اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران؛ در رابطه با پرداخت 300 میلیارد تومان از سهم دولت در توسعه حمل و نقل عمومی در سال 95 اظهار داشت: دولت باید هر ساله مبلغی را به توسعه حمل ونقل در شهر تهران اختصاص دهد .سال جاری شهرداری 400 هزار میلیارد تومان بودجه برای حمل ونقل در نظر گرفته بود که از این مقدار نصف آن سهم دولت بود.

 

وی افزود:سال آینده نیز شهرداری در نظر دارد سهم دولت را در حمل ونقل شهری پرداخت کند و دولت هم باید این موضوع را در اسناد و مدارک ثبت کند،اما تا کنون هیچ ضمانت اجرایی برای بازپرداخت این مبالغ از سوی دولت وجود ندارد.

 

عضو کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران بیان کرد:دولت باید معادل تمام مبالغی را که شهرداری تا کنون در توسعه حمل نقل پرداخت کرده را بپردازد، زیرا شهرداری تمام همت خود را صرف توسعه مترو و اتوبوسرانی کرده است و اگر دولت معادل همین پول را پرداخت نکند به مرور زمان وضع حمل ونقل از شرایط عادی فاصله می گیرد.

 

شاکری تصریح کرد: مالیات بر ارزش افزوده نیز یکی دیگر از مطالبات شهر تهران از دولت است که تاکنون پرداخت نشده و کلان‌شهر های دیگر نیز با چنین طلبی مواجه هستند اما بدهی تهران بسیار بالا و نزدیک به 10 هزار میلیارد تومان است.

 

وی گفت: زمانی که مالیاتی از مردم یک شهر اخذ می شود ،آن‌ها باید تاثیر پرداخت مالیات را در قالب خدمات شهرداری مشاهده کنند اما در شهر تهران دولت سهم شهرداری را پرداخت نمی کند و این بدهی روز به روز افزایش پیدا می کند و دولت هم تاکنون نتوانسته راه چاره ای در این رابطه ارائه دهد.سه نفر از اعضای شورای شهر مسئول پیگیری مطالبات شهر تهران از دولت شده اند که در این رابطه به نتیجه ای نرسیده اند.