آقای دکتر در دسترس است، حتی در اتاق عمل!

استفاده از تلفن همراه در اتاق  عمل در میان پزشکان و جراحان رو به افزایش است ،مکالمه ی جالبی که این روزها می شنویم ( الو آقای دکتر .... ببخشید خانم من سرعمل هستم نمیتونم صحبت کنم) این مکالمه کوتاه برخی جراحان در اتاق عمل است شاید از نظر برخی‌ها این یک مکالمه کوتاه و مختصر باشدکه اهمیت چندانی ندارد اما اگر خود را به جای همراهان بیمار بگذاریم که ثانیه‌ها برای آنها به مدت یک قرن می‌گذرد طولانی‌ترین مکالمه جهان است.

 

درکشور ما نیز هستند پزشکان و جراحانی که پا را از خطوط قرمز فراتر می گذارند و از تلفن همراه در اتاق عمل استفاده می کنند  مسئله ای که شاید به قیمت جان بیماران تمام شود البته باید به نقش جدی وزارت بهداشت در این خصوص توجه کنیم.

 

وقتی دستگاه تنفس مصنوعی ناگهان از کار می افتد!
علی گورانی، کارشناس بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: سازمان جهانی بهداشت یک سری وسایل و تجهیزات پزشکی را مشخص کرده است که موبایل و سیستم‌های وایرلس از فواصل نزدیک می‌تواند روی آنها تأثیرگذارد. 

 

وی ادامه داد: تلفن همراه در فاصله 5 سانتی‌متری از دستگاه تنفس مصنوعی، می‌تواند این وسیله را از کار بیندازد و همچنین در فاصله کمتر از یک متر می‌تواند مشکل جدی در اتاق عمل و بخش مراقبت‌های ویژه ایجاد کند. تلفن همراه در دستگاه الکتروکاردیوگراف (نوار قلب) می‌تواند تداخلات پارازیتی در رسم نمودار ایجاد کرده و در تشخیص پزشک اختلال ایجاد کند. 

 

حرکت پمپ های خودکار قطع می شود 
گورانی افزود: امواج تلفن همراه در دستگاه دفیبری لاتور، پرش‌های شدید در تصاویر نمایشگر ایجاد می‌کند و اگر این امواج قوی باشد باعث اشتباهاتی در نمایش آسیستول که نمایشگر ویژگی‌های قلب بیمار است، می‌شود.

 

 وی تصریح کرد: پمپ‌های خودکار تزریق ممکن است با در معرض قرار گرفتن امواج تلفن همراه قطع شوند و یا حرکتی برعکس داشته باشند به طوری که امکان دارد به جای این که خون تزریق شود، از بدن بیمار خون خارج شود و خطرات جدی را برای بیمار ایجاد کند و همچنین در ضربان‌سازها هم می‌توانند پالس‌های غلط در قلب ایجاد شود و برای بیمار خطر داشته باشند.

 

قبل از اینکه دیر شود تلفن همراهتان را خاموش کنید
گورانی تصریح کرد: بیماران، همراهان و پزشکان باید در بیمارستان حتی‌المقدور تلفن همراه خود را خاموش کنند و در صورت لزوم فاصله دومتری از این وسایل را رعایت کنند زیرا با قرار گرفتن تلفن همراه در فاصله یک متری، در 40 درصد وسایل الکترونی داخل بیمارستان‌ها اختلال ایجاد می‌شود.

 

نباید به سلامت روانی جامعه آسیب وارد کنیم
ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران عنوان کرد: موضوع خطاهای پزشکی یکی از موضوعات مهم و جدی است که در دنیا مطرح می‌شود. خطاهای پزشکی تاثیر بسزایی در سلامت افراد دارد و عوارض و مرگ و میر را به همراه می‌آورد. از طرفی از رسانه‌ها توقع داریم اخبار را با صحت سنجی لازم منتشر کنند تا آسیب روانی به جامعه وارد نشود.

