توافق ایران و عربستان بر سر امنیت زائران حج ۹۵

سعید اوحدی در تشریح دستاورد مذاکرات با طرف عربستانی برای حج تمتع 95 گفت: جلسات متعددی درباره امنیت زایران، پرواز و روادید انجام گرفت که در مورد دو موضوع اول سعودی‌ها همکاری لازم را مورد تأکید قرار دادند.

وی ادامه داد: پیش‌نویس امنیت زایران مورد تأکید دو طرف قرار گرفت و بعد از جلسات متعدد پیشنهادات خوبی در بحث تأمین امنیت مورد اهتمام قرار گرفت و حتی طرف عربستانی قول همکاری برای دستبند الکترونیکی زایران را داد.

رییس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: پیشنهادات ما برای تأمین امنیت مورد تأیید قرار گرفت و از آن استقبال خوبی شد؛در زمینه پروازهای حج تمتع نیز به جمع مناسبی رسیدیم.

اوحدی تصریح کرد: مشکل اساسی که موجب تأخیر ما در برگشت و جلسات متعدد شد بحث روادید میان دو طرف بود که ما تأکید داشتیم ویزای زایران باید در داخل ایران صادر شود اما علی‌رغم تشکیل جلسات به راهکار روشنی در این باره نرسیدیم.

وی ادامه داد: طرف عربستانی قرار است با مسئولان ذی‌ربط خویش در وزارت خارجه عربستان درباره روادید زایران ایرانی گفت‌وگو کند و پاسخ درخواست ما مبنی بر صدور ویزا را هرچه زودتر ارایه دهد؛ بنابراین ما به ایران برمی‌گردیم و منتظر پاسخ این موضوع خواهیم بود.

رییس سازمان حج و زیارت در پایان اظهار کرد: ما بر صدور روادید در ایران تأکید داریم و امیدواریم با طرف عربستانی در این باره هرچه زودتر به تفاهم برسیم.