در سال‌های گذشته وقتی در خیابان‌های شهر تردد می‌کردیم گاهی زمزمه‌هایی می‌شنیدیم و آگهی‌هایی که پنهانی دست به دست می‌چرخید و عده‌ای را هم به خود جذب می‌کرد، آگهی برگزاری کلاس‌های حرکات موزون که به صورت غیر رسمی و بدون مجوز برگزار می‌شد و حتی برای گرفتن آنها می‌ترسیدند و عده‌ای بی تفاوت از کنار آنها رد می‌شدند.

اما این روزها فقط کافی است سری بچرخانیم و دیوارهای شهر را با دقت ببینیم و یا در فضای مجازی جست و جویی کنیم تا با چند صفحه از این نوع آگهی‌ها مواجه شویم، آگهی دی جی خانم مخصوص مجالس بانوان، آموزش انواع حرکت‌های موزون محلی و خارجی و .... تا جاییکه حتی آموزش رقص به بسیاری از مهدهای کودک نیز کشیده شده است.

آگهی اعزام دی جی و خواننده زن برای مجالس از جمله آگهی‌‌هایی است که این ضرب المثل را به خاطر می‌آورد که گل بود به سبزه نیز آراسته شد، در حالی این آگهی‌ها دیگر به راحتی و بدون ترس و واهمه‌ای در شهرمان در حال گسترش است اما گویا مسئولان هنوز آنها را به عنوان یک تهدید فرهنگی جدی نگرفته‌اند.

سراغ آگهی‌های اینترنت رفتیم، به یک آگهی برخورد کردیم که برای اعزام دی جی خانم به مجالس و مهمانی‌ها آگهی پررنگ و لعابی منتشر کرده بود، با آنجا تماس کردیم تا از جزئیات نحوه بستن قرارداد با آنها با خبر شویم.

شماره را گرفتیم بعد از چند بار بوق زدن آقایی گوشی تلفن را جواب داد و شروع کرد به پرسیدن سؤال‌هایی تا بهترین گزینه‌ها را برای مراسم فرضی به ما پیشنهاد دهد، سؤال‌های خود را با زمان برگزاری مراسم و نوع مراسم آغاز کرد.

- مراسمتون چه تاریخیه؟ 10 مرداد.

- عروسی، مهمونی، نامزدی یا تولد؟ تولد.

-رده سنی مهمون ها چطوره؟ بین 18 تا 30 سال.

بعد از این پرسش‌های اولیه کمی مکث کرد و گفت: تاریخی که برنامه دارید تاریخ شلوغی است ولی ما سعی می‌کنیم تبیعض قائل شویم و بهترین‌ها را برای شما فراهم کنیم.

مسئول پاسخگویی تلفن که سعی می‌کرد ما را برای بستن قرارداد با آنها راضی کند تلاش می کرد بهترین‌ پیشنهادهایشان را برایمان مطرح کند، مانند اینکه اگر مراسمتان تا نیمه‌های شب هم طول بکشد مشکلی ندارد و دی جی تا هر زمان بخواهید در خدمت شماست و برای هر ساعت بیشتر، 100 هزار تومان به مبلغ قرارداد اضافه می‌شود و اگر برنامه مختلط باشد همراه دی جی خانم یک اپراتور آقا هم می‌فرستیم!

15 میلیون تومان هزینه یک شب مهمانی با دی جی خانم

پس از  تعریف از عالی بودن کار خواننده‌های زن و مرد نوبت به قیمت‌ها رسید، قیمت پکیج‌ها از 450 هزار تومان شروع می‌شود که در این بسته هر کدام از دی جی‌ها  حدود 4 تا 5 سال سابقه دارند و سه ساعت برنامه اجرا می‌کنند و حمل و نقل وسایل آنها نیز رایگان است، بسته بعدی 650 هزار تومان، سپس 850 هزار تومان و بسته ای که به گفته او بهترین پیشنهاد آنها بود 15 میلیون تومان هزینه داشت که شامل نورپردازی بلک لایت، سیستم صوتی بهتر، دستبندهای بلک لایت به تعداد میهمانان که تا 12 ساعت نور دارد، نورپردازی حرفه‌ای با افکت‌های خاص، عکاس و فیلمبردار،شومن یا شو وومن، فایر و لیزر شو، ابر یخ و موارد دیگری که باعث گرانتر شدن بسته شده بود.

