متهمان در تماس تلفنی با مردم عادی اعلام می‌کردند آنها در یک مسابقه تلفنی یا جشنواره‌ای مانند جشنواره «رادیو جوان»، برنده جوایزی با مبالغ متفاوت شده‌اند و لازم است برای انتقال وجه پای دستگاه‌های عابربانک حضور داشته باشند تا از طریق آن نحوه واریز مبلغ به آنها اعلام شود.  کلاهبرداران با تعریف یک استودیو مجازی، افراد را برای چند دقیقه روی آنتن فرضی رادیو می‌بردند و با آنها مصاحبه‌ای به‌عنوان فرد برنده ترتیب می‌دادند و پس از فریب کامل، از آنها می‌خواستند تا پای دستگاه عابربانک حضور پیدا کنند اما پس از آن با دریافت اطلاعات موجودی حساب افراد با ترفندهای مختلف اقدام به برداشت پول می‌کردند. 

 

سرگرد روح‌الله زمانی، رئیس‌پلیس آگاهی فرمانده انتظامی کیش، دراین‌باره گفت: کلاهبرداران از مالباختگان می‌خواستند تا مبلغ موجودی حساب خود را به صورت دورقم دورقم اعلام کنند و پس از دریافت اطلاعات با ترفندهای خود اقدام به برداشت از حساب آنها می‌کردند.  وی اضافه کرد: کلاهبرداران با اعلام شماره کارت یا حساب خود به‌جای سازمان یا نهاد جایزه‌دهنده مانند «رادیو جوان» یا «سازمان منطقه آزاد کیش» به مالباختگان، از آنها می‌خواستند تا پس از انتقال مبلغ، دکمه تأیید روی دستگاه‌های ATM را نگه دارند و متأسفانه فرد مالباخته متوجه نمی‌شد موجودی وی با این اقدام به حساب شخص دیگری واریز می‌شود.  سرگرد زمانی با اعلام اینکه ١٠ تا ١٢ مورد کلاهبرداری با این روش در سطح جزیره صورت گرفته است، افزود: با پیگیری‌های انجام‌ شده از سوی نیروی انتظامی ویژه، این افراد شناسایی و روانه زندان شدند.

وی گفت: تاکنون سه نفر دراین‌باره توسط نیروی انتظامی دستگیر و روانه زندان شده‌اند. این افراد رابط میان مردم و کلاهبرداران بودند. کلاهبردارانی که شناسایی شدند هفت نفر هستند و با توجه به اینکه در زندان تحمل کیفر می‌کنند، قرار مناسب برای آنها صادر خواهد شد.

رئیس‌پلیس آگاهی فرمانده انتظامی کیش تعداد مالباختگان را ٤٠ نفر از اقشار مختلف مردم عنوان کرد و افزود: ٤٠ پرونده در این زمینه تشکیل شده و بیشترین مبلغ کلاهبرداری‌شده ٧٠٠‌ میلیون‌ و کمترین آن ٧٠٠ ‌هزار ریال است.

وی با تأیید اینکه اقدام کلاهبرداران کاری تیمی و شبکه‌ای بود، گفت: کلاهبرداران باندهایی دو یا سه‌نفره هستند و هیچ محدوده کاری‌ای ندارند و در سراسر کشور اقدام به کلاهبرداری می‌کنند. متأسفانه پنج یا شش سال است که این جرم و این نوع کلاهبرداری در جامعه رواج پیدا کرده است.