از گذشته کشور ما به دلیل قرار گرفتن در مسیر ترانزیت مواد مخدر از کشور تولید کننده افغانستان به کشور های اروپایی از آسیب های مواد مخدر دورنبوده و همین باعث شده است که بیشترین آسیب به جامعه جوان ما ازمسیر مواد مخدر باشد.

متاسفانه با اشغال کشور افغانستان توسط نیرو های نظامی ناتو کشت مواد مخدر در این کشور نسبت به گذشته رشد چند برابری داشته و به همین نسبت نیز جامعه و قشر جوان ما درگیرمواد افیونی شده اند.

طبق آمارها ثبت شده سن مصرف کنندگان مواد مخدر در کشور روز به روز در حال کاهش است و امروز تهیه مواد مخدر برای برخی نوجوانان به یک دغدغه تبدیل شده است.

اگر گشتی در کوچه و پس کوچه های محلات جنوبی شهر تهران بزنید این موضوع را به وضوح مشاهده می کنید و با صحنه مصرف مواد توسط نوجوانان رو به رو خواهید شد.

**قانونی با نام مبارزه با مواد مخدراما بازدارندگی اندک

 اگر چه طبق ماده 15 و 16 قانون مبارزه با مواد مخدر حمل و استعمال مواد مخدر جرم محسوب می شود و فرد معتاد به یک تا 5 میلیون جزای نقدی و تا سی ضربه شلاق و برای هر مرتبه تکرار تا 74 ضربه شلاق محکوم می شود، اما گویا قبح این قانون در بین مصرف کنندگان و فروشنگان مواد مخدر از بین رفته است و قوانین آچنان که باید موثر واقع نشده است.

طبق گفته حجت السلام محسنی اژه ای، معاون اول قوه قضاییه 42 درصد زندانیان کشور را مجرمان مرتبط با  مواد مخدر تشکیل می دهند و این عدد در مواردی تا 45 درصد نیز رسیده است.

 

اگرچه طبق قانون مجازات حمل بیش از صد گرم هروئین،شیشه و مشتقات هروئین حبس ابد واعدام است و قاضی این پرونده ها می توانند در کمترین زمان حکم را صادر کنند اما با این وجود زندانیانی وجود دارند که با وجود اینکه دوران حبس را سپری می کنند، بدون هیچ ترسی در زمان مرخصی اقدام به بلعیدن حجم زیادی مواد مخدر و ورود آن به زندان را می کنند.

به گفته معاون اول قوه قضاییه تنها در یک مورد زندانی با بلعیدن 1کیلو 300 گرم هروئین قصد ورود به زندان را داشته است که با پاره شدن بسته بندی اطراف مواد در داخل معده فرد باعث مرگ وی شده است.

حجت السلام والمسلمین محسنی اژه ای می گوید:بیشترین عامل مرگ و میر زندانیان کشور به دلیل مصرف مواد مخدر است.

** تشکیل ستادی برای مبازره با مواد مخدر

براساس ماده 33 قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب 3/8/67 مجمع تشخیص مصلحت نظام و به منظور پیشگیری از اعتیاد، مبارزه با قاچاق موادمخدر،ارائه برنامه های پیشگیری و آموزش عمومی و تبلیغ علیه مواد مخدر، ستادی با نام ستاد مبارزه با مواد مخدر تشکیل شد.

این ستاد برای کشور آنچان مهم بود که ریاست آن به رئیس جمهور سپرده شد ودادستان کل کشور،وزیر کشور،وزیر اطلاعات ،وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ،وزیر آموزش و پرورش ،رئیس سازمان صدا و سیما ،فرمانده نیروی انتظامی،رئیس دادگاه انقلاب اسلامی تهران،رئیس سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی،فرمانده نیروی مقاومت بسیج و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعضای آن را تشکیل دادند و وظایفی  از جمله سیاستگزاری ، برنامه ریزی ، هماهنگی ، نظارت،مقابله با ورود مواد مخدر به داخل کشور،مقابله با عرضه،امور فرهنگی ، تبلیغات ، آموزش عمومی و کاهش تقاضا ودرمان و باز پروری معتادین به این ستاد سپرده شد.

اما گویا این ستاد نیز آنچان که در ابتدای تشکیل برنامه ریزی شده بود نتوانست موفق عمل کند به طوری که باعث انتقاد معاون اول قوه قضاییه در حضور خبرنگاران ازعملکرد این ستاد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای معتقد است ،بسیاری از ناهنجاری ها در جامعه از طریق معتادان مواد مخدر انجام می گیرد.

وی می گوید:حال در این امر مهم ستاد مبارزه با مواد مخدر در دولت‌های مختلف از جمله دولت نهم، دهم و یازدهم چند جلسه به ریاست رئیس جمهور برگزار کرده است؟

از 2 سال و نیم گذشته تاکنون ستاد مبارزه با مواد مخدر 3 جلسه برگزار کرده که یک جلسه آن به ریاست رئیس جمهور و 2 جلسه دیگر به ریاست وزیر کشور برگزار شده است.ستادی که برای مقابله با مواد مخدر تدارک دیده شده اما گویا اعضای آن کار را جدی نگرفته اند.

در شرایطی که تمام مسئولان کشور به آثار مخرب مواد مخدر در جامعه آگاهی دارند و برای آنکه کشور بیش از این دچار آسیب های این مواد افیونی نشود؛مسئولان باید با اتخاذ راهکارهایی عملی و جدی ترمانند نظارت بیشتر بر روی مبادی ورودی و مرزها  به مقابله با مواد مخدر بپردازند وبا تصویب قوانین سختگرانه برای حمل و مصرف مواد مخدر برای مقادیراندک بتوانند تا حدود زیادی جلوی شیوع مصرف مواد در کشور گرفته شود.