محمدرضا کارگر امروز در نشست خبری معاونت صنایع دستی که در محل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، اظهار داشت: امروز در جامعه شاهد تغییرات بسیاری هستیم به طوری‌که روزی خواهد رسید که مردم خودشان میراث فرهنگی را حفاظت می‌کنند و سازمان میراث فرهنگی دیگر نقش حفاظتی ندارد، آن روز، روز موفقیت ماست.

وی با اشاره به اوضاع مالی سال گذشته اداره کل موزه‌ها گفت: سال گذشته برای موزه‌ها از نظر مالی سال خوبی نبود ولی ما احساس نکردیم چرا که تقاضا برای ایجاد موزه بیشتر از تقاضا برای بودجه بود.

هر دو هفته یک موزه افتتاح کردیم

مدیر کل امور موزه‌ها اظهار داشت: سال گذشته هر دو هفته شاهد افتتاح یک موزه بودیم و تلاش می‌کنیم این روند را به هفته‌ای یک موزه برسانیم.

کارگر درباره انتقال اشیای تاریخی موجود در انبارهای موزه ملی نیز گفت: در دهه ۶۰ زیرزمین موزه ملی را انبار اموال توقیفی کردند در حالی‌که این اشیای متعلق به موزه ملی نیست و هر کدام درگیر موارد حقوقی خاص خود است به همین دلیل اشیای انبارهای موزه ملی را به مخزن بزرگی در مزوه خراسان منتقل خواهیم کرد تا هر کدام از آنها به مرور تعیین تکلیف شوند.

وی درباره ساختمان کتابخانه ملی نیز تصریح کرد: با هماهنگی‌هایی که با آقای صالحی امیری شده است این ساختمان تبدیل به موزه کتاب خواهد شد.

موزه دوران اسلامی را از مرگ مغزی نجات دادیم

کارگر درباره علت افتتاح زودهنگام موزه دوران اسلامی در حالی‌که هنوز ویترین‌های نامناسبی برای نگهداری اشیا دارد و حشرات نیز درون ویترین‌ها راه پیدا می‌کنند،‌گفت: ما در زمینه افتتاح موزه دوران اسلامی باید حرکتی را انجام می‌دادیم چرا که به گونه‌ای جا افتاده بود که گویی افتتاح این موزه نشدنی است در واقع باید موزه را از مرگ مغزی نجات می‌دادیم به همین دلیل موزه را افتتاح کردیم.

وی ادامه داد: ویترین‌ها از دوره‌های قبل خریداری شده بود از ویترین‌های دوران اندره گدار هم بدتر است و شبیه تریلر ۱۸ چرخ است ما یا باید این ویترین‌ها را دور می‌انداختیم یا با مصالح موجود موزه دوران اسلامی را افتتاح می‌کردیم به همین دلیل با توجه به هزینه‌هایی که باید مجدداً انجام می‌شدیم ترجیح دادیم که موزه افتتاح شود.