با آغاز طرح سفرهای جاده‌ای نوروزی و افزایش سفرها در جاده‌‌های کشور، لازم است مسافران و رانندگان، به همه نکات و ریزه‌کاری‌های رانندگی و سفر در جاده‌‌ها دقیق‌تر آگاه شوند البته رعایت قوانین و مقررات رانندگی در همه روزهای سال ضروری و لازم است‌.

در این راستا برخی ضروریات سفرهای جاده‌ای به صورت فهرست‌وار و البته مفید، در این گزارش آورده شده است.

* پیام‌های آموزشی و توصیه‌‌های ایمنی در رانندگی

رانندگی‌ کاری دقیق و آگاهانه است اگر تعداد سرنشینان اتومبیل زیاد باشد نه تنها به سیستم فنی وسیله نقلیه آسیب می‌رساند، بلکه گاهی اوقات مانع دید راننده شده و از واکنش‌های سریع و به‌موقع جلوگیری می‌کند.

ایمنی رفت و آمد در جاده و خیابان‌ها یک نیاز ملی است.

سنگ بنای مهارت و آموزش‌های ترافیکی را باید از مهد کودک گذاشت‌، مربیان‌ مهد کودک می‌توانند شخصیت ترافیکی بچه ها را شکل داده و خطراتی که در کمین کودکان است، را کاهش دهند.

تلاش کنیم، با آموزش صحیح فرزندانمان را به آگاهی و مهارت در زمینه ترافیک برسانیم و اگر از این آموزش‌ها یک آسیب‌دیده هم کمتر شود، کار بزرگی انجام شده است.

آرامش در رانندگی موقعیت‌های خطرناک را بر طرف می‌سازد.

تابلوهای راهنمایی و رانندگی پیام آوران نظم و قانون هستند؛ رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی ‌نشانگر شخصیت و فرهنگ اجتماعی ما است.

به فرامین و توصیه‌های علائم و چراغ‌های راهنمایی توجه و از آنها پیروی کنید توجه به این تابلوها که نشانه‌های نمادین قوانین و مقررات عبور و مرور هستند، الزامی است، این علائم‌ دستورالعمل رانندگی صحیـح را نشان می‌دهند، مطمئن شوید، مفهوم همه علائم را می‌دانید.

آرامش در حین رانندگی موقعیت‌های خطرناک سانحه‌ساز را برطرف می‌سازد.

استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی بسیار خطرناک است، در صـورت ضرورت پاسخ گویی، خودرو را به منتهی‌الیه سمـت راست خیابان هدایت کرده و سپس به گفت‌‌وگو بپردازید‌؛ طبق آخرین بررسی‌ها‌ تلفن همراه عامل بسیاری از تصادفات رانندگی است.

شما باید بتوانید شماره خودروها را از فاصله 20 متری بخوانید، اگر در دید خود مشکل دارید، حتما باید در مواقع رانندگی از عینک استفاده کنید.

توصیه می‌شود‌ رانندگان همیشه در داخل خودرو یک دستگاه کپسول آتش‌نشانی استاندارد به منظور خاموش کردن آتش و مـهار ابعاد آن به همراه داشته باشند.

داشتن حس مسئولیت و عدم توجه به منافع شخصی، مهمترین عامل برقراری ایمنی و جلوگیری از بروز سوانح دلخراش رانندگی است؛ اگر جاده و خودرو به گونه‌ای ایمن و صحیح ساخته شوند و در کنار آن کاربران نیز از قوانین تبعیت کنند، مشکلی در رانندگی به وجود نخواهد آمد.

‌گذشت در رانندگی اولین قدم در نظم دادن به ترافیک است

سرعت زیاد در رانندگی‌، شتاب برای رسیدن به حوادث است؛ رانندگان دقت داشته باشند که‌ کمبود زمان خود را با سرعت زیاد‌ جبران نکنند.

