کمیسیون مقام زن فرصت مطالبه‌گری ایران در عرصه زنان

طهورا نوروزی در خصوص اجلاس کمیسیون مقام زن در نیویورک اظهار داشت:‌ در ارتباط با اجلاس کمیسیون مقام زن در نیوریورک چند نکته باید مدنظر قرار گیرد. نخست آن‌که کلیت نگاه به این نشست‌ها نسبت به حوزه‌های بین‌المللی نباید منفعلانه باشد یعنی اگر در مواجهه با سازمان‌های بین‌المللی خود را موظف به پاسخگویی بدانیم و با شاخص‌های غیر بومی خودرا ارزیابی کنیم، رویکرد غلطی است.

وی افزود: مهمترین فایده اجلاس کمیسیون مقام زن برای ایران استفاده به‌واقع وبه‌موقع ازظرفیت‌های بین‌المللی برای طرح مطالبات جمهوری اسلامی است یعنی می‌توان ظلم‌هایی که در جهان نسبت به زنان، کودکان و خانواده‌ می‌شود را منعکس کرد و از سوی دیگر  از این فرصت برای نشان دادن پیشرفت زنان کشورمان بهره برد.

مشاور امور زنان و خانواده ستاد امربه معروف و نهی از منکر گفت: اگر تصور کنیم چون این تریبون برای سازمان ملل است خود را برمبنای این تریبون وسیاست‌های حاکم برآن تنظیم کنیم، نگاهی منفعلانه است که خلاف کلیت نگاه نظام در حوزه زنان وخانواده است. دولت‌‌ها در این اجلاس‌ها باید برآیند کلی نگاه نظام را در حوزه زن و خانواده مطرح کنند نه دیدگاه‌های سیاسی و سلیقه‌ای این جریان وآن جریان سیاسی را.

نوروزی ادامه داد:‌ در اجلاس کمیسیون مقام زن باید گفتمان مطالبه از غرب درباره  زنان،‌ حقوق فراموش شده زنان درجهان، آرمان‌های بلنداسلام، انقلاب، امام و رهبری درحوزه زنان، پیشرفت زنان درجمهوری اسلامی ایران و ظلم تحمیلی برزنان یمن،‌ بحرین، فلسطین و قربانیان جریان‌های تکفیری در دستور کار سفیران دولتی و غیردولتی کشورمان قرار گرفته شود.

وی بیان کرد:‌ بدون شک با این رویکرد برای ما از پاسخگو بودن به پرسشگری تغییر و بلکه ترفیع پیدا می‌کند. امروز نگاه اقتصادی و سرمایه‌داری غرب بر روی زنان به عنوان منابع انسانی ارزان و سهل الوصول برنامه‌ریزی می‌کند در این برنامه‌ریزی، نادیده‌گرفتن کرامت زن و فراموشی نقش‌های فطری او مثل مادری چون دارای توجیه اقتصادی است عادی و بلکه دارای وجاهت اجتماعی هم می‌شود همین نگاه است که باعث فروپاشی فرهنگی واخلاقی فرد، خانواده و جامعه شده است بنابراین مشاهده می‌‌شود در چنین جوامعی چقدر آسان حق عظیمی به نام پاکدامنی فردی واجتماعی نادیده گرفته می‌شود و حتی با سکوت مرگبار رسانه‌ها در برابر اقتصاد مبتنی بر سود و سرمایه در معرض نابودی قرار می‌گیرد.

این کارشناس امور زنان و خانواده ادامه داد:‌ حال اگر افرادی به جای پرداختن به این مطالب اساسی، همه تلاش‌شان این باشد که  از مجال یک نشست بین‌المللی به سیاه‌نمایی وضعیت زنان در داخل کشور بپردازند باید تأسف خورد.

نوروزی خاطرنشان کرد:‌ معاونت زنان وخانواده دولت نباید نسبت به حضور سازمان‌های مردم نهاد در اجلاسیه جهانی کمیسیون مقام زن،کم دقت باشد چرا که این بخش مسئولیت بزرگی دارند و می‌توانند به شایستگی خواسته عمومی ملت را نمایندگی کنند، سمن‌ها هر سال باحمایت‌های دولتی در این اجلاس حضور دارند اما متأسفانه و بعضاً نماینده مقاصد گروه‌های سیاسی حتی معارض با نظام هستند.

وی گفت:‌ به هر حال تمام نکته محوری ما این است که زنان و خانواده یک موضوع حاکمیتی است و نباید در میدان احزاب و آرای سیاسی پاسکاری شود بلکه باید دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب در موضوع گفتمان زن حقیقی در دستور کار قرار گیرد.