می‌دانید کدام دسته از خوراکی‌ها تاثیر مستقیم روی توانایی تمرکز شما دارند؟ مغز و بدن هر دو تحت تاثیر تغذیه و سوءتغذیه هستند. از این رو، برخی موادغذایی فقط تاثیر منفی روی بدن ما دارند، اما دسته‌ای دیگر هم برای بدن و هم برای مغز مضر هستند. اگر می‌خواهید همزمان سالم‌تر و باهوش‌تر باشید از خیر غذاهایی که در عملکرد شناختی شما اختلال ایجاد می‌کنند بگذرید.

در ادامه فهرستی از خوراکی‌های ناسالم آمده است که باعث نابودی مغز می‌شود.

۱. الکل

این واقعیتی انکارناپذیر است که الکل برای مغز مضر است. در واقع، الکل قوه‌ی تشخیص را تحت تاثیر قرار می‌دهد، واکنش‌ها را کند می‌کند، حافظه را مختل می‌کند و به رشد سلول‌های مغزی آسیب می‌رساند. به همین دلیل الکل در صدر فهرست خوراکی‌های قرار می‌گیرد که باید از آنها اجتناب کرد. هم‌چنین صدمات جدی به کبد می‌زند و باعث انتشار سم توکسین در مغز می‌شود. و نیز خطر ابتلا به اختلال شناختی را افزایش می‌دهد.

۲. قند و موادغذایی دارای قند مصنوعی

قند برای حافظه بسیار مضر است. پژوهش‌های اخیر علمی نشان داده است که مصرف بیش از حد مواد قندی باعث کاهش سطح یک ماده‌ی شیمیایی به نام BDNF در مغز می‌شود. این ماده‌ عامل رشد سلول‌های عصبی مغزی است و در شکل‌گیری حافظه به شما کمک می‌کند. بدون این ماده، مغز شما توانایی به خاطرسپاری اطلاعات و یادگیری بیشتر موضوعات را ندارد. کمبود این ماده‌ی شیمیایی افسردگی و زوال عقلی را نیز در پی دارد. علاوه بر این، شیرین‌کننده‌های مصنوعی، مانند آسپارتام و اسپلندا، آسیب‌های دائمی به سیستم عصبی وارد می‌کنند.

۳. هله هوله

پژوهشی در دانشگاه مونترال به این نتیجه دست یافت که مصرف تنقلات باعث اختلال در تولید و سطح دوپامین در بدن می‌شود که هورمون شادی است. و مصرف خوراکی‌های بیهوده جلوی تولید دوپامین را می‌گیرد و در نتیجه باعث افسردگی می‌شود. واضح است که فقدان کالری و مواد مغذی لازم در این نوع مواد خوراکی، مثل ویتامین‌های ضروری و موادمعدنی مغز را برای تفکر خوب آماده نمی‌کند. باید از هرگونه خوراکی فاقد ارزش غذایی واقعی به منظور حفظ هوشیاری و سلامت مغز اجتناب شود.

۴. خوراکی‌های فراوری شده

خوراکی‌های فراوری شده حاوی مواد افزودنی، رنگ، مواد نگهدارنده، و طعم‌دهنده‌های مصنوعی باعث آسیب رساندن به کارکردهای طبیعی بدن می‌شوند. چرا که دقیقا این مواد، ارزش غذایی ندارند. بسیاری از این مواد مصنوعی که در غذاهای فرآوری شده استفاده شوند در واقع می‌توانند باعث از دست رفتن حافظه و آسیب به سیستم عصبی مرکزی شوند. تا جایی که می‌توانید از غذاهایی که مواد نگهدارنده دارند و یا یک‌بار از حالت انجماد و بسته‌بندی خود خارج شده‌اند دوری کنید.

