نشست دوم هیأت ایرانی و عربستانی در مکه/شرط ایران برای اعزام به حج

بعد از آنکه در پایان نشست روز پنجشنبه هیأت ایرانی به سرپرستی سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت و هیأت عربستانی به ریاست وزیر حج سعودی، پیش نویس قرارداد حج 95 مطابق درخواست‌های 2 طرف تنظیم شد، کارشناسان هیأت ایرانی روز گذشته را صرف مطالعه دقیق آن کردند.

مطابق معمول بعد از بررسی کارشناسی پیش نویس، دو طرف مذاکره بار دیگر گرد یک میز نشسته و در مورد جزئیات قرارداد با یکدیگر گفت‌وگو کرده و به تفاهماتی دست پیدا می‌کنند.

نشست دوم دو هیأت مذاکره کننده امروز در مکه و دفتر وزیر حج عربستان برگزار می شود تا گام‌های نهایی برای عقد قرارداد حج تمتع 95 برداشته شود چرا که به گفته اوحدی، حضور هیأت ایرانی در عربستان به نشانه مصمم بودن ایران برای حضور در حج است.

اما در این میان هیأت ایرانی نیز خطوط قرمز خود را برای طرف عربستانی ترسیم کرده و خواسته‌های خود را مطرح کرده است که از آن جمله می‌توان به صدور ویزای 64 هزار زائر ایرانی در داخل کشور، استفاده از پروازهای ایرانی برای زائران، پرداخت دیه شهدای حج 94، صدور هرچه سریعتر ویزای کمیته های اجرایی و تأمین امنیت زائران اشاره کرد.

هیأت ایرانی تأکید زیادی بر تأمین امنیت زائران ایرانی و حفظ عزت و احترام آنها داشته و از هیأت عربستانی تقاضا کرده تا راهکارهای خود برای تحقق این موضوعات را ارائه کند.

به هرحال اکنون دو طرف بار دیگر پای میز مذاکره نشستند تا در مورد متن نهایی قرارداد با یکدیگر مذاکره کنند.