ناصر چرخ‌ساز در نشست خبری که در رابطه با طرح نوروزی انجام گرفت، اظهارداشت: از 25 اسفند سال گذشته تا 15 فروردین امسال 86 هزار و 276 نفر امدادرسانی شده که این آمار نسبت به مدت مشابه سال پیش 35 درصد کاهش داشت. همچنین 5 هزار و 153 مورد عملیات امدادی صورت گرفته که این میزان نیز با کاهش 9 درصدی همراه بوده است.

وی افزود: 3 هزار و 315 نفر توسط نیروهای هلال احمر به مراکز درمانی منتقل شده و 31 هزار و 786 مسافر نیز که در حوادث مصدوم شده بودند از خدمات سرپایی بهره‌مند شدند.

رئیس سازمان امداد و نجات با بیان اینکه 3 هزار و 547 نفر با اقدامات نیروهای امدادی از مرگ حتمی در حوادث نجات یافته‌اند، گفت: 2 هزار و 721 نفر نیز اسکان اضطراری یافته و بیشترین ماموریت‌های امداد و نجات در استان‌های مازندران، خوزستان و فارس بوده است.

به گفته وی، بیشترین عملیات‌های امدادی در مازندران، اصفهان و فارس صورت گرفته و بیشترین خدمات ارائه شده نیز در 3 استان خوزستان، مازندران و هرمزگان بوده است.

* 40 درصد ماموریت‌های امداد و نجات ترافیکی بوده است

چرخ‌ساز با بیان اینکه نیروهای هلال احمر پوشش 62 درصدی حوادث ترافیکی برون شهری گزارش شده توسط پلیس را انجام داده‌اند، افزود: عملیات‌های جاده‌ای در این مدت کاهش 11 درصدی داشته و 40 درصد ماموریت‌های امداد و نجات ترافیکی بوده و 60 درصد آن شامل امدادرسانی در برف، کولاک، سیل، آب‌گرفتگی، ساحلی و کوهستان بوده است.

رئیس سازمان امداد و نجات  ادامه داد: بیشترین امدادرسانی در عملیات‌های امداد و نجات در استان‌های کردستان، مازندران و اردبیل صورت گرفته و بیشترین عملیات نجات فنی در استان‌های کرمان، اصفهان و فارس بوده است.

وی عنوان کرد: بیشترین آمار عملیات نجات فنی در محورها نیز مربوط به محور آباده-اصفهان، آزادراه قم-تهران، سیرجان-بندرعباس و یاسوج-اصفهان بوده است همچنین بیشترین مصدوم انتقالی در استان‌های اصفهان، مازندران و خراسان رضوی توسط نیروهای هلال احمر انجام گرفته است.

به گفته رئیس سازمان امداد و نجات، محورهای ساوه-تهران، قزوین-کرج و ساوه-بوئین زهرا بیشترین مصدوم انتقالی را به خود اختصاص داده و بیشترین نجات یافتگان نیز در استان‌های اصفهان، فارس و خراسان رضوی بودند.

چرخ‌ساز اظهارداشت: استان کردستان با اختصاص آمار 37 درصدی، زنجان با 16 درصد و هرمزگان و فارس با 8 درصد بیشترین اسکان اضطراری را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین پوشش امدادی برف و کولاک 62 درصد نسبت به قبل رشد داشته و بیشترین پوشش امدادی برف و کولاک در محورهای آذربایجان شرقی، مازندران و زنجان و آذربایجان غربی صورت گرفته است.

رئیس سازمان امداد و نجات به پوشش امدادی در سیل و آب‌گرفتگی اشاره کرد و عنوان کرد: این آمار نیز 24 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر شده و بیشترین میزان آن مربوط به استان‌های کرمانشاه، خراسان رضوی و خراسان جنوبی بوده است همچنین عملیات کوهستان با کاهش 15 درصدی مواجه بوده و بیشترین پوشش امدادی در ارتفاعات باباکوهی در شیراز، طاق‌بستان در کرمانشاه و دربند شمیرانات انجام گرفته است.

رئیس سازمان امداد و نجات عملیات‌های ساحلی نسبت به سال گذشته 30 درصد کمتر شده و بیشترین پوشش امدادی در سواحل بوشهر، چابهار و تنگستان انجام شده است.

* ارائه خدمات پزشکی به 4 هزار و 452 مسافر در قالب کاروان‌های راهیان نور

رئیس سازمان امداد و نجات در ادامه به روند امدادرسانی به کاروان‌های راهیان نور اشاره کرد و گفت: 16 هزار و 297 نفر به پایگاه‌های امدادی هلال احمر مراجعه کرده و 4 هزار و 452 نفر نیز از خدمات پزشکی بهره‌مند شده‌اند همچنین 9 هزار و 784 مصدوم خدمات سرپایی دریافت کرده و 19 نفر نیز به مراکز درمانی منتقل شده‌اند و 913 مسافر نیز اسکان موقت یافتند.

* 397 سورتی پرواز برای امداد هوایی در نوروز

چرخ‌ساز در ادامه به عملکرد امداد هوایی اشاره کرد و گفت: 307 سورتی پرواز از ابتدای طرح نوروزی تا پایان آن صورت گرفته و 287 ساعت پروازی داشته‌ایم که به طور کلی 24 نفر آسیب‌دیده به مراکز درمانی توسط امداد هوایی منتقل شدند.

رئیس سازمان امداد و نجات اظهارداشت: مهمترین عملیات امداد هوایی 8  فروردین در محور دامغان -شاهرود جهت انتقال 3 مصدوم صورت گرفته و نجات 2 نفر در محاصره سیلاب بر اثر طغیان رودخانه سیمینه‌رود در آذربایجان غربی طی 12 فروردین از دیگر مهمترین عملیات‌های امداد هوایی بوده است.

وی به مهمترین عملیات‌های امداد و نجات در نوروز اشاره کرد و گفت: واژگونی اتوبوس در آزادراه اصفهان تهران با 22 مصدوم و برخورد اتوبوس با کامیون 14 فروردین با 18 مصدوم از مهمترین حوادث نوروز امسال به شمار می‌رود همچنین 27 اسفند سال گذشته امدادرسانی و اسکان 360 مسافر به دلیل برف و کولاک و نجات 4 نفر از غرق شدن در 11 فروردین در بوشهر از دیگر عملیات‌های مهم امداد و نجات در نوروز به شمار می‌رود.

رئیس سازمان امداد و نجات با بیان اینکه فوت مصدومان حین انتقال به بیمارستان طی سال‌های گذشته 7 درصد کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: این مسئله با افزایش توان کیفی امدادگران و رسیدن به موقع در سر صحنه و هم‌افزایی بیشتر دستگاه‌ها محقق شده است.