 

فضای رسانه ای علت افزایش خطاهای پزشکی است 
وی تاکید کرد:خطاهای پزشکی در همه ی کشورها رخ می دهد و راه حل آن این است که اصول ایمنی بیمار که بسیار پیچیده و پرهزینه است به طور درست انجام شود  علت افزایش خطاهای پزشکی  فضای رسانه‌ای و حساسیت بیش از حد شخص وزارت بهداشت است. برآوردهای ما بر این است که آمار خطای پزشکی نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

 

نباید با خطاهای پزشکی برخورد یکسانی داشته باشیم
محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: اگر قرار باشد با خطاهای پزشکی چه آنهایی که گزارش می‌شوند و چه آنهایی که گزارش نمی‌شوند برخورد یکسانی صورت گیرد نمی‌توان انتظار داشت نظام ثبت دقیقی داشته باشیم. تا وقتی نظام ثبت دقیقی نداشته باشیم اقدامات قضایی و حقوقی برای آنها نمی‌توان صورت داد. در نتیجه موجب پنهان ماندن این خطاها می‌شود.

 

وی ادامه داد: ایمنی بیمار چالش نظام سلامت در تمامی کشورهای دنیا محسوب می‌شود. چه کشورهایی که خدمات در قالب سیستم خصوصی ارائه می‌شود و چه کشورهایی که تحت اداره دولت ارائه خدمت می‌نمایند. در ۲۲ کشور (شامل ایران) منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، با جمعیتی بیش از ۵۳۰ میلیون نفر، ۴۵۰۰ بیمارستان و ۸۰۰ هزار تخت در بخش عمومی و بیش از ۴۱۰۰ بیمارستان خصوصی، تعداد بستری‌های بیمارستانی بیش از ۳۰ میلیون در سال برآورد می‌گردد.

 

خطاهای پزشکی قابل پیشگیری است
آقاجانی گفت: بر اساس مطالعات پژوهشی به‌طور متوسط در حدود ۱۰ درصد از تمام بیماران بستری، به درجات مختلف دچار آسیب می‌شوند و برآورد می‌شود که تا ۷۵ درصد از این خطاها قابل‌پیشگیری باشند. 

 

وی در پایان گفت: در آمریکا خطاهای پزشکی «هشتمین» عامل مرگ‌ومیر محسوب می‌شود و غیرقابل‌اجتناب است، تمام تلاش ما در بیمارستان‌های کشور به حداقل رساندن خطاهای پزشکی و افزایش ایمنی بیمار است که در سال ۹۵ در این راستا فعالیت‌های گسترده‌تری خواهیم داشت.

 

برنامه‌های امسال وزارت بهداشت برای خطای پزشکی 
حریرچی در مورد برنامه‌های سال آینده وزارت بهداشت برای خطاهای پزشکی خاطرنشان کرد: هر چند که از نظر اعتقادی و اخلاقی یک مورد خطای پزشکی هم در همه کشورهای مختلف دنیا از جمله کشور ما وجود دارد. طی ماه‌های اخیر چندین جلسه برگزار شده است، توافقاتی نیز حاصل شده است قرار بر این شد که هفته چهارم فروردین برنامه نهایی اعلام شد.

 

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: اکثر خطاهای پزشکی سیستمیک هستند که باید تصحیح شوند. آگاه‌سازی پزشک و کادر پرستاری، اقدامات پیشگیرانه، نحوه نظارت مسئولین فنی و نحوه رسیدگی به خطاها‌ی احتمالی حائز اهمیت است

 

وزارت بهداشت باید نسبت به مسئله  خطاهای پزشکی نظارت و مدیریت مستمر وجدی داشته باشد و برنامه هایی را برای کنترل هر چه بهتر خطاهای پزشکی به ویژه خطاهایی که در اتاق عمل اتفاق می افتد اجرا کند  تا سلامت بیماران از این طریق حفظ شود