اولویت‌های حوزه سلامت در سال 95

سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت درباره مهم‌ترین کار و برنامه وزارت بهداشت در سال جدید بیان داشت: کارهای زیادی در حوزه سلامت داریم اما مهم‌ترین کار ما مراقبت از طرح تحول نظام سلامت است. وی با اشاره به مهم‌ترین هدف طرح تحول سلامت که ارتقای سطح سلامت با اجرای برنامه‌های حوزه بهداشت و کاهش هزینه‌های پرداختی از جیب مردم در حوزه درمان است، تاکید کرد: باید از این طرح مراقبت کنیم تا خللی در پیشبرد اهداف طرح و سلامت مردم پیش نیاید.

ساخت و تجهیز بیمارستان‌های جدید
وزیر بهداشت یکی دیگر از کارهای این وزارتخانه در سال جدید را توسعه صنعت دارویی کشور با استفاده از مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی عنوان کرد و به مهر گفت: نوسازی و توسعه صنعت دارویی کشور، در کنار ساخت و تجهیز بیمارستان‌های جدید، از دیگر کارهای مهم وزارت بهداشت در سال ۹۵ است. هاشمی بر ضرورت سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در حوزه سلامت کشور تاکید کرد و افزود: حضور سرمایه‌گذار خارجی در بخش‌های گوناگون حوزه سلامت می‌تواند انگیزه رقابت را در بین سرمایه‌گذاران داخلی دوچندان افزایش دهد.
 
بازسازی و نوسازی اورژانس
وزیر بهداشت، بازسازی و نوسازی اورژانس را یکی دیگر از برنامه‌ها و کارهای مهم وزارت بهداشت در سال جدید عنوان کرد و یادآورشد: من فکر می‌کنم در عمر باقی مانده از دولت یازدهم، باید بتوانیم طرح‌هایی را که شروع کرده‌ایم به سرانجام برسانیم و در کنار آن از سلامت مردم مراقبت کنیم.
 
خدمات ویژه دندانپزشکی
در همین حال قائم‌مقام وزیر بهداشت نیز از ارائه خدمات ویژه دندانپزشکی در سال ۹۵ با اولویت دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی، دبیرستان و همچنین افرادی که ۱۳ دندان معیوب؛ کشیده‌شده، پرشده یا خراب دارند، خبر داد. ایرج حریرچی، قائم‌مقام وزیر بهداشت درباره مهم‌ترین اقدامات وزارت بهداشت در سال 95 اظهار داشت: سال جاری برنامه‌های وسیعی در حوزه ارائه خدمات دندانپزشکی چه در حوزه بهداشت و چه برای محافظت مالی از مردم و تأمین خدمات درمانی مطابق با استطاعت مالی آنها خواهیم داشت. قائم‌مقام وزیر بهداشت درباره مصادیق چگونگی این نوع خدمات عنوان کرد: هم‌اکنون5/18 درصد از پرداختی مردم برای خدمات دندانپزشکی است که در شهرهای بزرگ به بالای 25 درصد می‌رسد، همچنین4 دهک مردم استطاعت مراجعه برای دریافت خدمات دندانپزشکی ندارند و متأسفانه افراد بالغ 13 دندان آنها یا کشیده شده یا پر شده یا خراب است که شاخص بسیار بدی است یعنی در سلامت دهان و دندان با وجود این‌همه دانشکده دندانپزشکی و دندانپزشک، وضعیت مناسبی نداریم.
 
خدمات دندانپزشکی در کلینیک‌های ویژه
سخنگوی وزارت بهداشت درباره موارد ارائه خدمات بهداشت دهان و دندان عنوان کرد: کار بهداشتی مانند فیشور سیلندر و فلوراید‌تراپی را در مقاطع ابتدایی انجام دادیم که دور دوم آن را اجرا خواهیم کرد، ضمن اینکه با کلینیک‌هایی که در مراکز بهداشتی داریم و همچنین کلینیک‌های ویژه در دانشکده‌های دندانپزشکی، خدمات بهتر و بیشتری در حوزه دندانپزشکی به مردم ارائه خواهد شد. حریرچی در پاسخ به این پرسش که آیا یونیت دندانپزشکی اضافه خواهد شد، بیان کرد: بله، البته ما در این‌باره 2 موضوع داشتیم؛ هم اینکه یونیت کم داشتیم و مهم‌تر اینکه یونیت‌های دولتی به‌طور مناسب استفاده نشده بود، طوری که یونیت دندانپزشکی دولتی منحصربه ساعات خاصی بود. بنابراین روش‌هایی پیش‌بینی شده که این یونیت‌ها هم در عصر بتوانند کار کنند و هم اینکه ساعات کار بیشتری فعال باشند تا بتوان قسمت زیادی از مشکلات دندانپزشکی مردم را برطرف کرد. قائم‌مقام وزیر بهداشت در توضیح این موضوع که بیشتر افراد میان‌سال پس از اجرای طرح بهداشت دهان و دندان در مدارس سوال کردند که این خدمات چه‌زمانی به آنها ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: اقدامات سال 95 وزارت بهداشت در حوزه دندانپزشکی با اولویت افرادی است که 13 دندان معیوب دارند.