امید زائران به حل مشکلات حج

بعد از مسائل سیاسی بوجود آمده میان دولت‌های ایران و عربستان، کارشکنی سعودی‌ها در روند عقد قرارداد حج تمتع 95 مانع از سفر هیأت ایرانی به عربستان جهت عقد قرارداد شد.

این کارشکنی‌ها در چند مرحله بعد از آن روی داد که وزارت حج عربستان فارغ از مسائل سیاسی به مانند سنوات گذشته از هیأت ایرانی برای عقد قرارداد دعوت به عمل آورد اما در این میان وزارت امور خارجه این رژیم در صدور روادید هیأت ایرانی تعلل ورزید و مانع سفر آنها شد.

اما اکنون که به گفته حجت الاسلام سید علی قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ایران مصمم است تا حج را به عنوان فریضه واجب الهی و رکن دین برگزار کند دو کشور تفاهم کرده‌اند تا فارغ از مسائل سیاسی به فریضه حج نگاه کرده و همکاری مشترک داشته باشند.

مسائل سیاسی را از حج جدا کردیم

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر تصریح کرد: ما در چند سال گذشته با مسئولان حج عربستان سعودی به یک نظر مشترک دست یافتیم مبنی بر اینکه حج را از روابط سیاسی دو کشور جدا بدانیم، تا آسیبی به حج‌گزاری ایرانیان وارد نشود.

نماینده ولی فقیه اضافه کرد: ما همه ساله در انجام مذاکرات و هنگام امضای تفاهم‌نامه‌ها، مصالح ملی و عزت مردم ایران اسلامی را مد نظر داشته و هرگز اموری را که با آن منافات داشته باشد نپذیرفته و نخواهیم پذیرفت.

وی لزوم هوشمندی و تدبیر در مذاکره با طرف سعودی را خاطرنشان ساخت و گفت: هیات اعزامی جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات در چارچوب سیاست‌های نظام برای حضور ایرانیان در مراسم حج که قطعاً به تقویت وحدت امت اسلامی کمک می‌کند اقدام خواهد کرد.

امنیت مکه را امنیت خود می‌دانیم

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته به مسئولان عربستان اعلام کرده‌ایم که امنیت مکه و مدینه را امنیت خود می‌دانیم اضافه کرد: همه ساله تلاش کرده‌ایم تا حجاج ایرانی در نظم کامل و با مراعات قوانین عربستان، حج را انجام دهند و خوشبختانه مسئولان آن کشور نیز بارها به این مهم اعتراف داشته‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر افزود: زائران ایرانی نشان داده‌اند علاوه بر نظم و انضباط خاص خود همیشه به دنبال توجه به قرآن، دعا و تضرع و تقویت وحدت امت اسلامی بوده‌اند و قطعاً اگر مذاکرات به نتیجه برسد امسال نیز بر همان اساس عمل خواهد شد.

مشکلات را با گفت‌وگو حل کردیم

نماینده ولی فقیه اظهار داشت: سال گذشته برخی مشکلات بوجود آمده را قبل از حوادث سقوط جرثقیل و منا با گفتگو با طرف مقابل حل کردیم و همواره معتقدیم مسائل مربوط به حج با تفاهم و گفت‌وگو با یکدیگر رفع خواهد شد.

سرپرست حجاج ایرانی با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد فاجعه منا گفت: همه کسانی که پی‌گیر حوادث سال گذشته مسجدالحرام و منا هستند بخوبی می‌دانند که بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت مجدّانه مسائل مربوط به آن دو فاجعه راپیگیری نموده و همچنان تا رسیدن به تمامی اهداف مورد نظر تلاش ها را ادامه خواهند داد.

وی افزود:در این ارتباط گام‌های مهمی در داخل برداشته شده و ان شاءالله با مذاکرات پیش‌رو امید است قول‌های داده شده مسئولان عربستان در رابطه با پرداخت دیه به بازماندگان نیز هرچه زودتر عملی شود.

مشکلات سال گذشته آسیب‌شناسی شد

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه زائران عزیزی که امسال عازم سفر حج هستند نگران نباشند گفت: تمامی مشکلات سال گذشته با حضور کارشناسان در جلسات فراوان مورد بحث قرار گرفته و راهکارهای مقابله با آنها و تضمین امنیت زائران مشخص شده است که به مرور به اجرا گذاشته خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قاضی عسکر درباره شرایط حضور ایرانیان در عمره هم اظهار داشت: در صورتی که عربستان حکم دو پلیس خاطی را اعلام و آنها را مجازات کند زمینه برای انجام این فریضه نیز فراهم خواهد شد.