۵. خوراکی‌های پرنمک

غذاهای شور نه تنها برای فشار خون شما مضر هستند، بلکه پژوهش‌ها نشان می‌دهند رژیم غذایی با سدیم زیاد باعث اختلال در عملکرد شناختی می‌شود. هم‌چنین غذاهای شور اشتیاق شما را برای صرف نمک بیشتر می‌کند که این امر خود منجر به تغییر ادراک شما و توانایی مقاومت در برابر گرسنگی می‌شود. وقتی که شما مقدار زیادی نمک مصرف می‌کنید باعث یک حواس‌پرتی و گیجی عمیقی در شما می‌شود. غذاهای سرشار از نمک مثل انواع محصولات کنسروی مانند ترشیجات هستند.

۶. غلات گلوتنی

دکتر دیوید پرلماتر یکی از پزشکان نویسنده‌ی کتاب پرفروش "تغییرات مغزی” معتقد است گلوتن و کربوهیدرات‌ها به مغز شما آسیب می‌رسانند. مصرف خوراکی‌های که گلوتن یا شاخص بالایی از قندخون را دارند ممکن است باعث بروز علائمی نظیر زوال عقل، کاهش میل‌جنسی، افسردگی، سردردهای مزمن، اضطراب، صرع، و اختلال نقصان‌توجه و بیش‌فعالی شود.”

۷. گوشت‌های فرآوری شده

از گوشت‌های فرآوری شده که ممکن است حاوی مقادیر زیادی مواد نگهدارنده یا نیترات سدیم باشد دوری کنید. این فهرست شامل هات‌داگ، کالباس، بیکن، و سوسیس همه از پروتئین‌های فراوری شده هستند. علاوه بر این، در نظر داشته باشید بسیاری از گوشت‌ها که از دامپروری‌های صنعتی می‌آیند حاوی فراوری بقایای حیوانات است. در بسیاری از دامپروری‌های صنعتی حیوانات با آنتی‌بیوتیک و هورمون تحت‌درمان هستند، که در نهایت در گوشتی که شما می‌خورید موجود است. این مواد "زائد” خطر ابتلا به سرطان را با قرار دادن بدن در معرض تاکسین افزایش می‌دهد.

۸. چربی‌های ترانس

از چربی‌های ترانس همیشه باید اجتناب شود چرا که آنها نه تنها باعث افزایش وزن می‌شوند، بلکه سلول‌های مغزی را هم نابود می‌کنند. وقتی شما طی یک مدت طولانی خوراکی‌های حاوی چربی‌های ترانس مصرف می‌کنید باید بسیار مراقب باشید. چرا که ممکن است باعث کوچک‌شدن حجم مغز شما شود. چربی‌های ترانس سلول‌های مغزی را نابود می‌کنند و کلسترول موجود در آنها باعث انسداد شریان‌های قلبی و در نهایت قرار گرفتن در معرض ریسک بالایی برای سکته‌ی مغزی می‌شود.

۹. خوراکی‌های فست فودی

بسیاری از مردم باور نمی‌کنند. اما خوراکی‌های فست‌فودی حاوی مقادیر بسیار زیادی شکر، مواد افزودنی، و مواد نگهدارنده است. این نوع خوراکی‌های نه تنها باعث می‌شوند شما میل به خوردن غذای بیشتری داشته باشید بلکه منجر می‌شوند تا رادیکال‌های آزاد از طریق مواد مصنوعی به بدن شما وارد شوند هم‌چنین پژوهش‌ها نشان می‌دهند فست‌فودها عامل افت نمرات تحصیلی کودکان نیز می‌شوند.

۱۰. خوراکی‌های سرخ شده

بسیاری از غذاهای سرخ شده نه تنها شامل MSG (منو سدیم گلوتامات) هستند بلکه باعث انسداد شریان‌های قلبی نیز می‌شوند. MSG یک ماده‌ی بحث‌برانگیز است که به آسیب مغزی منجر می‌شود، و عامل انسداد سرخرگ‌ها و در نتیجه آسیب دائمی مغزی از طریق سکته‌ی مغزی است. مصرف بیش از حد گلوتامات ممکن است به مرگ سلول‌های مغزی و اختلال فرآیندهای عصبی در بدن منجر شود.

با اجتناب از مصرف این خوراکی‌های، شما ممکن است اثرات واکنش سریع‌تر، حافظه‌ی بهتر و تمرکز بالاتر را احساس کنید.