عبدالحسن مقتدایی شامگاه پنجشنبه در جلسه شورای هماهنگی ستاد بحران استان که در استانداری برگزار شد با اشاره به اقدامات انجام شده و موثر بودن این‌کارها با ساماندهی خوب اظهار کرد: با ایجاد یک هماهنگی خوب بین نیروهای امدادی و انتظامی اقدامات امدادرسانی و خالی کردن اماکن صورت گرفت.

وی با تاکید بر اینکه در بخش‌ها مردم باید به کارها و اقدامات امدادی تا قبل از رسیدن نیروهای کمکی آگاه باشند، افزود: در شهرستان‌ها نیز سایر دستگاه‌های مسئول باید به اتفاقاتی که در حال رخ دادن است آگاه و مسلط باشند.

استاندار خوزستان افزود: امروز برای بازدید از سد دز به دزفول سفری انجام شد و در حین سفر متوجه بسته بودن جاده شدیم که در این امر باید هماهنگی و اقدامات اطلاع‌رسانی در شهرستان‌ها به خوبی انجام شود.

مقتدایی با اشاره به آمادگی برای مدیریت سیلاب در استان تصریح کرد: یکی از فازهای مربوط به بحران به پایان رسید و فاز دوم نیز مربوط به بارش‌های پنج‌شنبه شب است و باید با آگاهی و آمادگی برای مواجه شدن با آن حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه تمام نیروهای امداد‌رسان و مسئول باید در آمادگی کامل برای انجام خدمات باشند خاطرنشان کرد: آماده بودن برای سیل رودخانه کارون یکی از اموری است که باید در نظر باشد ولی متأسفانه عدم حضور دستگاه‌های مسئول در محل جای نگرانی دارد.

مقتدایی با بیان اینکه دستگاه‌های امر باید با درک کامل تا شنبه آماده ارائه خدمات باشند گفت: برای بازگشایی راه‌های بسته شده و انجام تردد باید راه جایگزین در نظر گرفت و عوامل پشتیبان نیز تجهیزات ضروری را به دستگاه‌های کمک‌رسان برسانند.

عالی‌ترین مقام دولتی در استان خوزستان با اشاره به شرایط جوی و عدم توانایی بالگرد برای پرواز در استان عنوان کرد: باید با در نظر گرفتن تمام شرایط، اقدامات امدادرسانی را انجام داد و بر این اساس با نیروهای مسلح هماهنگی صورت گرفت.

مقتدایی با اشاره به احتمال ادامه داشتن سیلاب در اهواز گفت: محلات این شهر باید برای انجام کار خدماتی بین دستگاه‌های متولی تقسیم شده و همه موارد و تجهیزات برای کمک فراهم باشد.

وی با تاکید برای جلوگیری از به‌وجود آمدن خسارت اضافه کرد: همه دستگاه ها باید نسبت به عملکرد و صحبت‌های خود هم توجه داشته باشند تا شایعاتی مانند ترک خوردن سد دز به وجود نیاید.

مقتدایی با بیان اینکه مسئولان استان باید بدانند در چه وضعیت و شرایطی قرار داریم از عملکرد برخی از آنها انتقاد کرد و افزود: ساعات بامدادی در برخی از روستاها اعلام سیل شد و این در حالی بود که ما برخی از مسئولان را ساعت 10 صبح پیدا کردیم.

وی به دور کردن مردم و عدم نزدیک شدن با رودخانه‌ها تاکید و تصریح کرد: روستاها و مکان‌هایی که احتمال می‌رود سیلابی شود باید تخلیه شود و برای این کار دهیاران در کنار بخشداران با استفاده از عرصه دولتی موجود اقدام کنند.

مقتدایی با بیان اینکه باید به ورودی تا 6 هزار متر مکعب در ثانیه آب به رودخانه کارون فکر کرد، افزود: باید با در نظر گرفتن تمام شرایط، پیش بینی‌های لازم صورت بگیرد، زیرا بحران در حال تبدیل به بحران شهری است.

استاندار خوزستان در ادامه اضافه کرد: مسئولان کشور از جمله وزیر کشور در این رابطه چندین‌بار تماس گرفته؛ حساسیت‌های دولت نسبت به این امر بالاست و از همین رو نیز وزیر نیرو در منطقه حضور پیدا کرده است.