داریوش آرمان - دبیر سابق هیات مدیره انجمن خیریه حمایت ازبیماران کلیوی ایران به مناسبت فرارسیدن هفته سلامت اظهار داشت: آمارها نشان می‌دهد دیابت و فشارخون عامل حدود 70 درصد بیماری‌های حاد کلیوی و مادر اغلب بیماری‌های خاص در ایران است.

دبیر سابق هیات مدیره انجمن خیریه حمایت ازبیماران کلیوی ایران اظهار داشت: درحال حاضر دستکم حدود 6 میلیون ایرانی گرفتار دیابت، حدود 10 میلیون نفر مبتلا به فشارخون هستند، حدود 24 میلیون ایرانی هم از اضافه وزن رنج می‌برند که مجموع این آمارها نشان می‌دهد حدود 40 میلیون ایرانی مستعد ابتلا به انواع بیماری‌های کلیوی و بیماری‌های خاص هستند.

آرمان گفت: آمارهای رسمی نشان می‌دهد بیماری‌های کلیوی در کمین دستکم حدود 40 میلیون ایرانی است. حال آنکه به رغم هشدارهای دائمی پزشکان و کارشناسان، متاسفانه روز به روز بر تعداد بیماران دچار نارسایی کلیوی در ایران افزوده می‌شود.

عضو سابق هیات مدیره انجمن بیماران کلیوی ایران عنوان کرد: این آمارها در حالی در کشور ما روز به روز در حال افزایش است که متاسفانه شواهد نشان می‌دهد اکثر ایرانی‌ها همچنان به بررسی وضعیت سلامت‌شان کم توجه یا کاملاً بی توجه هستند. البته بدون شک ادامه این روند در آینده نه چندان دور خطرات، عوارض هولناک و درعین حال هزینه‌های بسیار سنگین اقتصادی به دنبال خواهد داشت.

عضو هیات امنای انجمن بیماران کلیوی افزود: متاسفانه همچنان شاهد هستیم مردم ما به موضوع بررسی قند و فشارخون که بسیار هم کم هزینه است توجه جدی ندارند. حال آنکه دیابت و فشارخون، مادر اغلب بیماری‌ها سخت و صعب العلاج در ایران هستند.

آرمان گفت: بی‌تردید برای پیشگیری از بیماری‌های حاد کلیوی و سایر بیماری‌های صعب العلاج و کاهش هزینه‌های بسیار سنگین و کمرشکن درمان این قبیل بیماری‌ها از جمله دیالیز و سایر درمان‌ها مردم باید به سلامت فردی شان توجه جدی کنند. چرا که بخش قابل توجهی از این بیماری‌ها و کاهش هزینه‌های چندصد میلیارد تومانی در سال، با رعایت اصول زندگی سالم، تغذیه صحیح، ورزش، چکاب‌های معمول و توجه به نظرات متخصصین و پزشکان و کارشناسان قابل پیشگیری است.

دبیر سابق هیات مدیره انجمن بیماران کلیوی کشور در ادامه تصریح کرد: مردم ما باید پیشگیری را در اولویت‌های زندگی‌شان قرار دهند و به سلامت عمومی خود و خانواده‌شان توجه جدی داشته باشند. چرا که گام اول غلبه بر بیماری‌های سخت و مرگبار، پیشگیری و مراقبت فردی است.

آرمان ابراز امیدواری کرد: همزمان با هفته سلامت - اول تا هفتم اردیبهشت- مردم کشور برای اطلاع از وضعیت سلامت شان، قند و فشارخون خود را بررسی کنند تا انشالله شاهد غربالگری عمومی در کشور و پایش وضعیت بیماری‌های صعب العلاج و شناسایی بیماران مستعد ابتلا به بیماری‌های خاص و در نهایت اقدامات پیشگیرانه و ارتقای کیفیت زندگی عموم مردم باشیم.