نوروز با شقایق های وحشی و روستاهای تاریخی در کردستان

گروه اجتماعی- دشت های شقایق های وحشی است و لاله های واژگون زیبایی های خطه سرد از ایران بوده که گفته می شود بهار و فصل اردیبهشت بهترین فصل گشت و گذار در آن است. به گزارش خبرنگار اجتماعی افکارنیوز، این نقطه زیبا از کشورمان کردستان نام دارد که  گسترده سرخ شقایق های وحشی در تمام پهنه دشت و کوه آن پراکنده است.

مراسم "پیرشالیار" در اورامان تخت

برای لذت بردن از زیبایی ها و آیین های جالب در کردستان از روستای اورامان تخت یا به قول کرد ها "ههورامان" شروع کنید.

این ناحیه کوهستانی سراسر جنوب کردستان را فرا گرفته  که روستای اورامان تخت تنها بخشی ازآن است.

در این نقطه می توانید تعدادی از آتشکده های زرتشی  ببینید که نشانی از دین مردمان این روستا پیش از ورود اسلام است.

هر ساله در فصل بهار گردشگران زیادی به هوای دیدن مراسم "پیرشالیار" به این روستای تاریخی می آیند، روستایی بکر و قدیمی که موسیقی و رقص محلی در آن جایگاه ویژه ای دارد.

این روستا که از طریق شهرهای سنندج، مریوان، سروآباد، نوسرد و پاوه قابل دسترسی است سوغات هایی همانند لباس های محلی و گیوه به شما می دهد.

نگل با قرآنی جهانی

کردستان در روستایی به نام نگل قرآنی به همین نام دارد که دارای قدمتی بیش از هزار سال است که این روستا را در دنیا معروف کرده  و به خط کوفی نگاشته شده. اهالی روستا از این قرآن قدیمی در گاو صندوق مسجد نگل نگهداری می کنند.

این روستا همچنین این امکان را برای شما فراهم می کند تا در « چشمه شفابخش» تنی به آب بزنید. همچنین می توانید حظ بصری خود از معماری زیبای ابنیه قدیمی را با دیدن قلعه ای با نام قلعه یزگرد سوم متعلق به دوران ساسانیان کامل کنید و در انتها با خود قالی، جاجیم و عسل سوغات ببرید.

حمام فتحعلی شاه قاجار آماده پذیرایی از گردشگران است

قصلان روستایی  از توابع شهرستان قروه است و در نزدیکی آن تپه باستانی وجود دارد که روایتگر تاریخ سده های اول تا چهارم هجری قمری است زیرا در اطراف آن بقایایی از قبرهای قدیمی را به صورت پراکنده خواهید دید .

با رسیدن به شرق روستا ویرانه هایی از برج و باروهای قدیمی  را می بینید که در کنار آن حمام قدیمی متعلق به زمان فتحعلی شاه قاجار وجود دارد که دارای طاق های گنبدی شکل، نقاشی های برجسته، دالان ها و سنگ های مرمر حجاری شده است. این حمام اکنون برای استفاده گردشگران  مرمت شده است.

در انتهای گشت و گذار در این روستا نیز می توانید به یکی از اماکن مذهبی امامزاده قاسم، امامزاده باباشوراب و امامزاده یوسف سری بزنید و دلی صاف کنید.