محسن ناصری درباره تغییرات اقلیمی و روند افزایش دما، اظهار داشت: محیط زیست متأثر از فاکتورهای اقلیمی است و در تغییر اقلیم نیز با فآکتورهای فرکانس وقایع حدی آب‌وهوایی و میانگین بلند مدت روبرو هستیم و وقایعی از جمله گرمای بسیار شدید یا طوفان و سرمای شدید ناشی از همان فاکتور فرکانس وقایع حدی است.

وی با بیان اینکه روند افزایش دما سال به سال و به‌طور متوسط در حال رخداد است، گفت: طبیعی است که از لحاظ اقلیمی در قلب حادثه قرار داریم و روند افزایش دما سال به سال در حال شکل‌گیری است؛ به طور متوسط در 15 سال گذشته دمای کشور نزدیک به 9 دهم افزایش داشته است.

مدیر پروژه تغییرات آب‌وهوا تصریح کرد: این روند صعودی افزایش دما پدیده‌ای جهانی است و به هیچ عنوان منطقه‌ای، محلی یا نقطه‌ای نیست و در اقصی نقاط در حال وقوع است.

ناصری درباره کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به‌عنوان یکی از راه‌های جلوگیری از این روند افزایش دما،گفت: کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و توجه همه کشورها به این موضوع تنها می‌تواند باعث جلوگیری از بدتر شدن این روند شود و در این زمینه تأثیرگذار است.

وی اضافه کرد: جلوگیری از کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و تأکید بر آن، مانع افزایش دما و گرم‌تر شدن زمین خواهد شد و تا حدودی اثربخش است.

مدیر پروژه تغییرات آب‌وهوا در پاسخ به سؤال "چه برنامه‌ای برای این منظور در دست اقدام دارید؟" گفت: کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، راهبرد تغییر اقلیم و اهتمام به اقتصاد کم کربن بخشی از برنامه‌های ما محسوب می‌شود.

ناصری همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا منطقه‌ای وجود دارد که در مقابل افزایش دما، دچار کاهش دما شود، گفت: در مناطقی از سیبری اثرات تغییر اقلیم با سیلاب‌ها و مرطوب‌تر شدن زمین بروز می‌کند، ولی در مناطقی همچون کشور ما شاهد تزاید بیابان‌ها هستیم.