‌رانندگان با رعایت اصول ایمنی، سفری‌ مطمئن خواهند داشت؛ مدت زمان تردد در جاده‌ها از مبدأ تا رسیدن به مقصد هم بخشی از سفر است، بهتر است مسافران از این زمان هم برای بهره‌مندی سفر خود استفاده کنند و فقط به رسیدن به مقصد نیندیشند.

طبق آمار بسیاری از تصادفات رانندگی ‌در فاصله 30 کیلومتری شهرها رخ می‌دهد؛ راکبان موتورسیکلت‌ در صورت الزام تردد در حاشیه راه‌‌ها، همه قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کرده و احتیاط را در دستور کار خود قرار دهند‌.

مقررات ترافیکی فقط مخصوص رانندگان نیست، رهگذران پیاده هم باید به آن توجه کنند.

از عابران پیاده‌ در حاشیه شهرها تقاضا می‌شود، تا حد امکان در حاشیه جاده تردد نکنند و عبور عرضی از جاده نداشته باشند‌.

بیشترین تصادفات رانندگی که در 30 کیلومتری شهرها رخ می‌دهد مربوط به راکبان موتورسیکلت و عابران پیاده است؛ از رانندگان وسایل نقلیه خودرویی تقاضا می‌شود، احتیاط را بسیار بیشتر در این مسیر‌ها در دستور کار خود قرار دهند.

رانندگان عدم تخطی از سرعت مطمئنه و تردد با سرعت مجاز را همیشه در دستور کار خود قرار دهند؛ بیش از 50 درصد تصادفات رانندگی به دلیل تخطی از سرعت مطمئنه و سبقت غیرمجاز رخ می‌دهد.

‌در بسیاری از تصادفات رانندگی که در سرعت بالای 50 کیلومتر در ساعت رخ می‌دهد، بر اثر برخورد سـر راننده به شیشه جلو و قفسه سینه با فرمان اتومبیل ضربات مرگ‌آوری بر سرنشینان جلو وسیله نقلیه وارد می‌‌شود؛ ضربات وارده به ناحیه سـر و گردن علت اصلی بیش از 70 درصد تصادفات منجر به فوت است؛ به همین دلیل بستن کمربند ایمنی برای راننده و سرنشینان ردیف اول وسایل نقلیه در حال حرکت در بزرگراه‌های درون شهری، کمربندی‌ها و جاده‌های بین شهری الزامی است؛ طبق مطالعات انجام شده تـوسط سازمان بهداشت جهانی استفاده صحیح از کمربند ایمنی احتمال مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی را تا 60 درصد کاهش می‌دهد.

مسافران نوروزی و رانندگان طول مسیر مبدأ تا مقصد را هم بخشی از سفر بدانند و عجله‌ای برای رسیدن به مقصد نداشته باشند؛ در طول مسیر استراحتی هر چند کوتاه داشته باشند تا خواب‌آلودگی رفع شود، بسیاری از تصادفات رانندگی در فواصل 30 کیلومتری مانده به مقصد رخ داده است.

هنگام رانندگی در بزرگراه‌ها همواره از سمت راست حرکت کنید مگر آنکه قصد سبقت داشته باشید‌، تغییر خط عبوری باید با احتیاط و با استفاده از چراغ راهنما انجام پذیرد.

* سبقت گرفتنِ مطمئن

زمانی در جاده‌ها اقدام به سبقت گرفتن کنید که مطمئن شوید خودرویی از روبه‌رو نمی‌آید و همچنین خودرویی از پشت‌سر در حال سبقت گرفتن از شما نیست، زیاد به وسیله نقلیه‌ای که می‌خواهید از آن سبقت بگیرید نزدیک نشوید زیرا مانع دید شما از مقابل می‌شود.

به آینه‌ها نگاه کنید و قبل از تغییر مسیر راهنما بزنید.

در هنگام شب و یا مواقعی که دید کم است، دقت بیشتری داشته باشید زیرا در هنگام شـب قضاوت در مورد فاصله و سرعت وسیله نقلیه روبه‌رو مشکل است.

