احمد صادقی با اشاره به احتمال طغیان رودخانه‌های شمالی تهران و در پی آن مسیل‌ها در نقاط جنوبی، افزود: به شهروندان هشدار می‌دهیم که در زمان بارش از استقرار در اطراف رودخانه‌ها و مسیل ها به ویژه روددره های دربند، درکه و کن خودداری کنند.

وی با اشاره به قدرت سیلاب، خاطرنشان کرد: طبق گفته کارشناسان زمانی که ارتفاع آب به بالاتر از ۳۰ سانتی‌متر برسد امکان جابجا کردن یک خودروی سواری و تلفات جانی وجود دارد، از این‌رو لازم است شهروندان توصیه‌های و هشدارهای لازم را جدی بگیرند.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران با تقسیم هشدارها و نکات ایمنی به سه بخش قبل، حین و بعد از وقوع سیل، از انتشار هشدار سیل از طریق رسانه ها، توجه به تامین جانی و مالی در مناطق سیل خیز، پیش بینی مکان های امن پیش از وقوع سیل و آماده سازی کیف امداد و نجات به عنوان بخشی از توصیه های ایمنی در مرحله قبل از وقوع سانحه یاد کرد.

وی همچنین از حفظ خونسردی و کنترل اعصاب و همدلی با دیگران، استفاده از مسیرهای هموار و پرهیز از تردد در مسیرهای خطرناک، توجه به توصیه های ایمنی در حین رانندگی، فاصله گرفتن از رودخانه ها و نهرها و توجه به توصیه های ایمنی مبنی بر قطع جریان آب و برق و گاز به عنوان بخش دیگری از توصیه های ایمنی در هنگام وقوع سانحه یاد کرد.

 صادقی در ادامه به بررسی توصیه های ایمنی بعد از وقوع سیل پرداخت و ضمن تاکید بر مراقبت های بهداشت فردی و عمومی برای پیشگیری از بیماری و رعایت های نکات لازم در زمینه اسکان اضطراری افزود: در صورتی که قادر به کمک رسانی نیستید از مناطق سیل زده دور شوید، از سیم های آویزان برق، پست های برق فشارقوی، دکل های برق، منابع اصلی آب و شبکه های فاضلاب دور شوید و در صورت مشاهده خرابی موارد را سریعاً به اطلاع مسئول ستاد بحران منطقه برسانید

وی همچنین وقوع تندباد و طوفان های بهاری در این ایام را محتمل خواند و به شهروندان توصیه کرد که در هنگام وقوع طوفان حتی‌المقدور در خانه بمانند ، از تردد غیر‌ضروری پرهیز کنند، اجسام معلق مانند گلدان و اشیاء رهاشده در محوطه تراس و پشت بام را تثبیت یا جمع‌آوری کرده و از حضور در فضاهای باز گردشی و تفریحی پرهیز نمایند.

وی با اشاره به اهمیت راه اندازی سامانه هشدار سریع سیلاب برای پیشگیری از آسیب های ناشی از وقوع سیل، توجه به طرح های پیشگیری و کاهش خطرپذیری را برای کاهش مخاطرات یاد شده واجد اهمیت فراوان دانست.

 صادقی با بیان این نکته که ایجاد ساختار مدیریت بحران در کنار استفاده از سامانه های هشدار سریع، اجرای طرح های کنترل سیلاب به همراه رعایت حریم رودخانه ها و جلوگیری از ساخت و ساز در این مناطق می تواند باعث کاهش تلفات و خسارت های سیلاب شود، از احیای جنگل ها، پهنه بندی سیلاب، خاکریزبندی و احیای تالاب ها به عنوان راه حل های موثر و کم هزینه در این زمینه نام برد و گفت: باید مخاطرات را با دقت نظر مطالعه، برنامه ریزی، پشتکار و همکاری های بین بخشی شناسایی کرد و هر نوع اقدام و سرمایه گذاری برای پیشگیری از مخاطرات و کاهش خطرپذیری باید با توجه به خصوصیات و وضعیت جامعه انجام شود و در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: در سال های اخیر در برخی از کشورها به دنبال افزایش آمادگی و مقابله با حوادث، به میزان قابل توجهی از تعداد مرگ و میر ناشی از حوادث جوی کاسته شده است. به عنوان مثال کشورهای هند، چین، اندونزی، بنگلادش، تایلند و میانمار با عمل به تعهدات خود در برنامه هیوگو(برنامه جهانی کاهش خطرپذیری)، خسارات ناشی از حوادث جوی را به میزان قابل توجهی کاهش داده اند.

