بوتاکس دارویی است که سبب برطرف کرد خطوط و چین و چروک‌ها در پوست می‌شود و از آن برای فلج کردن موقت عضلات استفاده می‌شود.

 

تزریق بوتاکس نوعی عمل جراحی زیبایی محسوب می‌شود که بدون نیاز به جراحی انجام می‌شود و طرفداران بسیاری دارد. برخی از محققان بر این باورند که بوتاکس می‌تواند خاصیت ضد سرطانی داشته باشد.

 

علاوه بر جنبه زیبایی تزریق بوتاکس، این ماده می‌تواند سرطان را دست کم به طور موقت متوقف و مهار کند. طبق مطالعه‌ای که در مجله علم دارویی منتشر شد، بر روی موش‌هایی تحقیق شد تا سرطان شکم را در آن‌ها قبل و بعد از تزریق بوتاکس بررسی کند.

 

محققان در این مطالعه به این نتیجه رسیدند که بوتاکس می‌تواند سبب مسدود شدن سیگنال‌هایی از عصب واگ که از مغز به شکم فرستاده می‌شود شود و از این طریق سرعت رشد تومور و سلول‌های سرطانی را کاهش می‌دهد و مانند عمل جراحی عمل می‌کند.

 

در این مطالعه نشان داده شد که با برطرف کردن تاثیر عصب‌ها، سلول‌های بنیادی در تومورهای سرطانی تسلیم و مغلوب می‌شوند و این اقدام سبب پیشگیری و درمان سرطان به خصوص در ناحیه شکم می‌شود.

 

برای این کار ماده بوتاکس به عصب واگ تزریق می‌شود و انتشار انتقال‌دهنده‌های عصبی استیل کولین را که سبب رشد تومورها می‌شود مخدوش می‌کند و این مانند آن کاری است که طی عمل جراحی انجام می‌شود و اثری مشابه با آن‌ دارد.