید بر نشر شادی بین مردم دارند اما موسیقی را از سراهای محله جمع کرده اند و اجازه برگزاری کلاس های موسیقی در سراها داده نمی شود. این در حالی است که موسیقی در فرهنگسراها همچنان برقرار است. تعطیل شدن موسیقی در سرای محلات منجر به بدبینی مردم به مدیریت شهری و شورای شهر شده است.با روند موجود می توان گفت سرای محلات کارکرد خاصی برای مردم در آینده ندارند.

 متاسفانه آسیب شناسی مناسبی در مورد سراهای محله صورت نگرفته و دست هیئت امنا را برای برگزاری برنامه های فرهنگی و افزایش مشارکت مردمی باز نمی گذارند. متاسفانه مردم اکنون در حال گریزان شدن از سراهای محله هستند. در صورتی که مردم انواع نیازهای فرهنگی خود را در سراهای محله برطرف کنند هم از بروز آسیب های اجتماعی جلوگیری می کنیم هم ترافیک شهر را کاهش می دهیم زیرا خانواده ها فرزندان خود را به نقاط دیگری از شهر برای حضور در کلاس های موسیقی، تاتر و غیره نمی فرستند.

با کمبود نقدینگی شهرداری اولین نقطه ای که با کمبود بودجه مواجه است سراهای محله است لذا شهرداری می تواند با درایت برنامه های فرهنگی مختلف را طراحی کند که ضمن درآمدزا بودن نیازهای فرهنگی محلات را نیز برطرف کند. در غیر این صورت سراها را به خود مردم واگذار کند به این معنی که بجای دادن پول به پیمانکار در حوزه های مختلف کار را به دست مردم دهد و با صرف هزینه کمتر تنها نظارت داشته باشد.

آبفا قبول نمی کند نیترات آب در منطقه 22 بالا است

آیا قرارداد با شرکت آبفا برای تامین آب مناسب در منطقه به نتیجه رسید؟

قرارداد با آبفا برای تامین آب در برخی مناطق در حال پیگیری است اما مهم ترین مشکل این است که نیترات آب در منطقه بالا است و باید برای آن فکری اساسی کرد. آزمایشگاهی غیر از آزمایشگاه های آبفا نیترات آب را بررسی کرده و به ما اطمینان داده است که نیتران آب در منطقه بالا است. به شرکت آبفا اعلام کردیم اما این شرکت این موضوع را رد  می کند و حتی حاضر به انتخاب آزمایشگاهی کاملا بی طرف برای بررسی نیترات آب در منطقه 22 نیست. این در حالی است که گزارش های مردمی حاکی از شیوع کلیه درد و تنگی نفس در بین مردم است که یکی از دلایل آن بالا بودن نیترات آب منطقه است.

به عنوان صحبت نهایی پیشنهاد یا انتقادی دارید؟

در سال جدید و استقرار نمایندگان جدید در مجلس پیشنهاد می کنیم در هر منطقه و در سراهای محله دفتر ارتباطات مردمی شکل بگیرد و بجای مراجعه زمان بر مردم به مجلس برای دیدار با نمایندگان تهران، نمایندگان با برنامه ای منظم دیدارهای مردمی خود را در سراهای محله برگزار کنند.