تعرفه‌های درمانی گران می‌شود؟

اسماعیل ایدنی ، در رابطه با تعیین تعرفه‌های درمانی سال 95، گفت: متأسفانه هم مراکز درمانی دولتی و خصوصی از تأخیر در ابلاغ تعرفه‌های درمانی که هر ساله اتفاق می‌افتد متضرر می‌شوند و عملاً خدماتی که در سال جدید ارائه می‌کنند با نرخ سال قبل است در حالی که تأثیر تورم را نباید نادیده گرفت و از طرفی مالیات بر بخش خصوصی بر اساس نرخ سال جدید محاسبه می‌شود.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم پرداخت از جیب مردم کاهش یابد باید تعرفه‌ها را متناسب ببینیم و این تناسب باید در نوع خدمت، ریسک خدمت، ارزش خدمت و منابع مالی باشد.

ایدنی افزود: در برخی کشورهای توسعه یافته که سهم سلامت‌شان در تولید ناخالص ملی بالاست با این حال بین ارزش خدمت، ریسک و عوارض آن با منابع مالی تعادل برقرار است.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی  تأکید کرد: به هر دلیلی عدم تناسب، مشکلات بسیاری را روی کیفیت خدمات درمانی و افزایش بار هزینه‌های مالی بیمار خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: در حال حاضر متأسفانه قیمتی که متناسب و واقعی باشد با تعرفه فعلی فاصله زیادی دارد.در طرح تحول سلامت کاهش پرداخت از جیب مردم دنبال می‌شد بنابراین باید فاصله بین قیمت واقعی خدمت و تعرفه درمانی پر شود و چنانچه تأمین نشود این خطر وجود دارد که پرداخت‌های غیرمتعارف شایع شود و یا کیفیت خدمات کاهش یابد.

ایدنی گفت: متولیان سلامت باید این را در نظر بگیرند که تناسبی بین تعرفه ابلاغی و قیمت واقعی خدمات باشد بنابراین افزایش متناسب تعرفه‌ها را باید داشته باشیم البته عامل محدودکننده منابع مالی بیمه‌ها نیز وجود دارد چرا که سرانه سلامت سهم ناچیزی از درآمد ملی دارد و بیمه‌ها از این بابت دچار چالش می‌شوند.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی اظهار کرد: باید سرانه درمان و سهم آن افزایش یابد تا منابع مالی بیمه‌ها رشد کنند و آنچه که تاکنون مقاومت بیمه‌ها بر سر راه واقعی شدن تعرفه‌ها وجود داشته بدین ترتیب از بین برود.

وی افزود: در این صورت است که نظارت‌ها را تشدید خواهیم کرد و بستر پرداخت‌های غیرمتعارف نیز از بین می‌رود

رئیس شورای عالی نظام پزشکی گفت: با توجه به شرایط اقتصادی فعلی احتمالاً افزایش چشمگیر تعرفه‌ها را نخواهیم داشت اما احتمال می‌رود بیش از رشد سال گذشته یعنی 12 درصد باشد.

ایدنی گفت: از طرفی وزن تعرفه خدمات مختلف در سهم کلی هزینه‌های سلامت باید روشن شود. گاهی جمعیت زیادی یک خدمت را می‌گیرند و گاهی جمع زیادی از پزشکان خدمتی را ارائه می‌کنند این تفاوت‌ها باید دیده شود. بنابراین موافق تغییر تعرفه به صورت یکپارچه نیستیم بلکه باید برخی خدمات که در طول سالها به خوبی دیده نشده تعرفه‌شان اصلاح شود.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی  با اشاره به اینکه بسیاری از تغییرات در کتاب ارزش‌گذاری نسبی دیده شده، افزود: باید برای خدمات سرپایی و خدمات ویزیت تغییرات جدید دیده شود و به سمت تناسب این تعرفه‌ها برویم.

وی بر بومی‌سازی کتاب ارزش‌گذاری نسبی و تجدید نظر مداوم آن تأکید کرد و گفت: شاهد رشد تکنولوژی در حوزه پزشکی هستیم، بنابراین باید علاوه بر بومی‌سازی این کتاب، هر ساله این کتاب مورد تجدید نظر قرار گیرد هر چند که این کتاب اقدام ارزشمندی بوده که 1700 خدمت جدید تعریف کرده است اما دانش پزشکی در حال تغییر است و هزینه‌های خدمات نیز مدام در حال تغییر هستند بنابراین باید این تغییرات در کتاب دیده شود.