همکاری وزارت جوانان با سامانه همسان گزینی

سیدحیدر مرتضوی با اشاره به جلسات مشترک میان مسئولان وزارت ورزش و جوانان و موسسه تبیان افزود: در جلساتی که با معاون ساماندهی امور جوانان و مدیرکل دفتر ازدواج داشتیم، طرح سامانه همسان گزینی تبیان بررسی شد و این طرح به عنوان یک طرح مبارک که می تواند برای جوانان موثر باشد، مورد تاکید قرار گرفت.

وی از ارائه پیش نویس تفاهم نامه با وزارت ورزش و جوانان در خصوص سامانه همسان گزینی خبر داد و گفت: بزودی تفاهم نامه موسسه تبیان با معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان به صورت کتبی به امضا می رسد و مصمم هستیم این پیش‌نویس با کمی تغییرات به نتیجه برسد.

قائم مقام موسسه تبیان تاکید کرد: معتقد به هماهنگی با وزارت ورزش و جوانان هستیم زیرا این وزارتخانه متولی اصلی مسئله ازدواج است، بنابراین سیاست ما افزایش اعتبار با این وزارتخانه در تمام زمینه ها به ویژه در توسعه شبکه مشاورین و شبکه امنا است.

مرتضوی ادامه داد: شبکه امنا، شبکه ای متشکل از جمعی از ارگان ها و سازمان های صاحبنظر در حوزه جوانان است که وظیفه نظارت بر اجرای طرح همسان گزینی را برعهده دارد.

وی با اشاره به لزوم استمرار شبکه مشاوران در طرح همسان گزینی اضافه کرد: شبکه مشاوران متشکل از مشاوران مورد تایید وزارت ورزش و جوانان است که در زمینه ازدواج خدمات مشاوره ای را در مراحل مختلف اجرای طرح ارائه می دهند؛ زیرا در فرآیند ازدواج ارجاعاتی به مشاوره داریم و همچنین واسطین ما در صورت نیاز از شبکه مشاورین استفاده می کنند.

قائم مقام موسسه تبیان خاطرنشان کرد: شبکه راستی آزمایان در طرح تبیان نیز وظیفه احراز صلاحیت و راستی آزمایی ثبت‌نام‌کنندگان را برعهده دارد و از طریق مصاحبه، کنترل مدارک و... و همچنین انجام مصاحبه روانشناسی مراحل اجرای طرح را راستی آزمایی می کند.

مرتضوی با بیان اینکه دستگاه های مختلف آماده اجرای طرح بر بستر سامانه تبیان هستند، اظهار کرد: در حال حاضر قوه قضائیه، دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه امیر کبیر به سامانه همسان گزینی متصل شده اند و هر کدام با معرفین و مسیر راستی آزمایی طبق قوانین تبیان پیش می روند.

وی تصریح کرد: برای آینده طرح همسان گزینی برنامه داریم که سازمان های بیشتری را به این سامانه مرتبط کنیم و از ظرفیت آنها در توسعه طرح همسان گزینی استفاده کنیم.

قائم مقام موسسه تبیان ادامه داد: تاکنون بیشتر تمرکز ما در تهران بوده ولی با تفاهمی که با وزارت ورزش و جوانان خواهیم داشت، امیدواریم اجرای طرح شتاب بیشتری بگیرد و به صورت فراگیر در کل کشور اجرا شود.

مرتضوی تاکید کرد: در سامانه تبیان رسالت ما استفاده از ظرفیت مجازی برای احیای سنت های دینی و پاسخگویی به نیازهای فرهنگی خانواده ها است. در همین راستا شبکه واسطین ازدواج به عنوان احیاکنندگان سنت حسنه وساطت طراحی شده است و در طرح همسان گزینی می خواهیم حداقل وظایف میدانی را در تبیان برعهده داشته باشیم.

وی افزود: آگاهی رسانی و توانمندسازی خانواده ها از دیگر اهداف اجرای سامانه همسان گزینی است و در اهداف کوتاه مدت و میان‌مدت به افزایش کمی ازدواج فکر نکرده ایم بلکه هدف ما افزایش کیفی ازدواج ها است. به همین دلیل از طریق آموزش، فرهنگ‌سازی و توانمندسازی بر بستر سامانه همسان گزینی اقدام خواهیم کرد تا در بلندمدت به افزایش کمی ازدواج هم منجر شود.

قائم مقام موسسه تبیان با اشاره به آیین نامه های موجود در طرح همسان گزینی گفت: در تمام مراحل طرح بر اساس آیین نامه اقدام می کنیم و به لحاظ مباحث علمی و ارزشی سنجش های لازم از شبکه معرفین و واسطین انجام می شود و در ادامه نیز به ارتقاء آیین نامه ها با همکاری وزارت ورزش و جوانان اقدام خواهیم کرد.

