قند نوشابه باید کاهش پیدا کند

زهرا عبداللهی ، در رابطه با برنامه‌های تغذیه‌ای در سال 95، گفت: برنامه‌های سال گذشته باید به صورت مداوم ادامه پیدا کند که مهمترین آن اصلاح الگوی مصرف و کاهش میزان قند، نمک و چربی در سبد تغذیه مردم است. علت اجرای این برنامه و پیگیری آن وجود بیماری‌های غیرواگیر مانند سرطان، دیابت، بیماری قلبی و اضافه وزن است که مشکل عمده‌ای شده است.

وی ادامه داد: مهمترین علت افزایش این بیماری‌ها تغییر الگوی غذایی مردم است به طوری که کمتر سبزی و میوه می‌خورند و در مقابل غذاهای سرخ کردنی، فست‌فود، نوشابه‌های گازدار و به میزان بالایی قند، نمک و چربی در طی روز مصرف می‌کنند.

عبداللهی با تأکید بر اینکه باید برنامه و سیاست‌ها در سال 95 به گونه‌ای دنبال شود که مصرف قند، نمک و چربی در سبد غذایی مردم کاهش یابد، گفت: علاوه بر انجام کارهای آموزشی در طرح تحول سلامت نیز کارشناسان تغذیه در اولین سطح ارائه خدمت با ارائه آموزش و مشاوره تغذیه به کار گرفته شدند و در کنار آموزش فردی و گروهی به صورت مداخله‌محور سطح جامعه تحت پوشش خود را آموزش دادند.

رئیس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت افزود: با صنایع غذایی نیز وارد کار شدیم تا محصولاتی تولید شود که سلامت محور بوده کم قند، کم‌ نمک و چربی کمی داشته باشد به همین دلیل ستاد ملی کاهش مصرف نمک، قند و چربی تشکیل شد و استانداردهای محصولات غذایی و نوشیدنی بازنگری شد.

وی افزود: به این ترتیب استاندارد قند نوشابه 10 درصد باید کاهش پیدا کند و استاندارد نمک در نان، پنیر، دوغ و انواع سس‌ها نیز باید تغییر کند. هم اکنون نمک موجود در نان از 2.3 درصد در فاز اول به 1.8 درصد و در فاز دوم به 1.6 درصد کاهش پیدا کرد اما باید به کمتر از یک درصد کاهش یابد چرا که این رقم تصویب شده و باید حتماً اجرا شود.

عبداللهی گفت: استاندارد انواع آبمیوه‌ها، میزان افزودنی در نوشیدنی‌های صنعتی و میزان قند در نوشابه‌های گازدار باید کمتر شود. این روند ادامه پیدا می‌کند تا استانداردهای غذایی و نوشیدنی بازنگری شده و چون اولویت مهم ما است حتماً دنبال می‌شود.

رئیس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در مورد استاندارد چربی نیز، گفت: در این زمینه بر بهبود فرمالیسیون و اسید چرب ترانس بسیار کار شد و باید میزان آن به صفر برسد در حالی که اکنون کمتر از 2 درصد است اما باید صفر شود و صنایع روغن موظفند تا پایان سال 95 میزان چربی را به زیر ترانس که همان صفر است برسانند.