سرو انواع نوشیدنی‌های مجاز و غیر مجاز توسط بارمن!

پس از مکث کوتاهی آقایی که پشت خط بود پرسید؟ آیا در مراسم درینک هم وجود دارد یا خیر؟ که در صورت وجود درینک یک بارمن حرفه‌ای برای آبمیوه، سرو کوکتل، میکسر و درینک در اختیارتان قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به اینکه آیا این افراد مجوز فعالیت دارند یا خیر گفت:  اینها کاملا توجیه شده‌اند و هر کدام 12 سال سابقه دارند، در پکیج 450 هزار تومانی افراد 4 یا 5 سال سابقه دارند مثلا در ماه 7 یا 8 برنامه رفتند اما حرفه‌ای ها غیر از ماه رمضان و ماه محرم و صفر بالای 12 تا برنامه می‌روند. پیشنهاد ما چیزی است که تا کنون هیچکس در تهران انجام نداده است و ما دنبال کارهایی هستیم که تا کنون کسی در تهران آن کارها را انجام نداده باشد.

مسئول رزور افزود: اگر مهمانی همه خودی هستند داستان فرق دارد، دی جی با مجوز در ایران وجود ندارد ما برای نور و صدا مجوز داریم اما در ایران تا کنون برای برگزاری مجالس مختلط کسی برای این کار مجوز ندارد و همراه دی جی خانم، دی جی آقا هم می‌فرستیم که اگر مشکلی پیش آمد او جواب بدهد.

او که می‌خواست از هر جهت کیفیت کار گروه خود را ثابت کند، پرسید: آیا خودتان مکان دارید یا ما جایی را برایتان آماده کنیم؟ اگر بخواهید می‌توانیم برایتان پیدا کنیم در حوالی پونک باغ سالن یا باغ تالار می‌توانیم هماهنگ کنیم. امنیت جاهایی که ما پیشنهاد می‌کنیم تأمین شده است و امنیت داخلی را هم تضمین می‌کنیم که یک‌دفعه از در و دیوار 4 نفر مسلح، داخل نریزند و در اطراف محل هم بادیگارد می‌گذاریم.

ضمانت تأمین امنیت مراسم از سوی برگزار کننده‌ها!

قیمت‌هایی که برای سالن‌ها و یا باغ‌ها پیشنهاد داد به این ترتیب بود: سالن اجتماعات بالای یک میلیون و هفتصد هزار تومان، واحدهای سالنی بالای 2 میلیون تومان، باغ سالن بالای سه و نیم میلیون تومان و باغ تالار بالای 4 و نیم و 5 میلیون تومان.

او در آخر باز هم تأکید کرد که ما همه چیز را هماهنگ می‌کنیم و با اطمینان می‌گوییم امنیت را از هر لحاظ براتی هر کاری برایتان تأمین می‌کنیم و .....

در حین صحبت با آقایی که تلاش می‌کرد ما را برای بستن قرارداد توجیه کند سؤال‌های زیادی برایم ایجاد شده بود، آیا مسئولان فرهنگی ما خبر دارند در زیر گوشمان در این شهر چه اتفاق‌هایی در حال رخ دادن است؟ چه کسی مسئول نظارت بر آگهی‌هایی است که در فضای مجازی و اینترنت روزانه منتشر می‌شود و تا کنون چند نفر طعمه این آگهی‌ها شده ‌اند؟ به کجا چنین شتابان در حرکت هستیم و چه نهادی باید ترمز این ناهنجاری‌ها در جامعه را بکشد؟

در حالیکه در این آگهی‌ها نوشته شده است که دی جی خانم برای مراسم و جشن‌های مخصوص بانوان، اما وقتی با آنها تماس گرفته می‌شود لایه‌های پنهان از جمله مراسم مختلط آن چنانی این آگهی‌ها مشخص می‌شود که بسیار تأسف آور است و جای نگرانی دارد.

متأسفانه برای برگزاری مجالسی که در آنها حرمت‌ها شکسته می‌شود تنها چند دقیقه جست و جو در اینترنت و تنها یک تماس کافی است.

جامعه شناسان، روانشناسان، مسئولان و سیاست‌گذاران و نهادهای فرهنگی و نظارتی جامعه باید گام‌های مؤثرتری بردارند تا علاج واقعه قبل از وقوع کرد.