تأمین امنیت زائران هدف اصلی

سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت پیش از این سفر به فارس گفت: یکی از مباحث جدی ما در مذاکره با طرف سعودی موضوع تأمین امنیت زائران و اطمینان و تضمین این موضوع خواهد بود.

اوحدی در خصوص محورهای مذاکره با وزیر حج عربستان اظهار داشت: قطعا ما در این مذاکرات محورهایی را مطرح خواهیم کرد و در صورتی که به نتیجه برسیم اطلاع رسانی لازم صورت خواهد پذیرفت. در حج گذشته بیش از 7 هزار نفر از زائران در فاجعه غمبار منا به شهادت رسیدند از این روز یکی از مباحث جدی ما در مذاکره با طرف سعودی موضوع تأمین امنیت زائران و اطمینان و تضمین این موضوع است.

پیگیری پرداخت دیه شهدای منا

رئیس سازمان حج خاطر نشان کرد: موضوع پرداخت دیه برای شهدای منا که یک حق شرعی است و سعودی ها بارها قول آنرا داده و تا امروز به آن عمل نکرده اند که پیگیری این موضوع از وظایف دستگاه دیپلماسی کشور است نیز یکی از موضوعاتی است که در این مذاکرات مطرح خواهیم کرد.

وی مباحث اجرایی حج را از مهم ترین محورهای بحث در دیدار با وزیر حج عربستان برشمرد و بیان کرد: بدلیل قطع یکطرفه روابط سیاسی از سوی عربستان، ما در کشور میزبان خدمات کنسولی نداریم بهر حال در طول موسم حج مشکلاتی ناخواسته از جمله بیماری و فوت زائران و ... پیش می آید که در این خصوص با توجه به اینکه خدمات کنسولی وجود ندارد بایستی راهکاری برای پیگیری حقوق زائران تعریف شود که بایستی در این خصوص با طرف سعودی به نتیجه برسیم.

رئیس سازمان حج بیان کرد: یکی از مباحث اصلی ما در مذاکره با طرف سعودی موضوع صدور ویزای زائران است در حالی که کنسولگری کشور عربستان در ایران تعطیل است بایستی مکانیزمی برای صدور ویزای زائران تعریف شود.

«ماهان» سوی دیگر مذاکرات

رئیس سازمان حج و زیارت به سخنان اخیر مسئولین سعودی در خصوص محدود سازی پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان اشاره کرد و  گفت: اگر در بحث خدمات رسانی به زائران جدی باشیم باید بدنبال توسعه ارائه تسهیلات به زائران باشیم نه اینکه ظرفیت‌ها و امکانات موجود را  محدود کنیم بهر حال حق زائر ماست که بخواهد با پرواز شرکت هواپیمایی کشورش به حج اعزام شود.

اوحدی به تناقضات موجود در گفتار و عمل طرف سعودی در خصوص موضوع حج زائران ایرانی اشاره داشت و ممنوعیت پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان را از این دست تناقضات بر شمرد و گفت: در مذاکره با طرف سعودی اگر در خصوص ارائه خدمات آنگونه که در شان زائران ایرانی و با حفظ حرمت و عزت زائران باشد، به نتیجه برسیم در خصوص فرآیند ثبت نام زائران اطلاع رسانی لازم را خواهیم کرد.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه یادآور شد: ما امروز شاهد قطع یک طرفه روابط سیاسی از سوی کشور عربستان هستیم و امکانات و منابع انسانی کنسولی در آن کشور نداریم لذا بایستی وضعیت تأمین حقوق زائران مشخص گردد.

امروز روزی است که سرنوشت حج 95 مشخص می‌شود، در این روز قول و قرار‌ها گذاشته می‌شود و مشخص می‌شود که آل سعود شروط ایرانی را قبول می‌کند یا خیر. زائران بیت‌الله الحرام به مانند سرپرست حجاج ایرانی امید دارند که مشکلات فارغ از مسائل سیاسی بررسی و حل و فصل شود تا بتوانند امسال فریضه واجب خود را به انجام برسانند.