مرتضوی تصریح کرد: برای رفع شبهه در خصوص صلاحیت معرفی در طول اجرای طرح نیز واسطین ازدواج به طور مداوم آموزش‌هایی را دریافت می کنند همچنین یکی از وظایف شبکه امنا نظارت بر عملکرد واسطین و معرفین است؛ زیرا بار اصلی این شبکه روی واسطین ازدواج است.

وی تاکید کرد: شبکه مشاورین در تمام طول مسیر از ثبت نام تا ازدواج در کنار معرفین هستند و معرفین توجیه شدند که نباید نقش مشاور را ایفا کنند.

قائم مقام موسسه تبیان ادامه داد: مدل همسان گزینی تبیان، مدلی است که سعی شده در آن حرمت کامل از جوانان و دختران و پسران داوطلب حفظ شود. در حال حاضر شبکه ها و سایت هایی با اسامی مختلف همسریابی ایجاد شدند که در آنها حرمت دختران به بدترین شکل ممکن از بین می رود و دختران جوان ناچارند تصاویر بدون حجاب خود را منتشر کنند که باید جلوی آن گرفته شود. همچنین برای جلوگیری از کلاهبرداری و ایجاد ارتباطات فرازناشویی از طریق این سایت ها باید راستی آزمایی کاملی در فرایند ازدواج انجام شود و آموزش های دوره ای به خانواده ها ارائه شود که همه این موارد در سامانه تبیان پیش بینی شده است.

مرتضوی با بیان اینکه پیگیری های لازم حتی پس از ازدواج پیش بینی شده است، گفت: مدل همسان گزینی در تبیان بسیار سخت‌گیرانه طراحی شده تا کمترین آسیب به آن وارد شود، به طوری که حتی پس از ازدواج هر ۶ ماه یکبار به مدت ۵ سال آزمون‌های رضایت از زناشویی از زوجین گرفته می شود.

وی با بیان اینکه حدود ۲۸ هزار نفر از هنگام راه اندازی سامانه در خرداد ۹۴ در سایت همسان گزینی ثبت نام کرده اند، ادامه داد: تاکنون ۲۷۵ زوج به مرحله ازدواج رسیده اند و بیشترین متقاضیان ازدواج متولدین دهه ۶۰ هستند. سن ازدواج های شکل گرفته به طوری است که جوان ترین فرد ازدواج کرده متولد ۷۶ و مسن ترین متولد ۱۳۳۰ است.

قائم مقام موسسه تبیان گفت: شبکه تبیان یک بازتاب واقعی از جامعه ایران است و امیدواریم بتوانیم در این مدل نقش آفرینی مثبتی داشته باشیم.

مرتضوی با بیان اینکه سامانه تبیان از حدود یک ماه پیش در اصفهان راه اندازی شده است، افزود: مقدمات راه اندازی سامانه همسان گزینی در مشهد نیز در حال انجام است.

وی همچنین از امضای تفاهم نامه با شورای فرهنگ عمومی برای توسعه طرح به اقصی نقاط کشور خبر داد و اضافه کرد: اگر طرح به صورت شبکه ای جلو برود، هزینه های اجرایی چندانی ندارد، ضمن اینکه وقتی سازمان ها و ارگان ها متقاضی اجرای این طرح باشند، هزینه آن نیز در خود سازمان پیش بینی می شود. اگرچه بحث راستی آزمایی احتمالا هزینه بر است، بنابراین باید برنامه‌ریزی در مورد آن انجام شود. همچنین هزینه های مشاوره بر عهده متقاضیان ازدواج است که باید پرداخت کنند، اما فرآیند ثبت نام تا ازدواج در سامانه تبیان کاملا رایگان است.

قائم مقام موسسه تبیان با اشاره به تشکیل جلسات کارگروه ساماندهی سایت های همسریابی تاکید کرد: ساماندهی سایت ها یک مطالبه جدی شده است که متولی آن وزارت ورزش و جوانان است. هر آیین نامه ای که در این کارگروه تهیه شود، باید با محوریت وزارت ورزش و جوانان و دستگاه های ذیربط باشد تا حرکتی ناهماهنگ و خارج از چارچوب انجام نشود. در حال حاضر بسیاری از سایت های همسریابی یا همسان گزینی از متقاضیان وجوه مختلفی دریافت می کنند، اما در عین حال از وزارت کشور نیز مجوز دارند.

مرتضوی خاطرنشان کرد: علت تاکید ما بر همسان گزینی به جای همسریابی این است که ما به دنبال کفو هستیم نه همسر، بنابراین آزمون های رضایت از زناشویی را هر ۶ ماه یکبار انجام می دهیم البته تاکنون به مرحله آزمون در ازدواج ها نرسیده ایم.