دومین علت مرگ بعد از تصادف بین ایرانیان

نوذر نخعی بعد از ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت با اشاره به شعار امسال اظهار داشت: نیم میلیارد نفر در دنیا به دیابت مبتلا هستند و شعار امسال هفته غلبه بر دیابت عنوان شده است.

وی بیان داشت: اگر بخواهیم به سمت پیشگیری برویم، باید بر روی بچه‌ها کار کنیم که دو رکن مهم آن فعالیت فیزیکی و مصرف غذای سالم است.

نخعی عنوان کرد: افراد دارای قند خون ناشتا بالای 126 احتمالا به دیابت مبتلا هستند و بین 100 تا 126 را پیش دیابت می‌گویند که نوعی عارضه است و این فرد به عنوان سالم تلقی نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: 90 درصد افراد دیابتی از نوع دوم هستند که معمولا به عوامل محیطی مربوط است و بالای 30 سن دارند و احتمال اینکه فرد چاق باشد، بیشتر دیده می‌شود و 10 درصد دیابتی‌ها نوع یک هستند که از سن کودکی  باید انسولین استفاده کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در بین مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های غیرواگیر، دیابت به عنوان دومین عامل بعد از تصادف شناخته می‌شود.

وی ابراز داشت: در تحقیق به عمل آمده میان افراد 15 تا 75 ساله در جامعه آماری شهر کرمان، شیوع دیابت تقریبا 9 درصد که سه درصد آنها از بیماری خود خبر نداشتند.

نخعی بیان داشت: دیابت در کل کشور روند افزایشی دارد و از روستا به شهر و مرکز استان شیوع آن افزایش می‌یابد و مهم‌ترین عوامل آن چاقی و کم تحرکی است.

وی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از بیماری‌های غیرواگیر باید سن کودکی را دریابیم، زمان ذائقه‌سازی در سن زیر شش سالگی است و در این سن باید عادت غذایی را درست کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مواد مخدری مانند بازی‌های کامپیوتری و ... بچه‌ها را در مدت زمان طولانی یک جا ساکن می‌کند و هیچ فعالیت فیزیکی ندارند و عادت دادن به فعالیت فیزیکی و رژیم غذایی سالم از دوران کودکی باید انجام گیرد.