رشد جمعیت شهری و گذر زمان در چند دهه گذشته عاملی بود تا تغییرات بنیادی و اساسی در نحوه و شکل زندگی مردم به وجود آید؛ تغییراتی که گاه از سر شوق و اشتیاق بود.

 

این تغییرات به مرور زمان در شرایطی وارد جامعه می شود که جایگزین شدن ماشین به جای درشکه ،استفاده از تلفن همراه به جای باجه های تلفن و بسیاری از وسایل مدرن امروزی برای نسل ها و دهه های گذشته حتی فکر کردن و در تخیل آوردنش هم کار بسیار سختی بود. از سوی دیگر تغییراتی نیز از سر اجبار و نیاز درجامعه به وجود آمد که دیگر چاره ای برای رفع آن وجود نداشت و باید به آن تن داده می شد.

 

خارج شدن خانه ها از فضایی که وسعت آن امروزه برای نسل جدید کمتر در تخیل می گنجد و تبدیل شدن آنها به خانه هایی در ابعاد کوچک تر، به گونه ای که هر خانه روی خانه ای دیگر بنا شده، مدلی از زندگی را در خانه هایی به نام آپارتمان به وجود آورده است. مدلی که زندگی در آن خلاف زندگی در خانه های حیاط دار و بزرگ تابع قواعد و قانون خاص خودش است.

 

چهار دیواری اختیاری؟!
مشکلات زندگی آپارتمانی از زمانی آغاز شد که خانواده ها همچنان پیرو زندگی سنتی خود در خانه های حیاط دار بودند؛ به گونه ای که صحبت کردن با صدای بلند، رفت و آمد در هر زمان از شبانه روز، بلندی صدای تلویزیون، رادیو و ضبط صوت تا آن میزان که تمایل دارند و بسیاری از نمونه های دیگر، با این تفکر که چهار دیواری اختیاری است همچنان بر آن شیوه زندگی سنتی پا فشاری می کردند، بدون آن که توجه به حقوق همسایه دیوار به دیوار یا همسایه طبقه پایین یا بالایی خود داشته باشند.

 

مردم اگر چه از خانه های حیاط دار به آپارتمان های چند طبقه کوچ کرده اند، اما نمی توانند درخانه های خود آرام بگیرند. آنها یا از مزاحمت همسایگان در عذاب هستند یا موجب مزاحمت همسایگان دیگر می شوند. به طوری که معتقدند پول محل اسکان را داده اند و هرگونه که بخواهند، می توانند زندگی کنند. و شاید هم به این دلیل است که از سکونت در آپارتمان ناراضی به نظر می رسند. اما در دنیای امروز با افزایش روبه رشد جمعیت، تنها راه کنار آمدن با این موضوع، داشتن فرهنگ و قوانین آپارتمان نشینی است یا اینکه از شهر خارج و در شهرک های اطراف ساکن شوند.

 

با فرهنگ باشید تا راحت تر در قاب چهار گوش زندگی کنید
نفیسه محمدرضا روانشناس در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار  داشت: آپارتمان نشینی به معنای استفاده از یک مجتمع ساختمانی با قوانین و مقررات مربوط به آن بوده و نیازمند فرهنگ و نظم خاصی است. 
  
محمدرضا عنوان کرد: با توجه به محدودیت‌های زندگی آپارتمان نشینی نخست باید رعایت حقوق دیگران مهم شمرده شود  هم چنین افزایش جمعیت در روند آپارتمان نشینی موثر بوده است زندگی در این فضاهای ساختمانی رعایت اصولی را می‌طلبد تا خانواده‌ها راحت زندگی کنند این اصول به فرهنگ آپارتمان نشینی مرسوم است بسیاری از مشکلات آپارتمان‌ها با تعیین یک مدیر برطرف خواهد شد.

 

محکومیت به آپارتمان نشینی!
دکتر جعفری بای آسیب شناس و روان شناس در این زمینه می گوید:رشد و توسعه ی روز افزون زندگی شهر نشینی و به تبع آن افزایش موج اپارتمان نشینی ،در جامعه شرایطی را فراهم کرده است که بسیاری از افراد هنوز هم با فرهنگ آپارتمان نشینی آشنا نشده اند و یکی از دلایل این موضوع این است که ما محکوم به زندگی در اپارتمان نشینی هستیم.

 

نهال رعایت حقوق شهروندی را در فرهنگمان بکاریم 
وی مطرح می کند:رعایت حقوق شهروندی از جمله مسائلی است که باید به افراد آموزش داده شود  و در بین آنان نهادینه شود تا از نزاع های آپارتمان نشینی بکاهد هم چنین با توجه به اینکه موج عظیمی از مهاجرت ها از روستا به شهر ها صورت میگرد باعث می شود که فرهنگ های متناقضی در شهر به وجود بیاید که در نهایت باعث سردادن شعار هایی مثل"چهار دیواری اختیاری است" می شود.

 

روحیه ی جمع گرایی را افزایش دهیم
دکتر شاهمرادی روان شناس اظهار داشت:برای مقابله با این افراد تنها راه حلی که وجود دارد میتوان به افزایش روحیه جمع گرایی و پرورش حفظ همدلی اشاره کرد و این افراد باید سعی کنند که با آموزش های لازم با نحوه ی زندگی در آپارتمان آشنا شوند.