بودجه شهرداری تهران ابلاغ شده است

مهدی چمران در نشست خبری که به مناسبت روز ملی شوراها  درباره نوسازی بافت فرسوده، اظهار داشت: شهر ما بر روی گسل‌های فعال وجود دارد و ما در شورا و شهرداری این مساله را به شدت پیگیری و با وزارت راه و شهرسازی در جهت نوسازی بافت‌های فرسوده و اقدام در این خصوص جلساتی داشته‌ایم.

وی درباره توجه به حمل و نقل عمومی اظهار داشت: حدود 4 سال است که به هیچ شهری برای حمل و نقل عمومی کمک نشده است.

چمران افزود: در حوزه مترو به کلانشهرها کمک‌های اندکی شده است و سرعت عملی در حوزه حمل و نقل عمومی نداریم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: در مورد حمل و نقل عمومی تهران کمک‌های لازم برای توسعه حمل و نقل عمومی از جمله حوزه اتوبوس و مترو صورت نگرفته است و شهرداری تهران خود نسبت به خرید اتوبوس اقدام کرده است و سهمیه‌ای از وزارت کشور اختصاص نیافته است.

وی افزود: 8500 اتوبوس در شهر تهران فعال بوده است که هم اکنون به 6 هزار اتوبوس رسیده است و از اتوبوس‌های بالای 10 سال هم استفاده می‌شود در صورتی که اتوبوس‌ها عمر مشخصی دارند و پس از آن باید از رده خارج شوند.

چمران گفت: توانستیم با همکاری نمایندگان مجلس قانون حمل و نقل عمومی را تصحیح کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه بیان داشت: در حوزه شهرسازی و بافت‌های فرسوده طرح بازآفرینی مطرح است که هم اکنون جلسه آن در طبقه هشتم در حال بررسی است. اگر معدل بگیریم سالی 10 درصد بافت فرسوده در شهر تهران نوسازی شده است که از سایر کلانشهرها در این زمینه جلوتر هستیم.

وی گفت: در کشور ما بافت فرسوده دچار اشکال است و با این طرح‌ها باید از بین برود و تا وقتی که بانک‌ها، دولت، شهرداری و مردم با هم جلو نروند اقدامی صورت نمی‌گیرد.

چمران گفت: طرح بازآفرینی به شکلی پیش‌بینی شده است که همکاری دستگاه‌ها با یکدیگر انجام شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها نیز اظهار داشت: به رانندگان تاکسی نباید ظلم شود افزایش کرایه‌ها باید اعمال می‌شد و این اتفاق نیز افتاده است.

وی افزود: درباره افزایش نرخ بلیت مترو پیشنهاد مترو خیلی بیشتر بود و از افزایش 45 درصدی نرخ بلیت مترو 23 درصد افزایش یافته است، ولی به ازای خدماتی که مترو می‌دهد پولی که دریافت می‌کند چیزی نیست.

چمران افزود: دولت قرار بود یک سوم هزینه بلیت مترو را پرداخت و یک سوم دیگر را شهرداری بپردازد ولی هنوز دولت سهم خود را پرداخت نکرده است و اگر نیز درصدی پرداخت شده رقم آن بسیار پایین بوده است. 

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: هزینه یک نفر با مترو حدود 1300 به غیر از هزینه‌های نگهداری و ساخت تونل است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر تعیین تکلیف بودجه شهرداری تهران گفت:فرمانداری تهران به مواردی از بودجه شهرداری ایراد وارد کرد که نهایتا به شورای حل اختلاف ارسال شد.

چمران افزود: هم اکنون به غیر از چند مواردی که فرمانداری اشکال گرفته بود بودجه شهرداری تهران ابلاغ شده است و مسیر خود را سپری می‌کند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره مواردی که در شورای حل اختلاف درخصوص بودجه شهرداری تهران مورد بحث است گفت: یکی از این موضوعات بحث کتابخانه‌ها است که نیم درصد از بودجه شهرداری باید به کتابخانه‌ها اختصاص داده شود و مورد بعدی بودجه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران است که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

وی درباره اشکال اول که پرداخت نیم درصد از بودجه شهرداری به کتابخانه‌ها است گفت: این موضوع باید هر چه سریعتر مورد بررسی قرار گیرد و از مجلس شورای اسلامی نیز استعلام صورت گرفته است تا در صورت نیاز اصلاح قانون انجام شود.

