بودجه 95 شهرداری برای تملک باغات یک جک است/ ریشه مشکل آلودگی هوا در تهران شیوه بودجه ریزی است

گروه اجتماعی- محمد حقانی رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکارنیوز با اشاره به تبصره 500 میلیاردی شهرداری برای تملک باغات از جمله باغات کن در سال جاری عنوان کرد: اما این بودجه علی رغم تصویب در شورای شهر تهران حتی یک ریال تخصیص نیافت زیرا نگاه شهرداری به موضوع باغات و محیط زیست مثبت نیست.

شهردار ادعای تملک باغات کن را داشت

وی با اشاره به این که شهرداری هر سال بودجه های میلیاردی برای تملک باغات تخصیص می دهد اما راه به جایی نمی برد، گفت: در سال های گذشته طرحی برای نجات باغات کن به کمیسیون ماده 5 ارایه شد اما محمد باقر قالیباف در این جلسه عنوان کرد این طرح به دلیل این که قصد تملک تمامی باغات کن را دارند مورد استفاده قرار نگیرد.اما تا امروز حتی یک متر از این باغات تملک نشده این در حالیست که این باغات و بسیاری از باغات پهنه شمالی تهران در معرض تخریب قرار دارند.همانطر که در 15 سال اخیر حدود 5 هزار هکتار از باغات تهران از بین رفته و این جدای از درختانی است که  به دلایل مختلف نابود شده اند.

رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که شهرداری تهران هزینه کلانی برای ساخت پل صدر بدون هیچ پیوست زیست محیطی انجام داد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که شهرداری برای حفاظت از باغات هیچ هزینه ای نمی کند. برای سال 95 نیز بودجه ای معادل یک میلیارد و نیم در بخش مصارف پیش بینی کرده که از نظر ما این بیشتر یک جک است تا تخصیص بودجه.

حقانی با اشاره به این که نگاه شهرداری در سایر بخش ها نیز به حوزه محیط زیست تبلیغاتی است، گفت:  در سال گذشته در بخش اعتبارات 30 کیلومتر ساخت مترو پیش بینی شده و اعتبار آن نیز در شورا تصویب شد اما در عمل تنها 17 کیلومتر مترو ساخته شده است. در حال حاضر نیز در مورد زیرساخت ها و نوسازی حمل و نقل عمومی با توجه به جمعیت رو به گسترش در تهران با مشکل مواجه هستیم.

مترو از افق 1404 حدود 60 کیلومتر عقب است

وی با اشاره به این که جمعیتی که اکنون در تهران زندگی می کند برای افق 1404 این شهر پیش بینی شده بود، عنوان کرد: 10 سال زودتر جمعیت به 10 میلیون نفر رسیده اما زیرساخت های حمل و نقل عمومی در حالی که مقرر بود تا 75 درصد پیشرفت داشته باشد در بخش بزرگراهی بیش از 95 درصد رسیده که این خود ضد محیط زیست است زیرا دعوت بیشتر از حضور خودرو است اما در توسعه مترو که از سوخت پاک استفاده می کند و در زیر زمین حرکت می کند  به رشد 15 درصد نیز نرسیده ایم.

رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که شهرداری برای مقابله با آلودگی هوا اقدام به ورود تاکسی های هیبریدی کرد، گفت: در حالی که تهران با یک هزار و 200 اتوبوس دودزا مواجه است حضور تاکسی های هیبریدی اقدامی نمایشی است.

وی با تاکید بر این که بودجه ها و لوایح پیشنهادی شهرداری به شورا فاقد نگاه زیست محیطی است، خاطرنشان کرد: مشکلات محیط زیست و آلودگی هوای شهر تهران را باید در بودجه جست و جو کرد در غیر این صورت راه به جایی نمی بریم.