هنگام رانندگی در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها به طـور مداوم از آینه استفاده کنید تا از وضعیت کنار و پشت سر خودرو خود آگاه باشید.

فاصله خود را با وسیله نقلیـه جلویی طوری تنظیم کنید که در صورت کم شدن سرعت و یا توقف آن بتوانید بدون برخورد با خودروی جلویی به آسانی متوقف شوید.

سرعت متناسب با جاده

شبکه‎های ارتباطی و وسایل نقلیه برای عملکرد و نوع راه با سرعت‌های مختلـف طراحی و اجرا می‎شوند ‌؛ رانندگی با سرعت‌های غیرمجاز موجب می‎شود راننده نتواند در شرایط غیـرعادی اتومبیل را کنترل کند و حوادث ناگواری اتفاق بیافتد.

 

رانندگی با سرعت مطمئنه، احتمال وقوع تصادف و بروز حوادث ناگوار را کاهش می‎دهد.

 

سرعت زیاد و ترمزهای پیاپی‌ مصرف سوخــت را تا حدود 50 درصد افزایش می‎دهد، سعی کنیم با پرهیز از حرکت شتابان به طور یکنواخت و در بین خطوط رانندگی کنیم تا سفر مطمئن‎تری داشته باشیم.

 

* رانندگی درشب و ساعات خلوت

‌در هنگام شـب و ساعات خلوت روز با احتیاط و دقت بیشتری رانندگی کنید تا در موقع لـزوم بتوانید سریع‌ اتومبیل خود را کنترل کــرده و از برخورد با اتومبیل و یا موانع دیگر جلوگیری کنید‌.

‌* به این آمار توجه کنید‌

در کشور ما هر هفته معادل سانحه یک هواپیمای پهن‌پیکر، تلفات سوانح رانندگی رخ می‌دهد و شاهد جان‌باختن 320 نفر در حوادث رانندگی در هفته هستیم اما چون این آمار به تدریج رخ می‌دهد‌، نظیر سانحه سقوط هواپیما آثار خاصی ندارد.

‌43 درصد افرادی که در سوانح رانندگی جان می‌بازند بین 20 تا 40 سال سن دارند‌، آقایان 3.4 برابر بانوان در تصادفات رانندگی جان می‌بازند؛ 24 درصد کشته‌شدگان سوانح رانندگی را بانوان تشکیل می‌دهند.

‌‌به سمتی می‌رویم که به تدریج نسبت سنی و جنسی جمعیت بر اثر سوانح رانندگی در حال تغییر است و این آماری هشدار دهنده است.

سالانه در دنیا یک میلیون و 200 هزار انسان بر اثر سوانح رانندگی جان می‌بازند، ما یک درصد جمعیت دنیا را داریم اما 40 درصد بیشتر از میانگین تلفات سوانح رانندگی دنیا‌ در جاده‌ها کشته می‌دهیم.

‌یک سوم تخت‌های بیمارستان به قربانیان تصادفات رانندگی اختصاص می‌یابد و طبق برآوردها تا سال 1399، متوسط 25 درصد بودجه بهداشت کشورها صرف قربانیان سوانح رانندگی خواهد شد.

22.3 درصد تلفات سوانح رانندگی را موتورسواران تشکیل می‌دهند‌؛ ‌سالانه بیش از 250 هزار خانوار به علت سوانح رانندگی به سمت فقر می‌روند.

‌یک‌سوم قربانیان سوانح رانندگی متأهل هستند‌، این یعنی 6 هزار زن سالانه بر اثر سوانح رانندگی بی‌سرپرست می‌شوند.

‌در سال 92 تعداد 4 هزار و 168 نفر عابر پیاده در سوانح رانندگی جان باختند.

عدم تخطی از سرعت و سبقت غیرمجاز از عوامل اصلی کاهش سوانح رانندگی است.