قرار بود برجام نقش مهمی در حل مشکلات کشور داشته باشد

آیت الله صادق آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تصویب برجام اشاره کرد و گفتۀ: برجام و تصویب آن یکی از صحنه‌های مهم در سیاست‌ کشور بود که قرار بود آثار بسیار مهمی هم داشته باشد.

وی تصریح کرد: تلاش مهم مسئولان و دولت بر این عرصه و در نگاه بالاتر تلاش همه قوا و در رأس آنها مقام معظم رهبری که با تبیین خطوط قرمز نقشه راه را ترسیم کرده بودند، منجر به آن شد که برجام به نتیجه برسد. که رهبری هم آن را با قیودی پس از تصویب مجلس تأئید کردند.

رئیس قوه قضائیه خاطر نشان کرد: امیدواریم برجام بتواند کار دولت را تسهیل کند و نقش مؤثری در روند اجرایی کشور داشته باشد. هر چند که می‌دانیم آنقدر کشورهای سلطه‌گر فشار وارد می‌کنند تا این موضوع را از مسیر درشتیش خارج کنند اما باید بنشینیم و ببینیم در نهایت چه می‌شود.

وی همچنین به مسئولیت سنگین مسئولان پس انتخابات اشاره کرد و گفت:‌حالا که مردم اینگونه پرشور به عرصه انتخابات وارد شدند باید مسئولین هم به فکر حل مشکلات مردم نظیر رکود اقتصادی، عدم اشتغال، مشکل معیشت قشر تنگ‌دست جامعه باشند.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: به طور قطع هم به لحاظ منطقی و عقلی و هم به لحاظ شرع نسبت به رأی مردم مسئولیم و باید رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌ها هر چه بیشتر در جهت خدمت‌رسانی به مردم قدم بردارند.

وی گفت: باید کمر همت ببندیم برای رفع مشکلات مردم و گرفتاری‌هایی که مردم در گوشه و کنار کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

آملی لاریجانی خاطر نشان کرد: در سال گذشته و البته به طور مشخص در طول سالیان گذشته دستگاه قضایی با دو چالش مهم روبه‌رو بوده ست که یکی بحث نیروی انسانی و دیگری بحث اعتبارات بوده است.

وی افزود: در طول این 6 سال به صورت مکرر اعلام کردیم که قوه قضائیه مبنای اعتباراتش کم اندیشیده شده است. این البته معنایش این نیست که در قوه قضائیه به دنبال زر و زیور هستیم بلکه اینگونه هم نباید باشد که برای اختصاص یک ساختمان به التماس بیفتیم.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: باید معیشت قضات و کارمندان را در حداقل معقول داشته باشیم و اینگونه نباشد که قضات ما از سطح پایینی برخوردار باشند که البته به صورت مکرر هم به دولت و مجلس تأکید کرده‌ایم که با دستگاه قضایی در خصوص بودجه  علیرغم ما وضعیت کل کشور را می‌دانیم مهربانانه‌تر برخورد کنند.

وی گفت: متأسفانه آنجایی که هم برخی درآمدها را به دولت نشان می‌دهیم آنها اجازه نمی‌دهند که از آن استفاده کنیم و در برنامه ششم هم هنوز آن اقلی که باید باشد تأمین نشده است.

رئیس قوه قضائیه گفت:‌ با رهبری صحبتی در این خصوص داشتیم و قرار شد نامه‌ای به محضر ایشان بدهیم تا معظم‌له هم به دولت و مجلس تأکیدی کنند تا ما را ویژه‌تر ببینند.

وی گفت‌: ما در بحث جذب و آموزش قضات کوتاهی نکرده‌ایم و تا کنون هم بیش از 4 هزار قاضی به 7 هزار قاضی فعال دستگاه قضایی اضافه شده است البته هنوز به طور کلی نیاز دستگاه قضایی برطرف نشده است.

آملی لاریجانی گفت:‌اینکه صحیح نیست ما در جایی قاضی جذب می‌کنیم اما در آنجا نیروی انسانی نداریم به این قاضی بدهیم تا حداقل کار روزمره آغاز شود.

رئیس قوه قضائیه گفت:‌ دستگاه قضایی یک دستگاه حاکمیتی محض است و نمی‌توان نظیر برخی از ادارات مسئولیت‌ها و وظایف آن را به بخش خصوصی برون‌سپاری کرد.

وی گفت: متأسفانه در همین اثنا شاهد آن هستیم برخی دوربین به دست می‌گیرند و می‌روند داخل کوچه و بازار و از مردم می‌پرسند که آیا از فرایند دستگاه قضایی راضی هستید یا خیر و مردم هم گلایه می‌کنند و آنها هم همان گلایه را پخش می‌کنند حال آنکه در آن طرف ماجرا توجه نمی‌کنند که قوه قضائیه با چه کمبودهایی روبه‌رو است که نتیجه‌آش این شده که روند رسیدگی به پرونده‌ها طولانی شود.

آملی لاریجانی گفت: من از همه رسانه‌ها و از همه کسانی که در مقام ارزیابی روند فعالیت دستگاه قضایی هستند می‌خواهم تا همه ابعاد دستگاه قضایی را با هم بسنجند یعنی کمبودها را ببینند ضعف‌ها را ببینند آن زمان بیایند و نسبت به عملکرد دستگاه قضا اظهار نظر کنند.