به گزارش افکار به نقل از فارس: رئيس سازمان حج و زيارت گفت: نخستين زائران ايراني ۲۹ مهر ماه سال جاري از كشور به سوي عربستان اعزام ميشوند.

علی لیالی در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه امروز مرکز مازندران با بیان اینکه حج از جمله واجبات دینی است و خداوند این وظیفه الهی را برای جمع خاصی واجب کرده است، اظهار داشت: حج یکی از ارکان دین اسلام است و تمام مسلمانان باید به حج به عنوان یک وظیفه واجب عمل کنند.

وی افزود: خداوند برای کسانی که توفیق حج را ندارند امور دیگری را مهیا کرده است تا ثواب حج را برای آن جمع منظور کند مانند شرکت در نماز جمعه که عبادتی همچون اعمال حج است.

لیالی با اشاره به اینکه زائرانی که به حج مشرف می‌شوند باید انتقال‌دهنده ارزش‌ها و توفیقات این سفر معنوی باشند، تصریح کرد: انتقال دستاوردهای حج از سوی زائران برای کسانی که مشتاق این سفر معنوی هستند از مهم‌ترین مسائلی است که باید از طریق حجاج اعمال شود.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نظام جمهوری اسلامی توجه ویژه‌ای به امر حج داشته است که در این رابطه حجاج ایرانی بتوانند بیشترین توفیقات را از این سفر معنوی کسب کنند.

وی افزود: نظارت مستقیمی از سوی رهبر معظم انقلاب بر چگونگی حج و اعزام زائران انجام می‌شود که در این بخش با حضور روحانیون در کاروان‌ها این نظارت بیشتر و صریح‌تر انجام می‌شود.

لیالی تشکیل شورای عالی حج را موید این مطلب عنوان کرد که نظارت جدی بر اعمال حج صورت می‌گیرد، اظهار داشت: در کنار نظارت مستقیم رهبر شورای عالی حج با ریاست رئیس جمهور و هشت وزیر ‌سالانه سه نوبت تشکیل جلسه می‌شود تا به بهترین شیوه کنگره عظیم حج در داخل کشور از سوی زائران ایرانی در عربستان برگزار شود.

* استقرار و خدمات‌دهی به حجاج در مکه و مدینه مشکلی ندارد

وی با اشاره به این مهم که نخستین زائران ایرانی ۲۹ مهر ماه سال جاری از کشور به سوی عربستان اعزام می‌شوند، گفت: تدبیر شده است تا تمام موارد رفاهی شامل استقرار، حمل و نقل، تغذیه و بهداشت و درمان زائران در دو شهر مکه و مدینه از سوی سازمان حج و زیارت فراهم شود و هم اکنون در این دو شهر با مشکل مواجه نیستیم.

لیالی عنوان داشت: هرچه تمام موارد رفاهی زائران در کشوری دیگر به منظور انجام اعمال معنوی فراهم شود ولی حضور میلیونی مسلمانان در این دو شهر مکه و مدینه کاستی‌هایی را به همراه دارد که دچار برخی تنگناها می‌شویم که در این بخش زائران باید با کاروان‌ها همراه باشند.

* ۲ درمانگاه برای زائران ایرانی در مکه و مدینه در نظر گرفته شد

رئیس سازمان حج و زیارت کشور با بیان اینکه دو درمانگاه برای زائران ایرانی در مکه و مدینه در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: هیئت پزشکی حج و پزشکان کاروان‌ها مسئولیت درمان زائران را بر عهده دارند و با توجه به فراهم آوردن بستر مناسب برای درمان زائران، نارسایی‌هایی در این بخش وجود دارد که هر فرد باید مراقبت ویژه‌ای را برای سلامتی خود داشته باشد.

* برخورد قاطعانه‌ای گمرک عربستان در موضوع مواد مخدر

لیالی حمل و نقل و مصرف مواد مخدر را در سفر حج ممنوع اعلام کرد و اظهار داشت: موضوع مواد مخدر در صدر موضوعات مهم و قانونی سفر حج قرار دارد و در این بخش ممنوعیت و برخورد قاطعانه‌ای از سوی گمرک عربستان انجام می‌شود.

وي خاطرنشان كرد: اگر زائري از مواد مخدر استعمال ميكند به هيچ عنوان نبايد در اين سفر با خود حمل كند و اگر ديده شود فردي مواد مخدر هرچند بسيار ناچيز با خود به همراه داشته باشد از سفر معنوي حج بازخواهد ماند.