وضعیت دریاچه ارومیه کماکان وخیم است

واکاوایاشی کاردار سفارت ژاپن در مراسم امضای فاز سوم سند همکاری مشترک سازمان ملل مشترک، دولت ژاپن در سازمان حفاظت محیط زیست در حوضه آبریز دریاچه ارومیه که با حضور گری‌لوئیس نماینده مقیم سازمان ملل متحد و معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، گفت: از سال 2014 تاکنون به طور مداوم احیای دریاچه ارومیه را حمایت کردیم و این حمایت‌ها ادامه خواهد داشت و این سومین فاز است که دولت ژاپن کمک می‌کند.

وی ادامه داد: وضعیت دریاچه ارومیه کماکان وخیم است، از این رو اهمیت رسیدگی فوری و ادامه پروژه احیا به سفیر ژاپن خاطرنشان شد و دولت ژاپن در پاسخ به این وضعیت، در تاریخ 20 دی 94 مبلغ یک میلیون دلار را به برنامه توسعه سازمان ملل به منظور توسعه و احیای دریاچه ارومیه اختصاص داد.

کاردار سفارت ژاپن افزود: احیای دریاچه ارومیه یک شبه امکان‌پذیر نیست و من امیدوارم این پروژه تا جایی که ممکن است به بهبود وضعیت دریاچه و کمک مردم محلی برای بهره‌برداری در زمینه محیط زیست ایران کمک شایانی کند و امیدوارم همکاری برای احیای دریاچه ارومیه تداوم یابد.

گری‌لوئیس نماینده مقیم سازمان ملل متحد در تهران نیز گفت: دریاچه ارومیه با اهمیت بین‌المللی و ملی دچار مشکل مهمی شده است و امروز ما ابعاد و عمق این مشکل را از نزدیک شاهد هستیم. وضعیت دریاچه ارومیه وحشتناک و ترسناک است و از نظر اکولوژیک برای مردم، معیشت آنها و سلامت مردم زیان‌آور است.

لوئیس ادامه داد: علت خشک شدن دریاچه ارومیه کاملاً مشخص است و علت عمده این است که اکثر آب حوضه و اراضی کشاورزی با هدف تولید غذا و پشتیبانی معیشت مردم هدایت شده است که این هدف، هدف باارزشی است، اما استفاده بیش از حد از این منابع، خود را به صورت خشک شدن دریاچه ارومیه نشان داده است.

وی خاطرنشان کرد: ما انسانها خودمان این مشکل را ایجاد کردیم و خودمان باید آن را حل کنیم و ما می‌توانیم این را انجام دهیم، بنابراین تمرکز ما باید در بخش کشاورزی باشد تا بتوانیم آب را صرفه‌جویی کنیم و آن را به دریاچه خشک‌شده هدایت کنیم، به گونه‌ای که معیشت کشاورزان نیز پایدار بماند.

نماینده مقیم سازمان ملل متحد در تهران گفت: سازمان ملل از سال 2005 با دولت ایران در جهت حفظ تالاب‌های ایران مشارکت داشته است و دریاچه ارومیه نیز از پایلوت سایت‌های ما بوده است، ما در سال سوم کار کشاورزی پایدار را تداوم خواهیم داد و جوامع محلی و کشاورزان، سازمان‌های مردم‌نهاد و سازمان‌های دولتی ـ ملی در این مسیر همکاران ما هستند. هدف ما کاهش مصرف آب و مصرف مواد شیمیایی و کنترل آلودگی در سطح دریاچه ارومیه است.

لوئیس تصریح کرد: کشور ژاپن نیز به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در این مسیر با ما وارد همکاری شد و امسال با امضای این موافقتنامه وارد سومین سال مشارکت خود می‌شویم.

وی ادامه داد: اولین دستاورد این همکاری این بود که 75 روستا تحت پوشش کامل قرار گرفتند و تقریباً یک سوم آب مصرفی در منطقه صرفه‌جویی شد که می‌تواند به دریاچه بازگردد، همچنین مصرف مواد شیمیایی 40 درصد کاهش پیدا کرد و در  بعضی از مزارع مصرف مواد شیمیایی را به صفر رساندیم. معتقدم کار ما بسیار قابل توجه و بزرگ است و می‌تواند در احیای دریاچه ارومیه مؤثر باشد. با تمام این اقدامات انجام شده باید گفت تنها 5 درصد از اراضی کشاورزی تحت پوشش قرار گرفته است و نیاز فوری ما این است که این نتایج را تعمیم دهیم. 

نماینده مقیم سازمان ملل متحد در تهران افزود: سازمان ملل متحد و UNDP در 5 سال آینده حوزه محیط زیست را در حوزه‌های اصلی مشارکت با ایران قرار داده است و در 5 حوزه کار را ادامه خواهد داد، حوزه اول؛ آب، حوزه دوم؛ جلوگیری از تخریب اراضی شامل جنگل‌زدایی و کویرزایی، حوزه سوم؛ ارتقای صرفه‌جویی در انرژی، چهارم؛ حوزه آلودگی آب و هوا که شامل ریزگردها نیز می‌شود، پنجم؛ حوزه تنوع زیستی که در این حوزه حمایت از گونه در معرض انقراض یوزپلنگ آسیایی نیز در این حوزه قرار دارد.

وی در پایان از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، کشاورزان و سازمان‌های مردم‌نهاد تشکر کرد.