تعداد ببرها برای اولین‌ بار در طی بیش از یک قرن گذشته افزایش یافته است.

طبق گزارش ایندیپندنت، در حال حاضر برآوردها نشان می‌دهند که نزدیک به 3900 قلاده ببر در سراسر جهان زندگی می‌کنند.

بر اساس علامت‌گذاری‌های انجام شده در سال 2010 ، حدود 3200 قلاده ببر در جهان وجود داشت که سرشماری‌های امسال نشان از سیر مثبت افزایش آنها را می‌دهد.

نظرسنجی انجام شده توسط صندوق جهانی حیات وحش (WWF) و برآورد انجمن جهانی ببر در حدود 2226 قلاده ببر در هند زندگی می‌کنند که این تعداد بیش از نیمی از جمعیت جهانی این حیوان در جهان است.

بررسی‌های انجام گرفته در کشورهای روسیه و ویتنام و همچنین تالیفات منتشر شده توسط اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست، به افزایش جمعیت ببر در هند، روسیه، نپال و بوتان اشاره کرده‌اند.

با توجه به گزارش «صندوق جهانی حیات وحش»(WWF)، این افزایش می‌تواند به عوامل متعددی از جمله آگاهی بیشتر و افزایش طرح‌های حمایتی مربوط شود.

اخبار مخابره شده طی این مدت نیز به سادگی بازتاب‌دهنده روند رو  به بهبود تکنیک‌های بررسی است، با این حال، محققان نیز بیشتر از قبل توانستند مناطق بیشتری را نسبت به گذشته تحت پوشش قرار دهند.

این خبر در آستانه نشست بزرگ حفاظت از ببرها که در هفته جاری در «دهلی‌نو» برگزار می‌شود، مخابره شد که در آن وزرای 13 کشور مختلف با هدف رایزنی‌ها و تشریک مساعی بیشتر در زمینه حفاظت از این حیوان دیدار خواهند کرد.

این جلسه، که آخرین گام از طرح جهانی ببر است، در واقع ادامه فرآیندی است که در سال 2010 آغاز شد و در آن دولت‌ها توافق کردند با هدف دو برابرشدن تعداد ببرهای وحشی در سال 2022 با یکدیگر همکاری کنند.

«مارکو لامبرتینی»(Marco Lambertini)،  مدیرکل «WWF» گفت:"برای اولین بار پس از چند دهه کاهش ثابت تعداد ببرها در حال افزایش است و این به ما امید بسیاری می‌دهد و نشان می‌دهد که ما می‌توانیم از این گونه و زیستگاه آنها حمایت کنیم اگر جوامع محلی و محیط زیست باهم همکاری کنند".

در حالی که کشورهایی مانند هند و نپال افزایش تعداد ببرها را جشن می‌گیرند برخی از کشورهای آسیایی جنوب شرقی گفتند که از برنامه حفاظتی عقب مانده‌اند و بسیاری از آنها در انجام یک سرشماری ساده ناتوان هستند.

در آغاز قرن بیستم تصور می‌شد که بیش از 100هزار قلاده ببر در طبیعت زندگی می‌کنند اما با توجه به تهدید دائمی شکارچیان غیر‌قانونی و تخریب زیستگاههای طبیعی، گونه آنها در حال حاضر در معرض انقراض قرار گرفته است.

«مایکل بالتزر»(Michael Baltzer) رئیس مرکز جهانی حمایت از ببرها گفت:"کاهش جهانی ببرها متوقف شده‌است اما هنوز هیچ مکان امنی برای ببرها وجود ندارد".

وی افزود:"در حال حاضر جنوب شرقی آسیا، به طور خاص، در خطر قریب‌الوقوع از دست‌دادن این گونه کم‌یاب قرار دارد مگر اینکه بلافاصله اقدامات لازم را انجام بدهد".