افزایش خسارات طوفان و سیل در جهان

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ضمن اشاره به این نکته که در طول ۲۰ سال اخیر، ۹۰ درصد حوادث سهمگین بر اثر سیل، طوفان، گرما و دیگر وقایع مرتبط با آب و هوا ایجاد شده است، یادآور شد: در این مدت تاکنون شش هزار و ۴۵۷ حادثه مربوط به آب و هوا ثبت شده که در نتیجه وقوع آن ۶۰۶ هزار نفر جان خود را از دست داده و چهار میلیون و ۱۰۰ هزار نفر نیز آسیب دیده و بی خانمان شده اند.

 صادقی با تاکید بر این که طی ۲۰ سال اخیر افزایش تعداد حوادث جوی و تغیرات اقلیمی بر افزایش طوفان و سیل در جهان تاثیرگذار گذاشته، گفت: سیل به تنهایی ۴۷ درصد از تمامی حوادث جوی را به خود اختصاص داده و زندگی دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده است که بیشترین تعداد تلفات نیز به قاره بزرگ آسیا اختصاص دارد.

جانشین شهردار در ستاد مدیریت بحران تهران افزود: در بررسی دلایل افزایش خسارات در قاره آسیا از وسعت این قاره در کنار کثرت حوضه های آبریز رودخانه ها و تراکم جمعیت به عنوان بخشی از عوامل خطرزا در این قاره یاد شده است.این گونه است که در مجموع در آسیا بین سال های ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۵ حدود دو هزار و ۴۹۵ حادثه جوی رخ داده که در نتیجه آن ۳۷ میلیون انسان تحت تاثیر قرار گرفته و ۳۳۲ هزار نفر نیز جانشان را از دست داده اند.

وی خاطرنشان کرد: از سال ۱۹۹۵ به بعد، سیلاب ۴۷ درصد تمامی حوادث آب و هوایی را به خود اختصاص داده و زندگی دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر تحت تاثیر این رخداد قرار گرفته است. همچنین نتایج تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که تعداد رخداد سیلاب از سال ۲۰۰۵ تا سال ۲۰۱۴ به طور میانگین ۱۱۷ مرتبه بیشتر از میانگین سالانه در دهه های قبل بوده است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان این نکته که پس از سیل، طوفان در رده دوم بیشترین تعداد وقوع حوادث جوی قرار داشته ، گفت: با این که تنها ۲۶ درصد این طوفان ها درکشورهای کم درآمد رخ داده، ۸۹ درصد آمار تلفات به این کشورها اختصاص دارد.

وی افزود: همچنین طوفان بین سال های ۱۹۹۵ تا سال ۲۰۱۵ بیش از ۲۴۲ هزار نفر کشته بر جای گذاشته و علت ۳۸ درصد مرگ های ناشی از وقوع حوادث و ۹۲ درصد زیان های اقتصادی کشورهای کوچک بوده است.

وی یادآور شد: بر اساس اطلاعات ثبت شده، از سال ۱۹۹۵ تاکنون تعداد ۸۷ میلیون منزل مسکونی،۱۳۰ هزار مدرسه، درمانگاه، بیمارستان و دیگر تاسیسات بهداشتی- درمانی و آموزشی در اثر حوادث جوی تخریب و ویران شده اند.