سیل به گوزن‌ها هم رحم نکرد/با این شرایط گوزنی زنده خواهد ماند

به دنبال بارندگی‌های شدید استان خوزستان در اواخر هفته‌ی گذشته و طغیان رودخانه‌های دز و کارون، بخشی از سایت احیا و تکثیر گوزن های زرد ایرانی و لاک‌پشت فراتی پارک ملی دز ( میان‌رود) به زیر  آب رفته و تاکنون خبری از وضعیت  این گونه‌های در حال انقراض  به دست نیامده است.

 

احمدرضا لاهیجان‌زاده مدیر کل حفاظت ‌محیط‌زیست استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار ما؛ در خصوص وضعیت گوزن‌های زرد ایرانی سایت میان‌رود اظهار داشت: بارش شدید باران طغیان شدید رودخانه دز را به دنیال داشته که در نتیجه این امر خسارات عمده‌ای به تاسیسات زیربنای سایت، تخریب 80 درصدی فنس‌ها، تخریب صددرصدی قرنطینه احداث شده در سال گذشته، آسیب جدی وارده به شبکه برق، ساختمان بازدیدکنندگان و پاسگاه، تخریب بیش از 13 هزار نهال بومی تولید شده وارد کرده است.

 

*سرنوشت نامعلوم 40 گوزن ایرانی 

 

بنابر اعلام وزارت نیرو سیلاب هفته اخیر به راه افتاده خوزستان در 70 سال گذشته بی‌سابقه بوده،به طوری که فرهاد قلی‌نژاد رئیس اداره محیط‌زیست دزفول در ک سایت خبری می‌گوید: ارتفاع آب تا روز (شنبه) به حدی بوده که امکان جستجو در سایت مهیا نبوده و طبقه اول پاسگاه محیط‌بانی این مرکز کاملا زیر آب رفته است.

 

*آیا با این شرایط گوزنی در سایت زنده خواهد ماند؟

 

لاهیجان‌زاده در این باره به خبرنگارما اظهار داشت: در بخش‌هایی از سایت که امکان دسترسی فراهم بوده تاکنون تلفاتی مشاهده نشده و بیان آخرین وضعیت گوزن‌های این مرکز نیازمند یک بررسی همه‌جانبه‌ای است که طی روزهای آینده با کاهش حجم ارتفاع آب انجام خواهد گرفت.

 

وی معتقد است: گوزن‌ها شناگران ماهری هستند و امیدواریم با تخریب  فنس‌ها از سایت خارج شده باشند چرا که ما در محیط رده‌ پاهایی از این‌ها رویت کرده‌ایم.