چمران درباره سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل نیز اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی از سال‌های گذشته جزو توصیه‌های مقام معظم رهبری بوده است و دیگر نیازی به برگزاری همایش و جلساتی درخصوص اقتصاد مقاومتی نیست و باید به اقدام و عمل برسیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره برنامه‌هایی که در سالروز تاسیس شوراهای اسلامی برگزار می‌شود اظهار داشت: با هماهنگی وزارت کشور و با حضور رئیس جمهور از ساعت 8صبح تا 11 مراسمی به مناسبت سالروز تاسیس شورای ا سلامی در 9 اردیبهشت برگزار می‌شود که از شورای استان‌ها، شوراهای روستاها نیز در این مراسم حضور دارند.

وی افزود: سال گذشته این مراسم برگزار نشده بود و امسال مجددا برگزار خواهد شد.

چمران گفت: با وجود بنده در شورای عالی استان‌ها موضوع ارتباط با مجلس شورای اسلامی از سر گرفته شد و حضور مستقیم در مجلس داشته‌ایم. امید است خبرگزاری شهر ایران نیز که مربوط به شوراهای سراسر کشور است بزودی مجددا راه‌اندازی شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره خروج کارخانه روغن‌نباتی قو اظهار داشت: کارخانه‌های متعددی در آلودگی شهر تهران سهیم هستند و تنها کارخانه روغن‌ نباتی قو نیست.

وی افزود: در منطقه 18 معادن شن و ماسه‌ای وجود دارد که باید هرچه سریعتر جابجا شوند و  اگر جابجا نشود درخواست تشکیل شورای امنیت شهر و استان را  خواهیم داد تا در این زمینه تصمیم‌گیری‌های لازم انجام شود.

چمران درباره کاهش اعضای شورای شهر تهران به 21 نفر نیز اظهار داشت: هنگامی که طرح کاهش اعضای شورای شهر مطرح شد به عنوان عضو شورای شهر و شورای عالی استان‌ها به مجلس رفتم و مخالفت خود را درباره این طرح اعلام کردم. طرح‌های دیگری نیز درباره کاهش اختیارات اعضای شورای شهر مطرح شده است که با شفاف‌سازی به موقع موجب شد تا این طرح‌ها به تصویب نرسد.

وی درباره تعامل شورا با دولت نیز اظهار داشت: ما با دولت در تعامل هستیم و اخیرا نیز در سایر استان‌ها اعضای شورای شهر گزارش‌های خوبی مبنی بر ارتباط با مسئولان دولتی داده‌اند.

چمران درباره نظارت بر اعضای شوراها نیز اظهار داشت: هر کس باید وظیفه اداری خود را درست انجام دهد و ممکن است در مجموعه‌ای به این وسعت تخلفاتی نیز صورت بگیرد و قطعا این تخلفات مورد بررسی قرار می‌گیرد و برابر قانون با متخلف برخورد خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره تعداد مصوبات در شورای شهر تهران بیان داشت: تعداد مصوبات در شورای شهر تهران بالا است ولی تعداد مصوبه دلیلی بر کارکرد خوب نیست بلکه باید مورد بررسی قرار گیرد که مشخص شود چه مصوباتی به مجلس رفته، اعلام وصول شده، تبدیل به طرح و تصویب شده است.

وی درباره اقداماتی که در محله هرندی صورت گرفته است اظهار داشت: محله هرندی شرایط خاصی را داشت و ما بازدیدهای نوبه‌ای از شرایط آن داشته‌ایم.

چمران افزود: تعداد زیادی معتاد در این محله ساماندهی و ساکن شده‌اند که با طرح شهرداری تهران و همکاری سایر دستگاه‌ها از آن منطقه جمع شدند که حدود 4 هزار نفر بودند و خانم‌ها نیز کمتر از 400 نفر محسوب می‌شوند.

وی افزود: ولی مشکل ما با ساماندهی محله هرندی حل نمی‌شود محله عودلا جان، فرحزاد و حتی وسط بزرگراه‌های شهر نیز معتادین حضور دارند و باید اقدام اساسی در این خصوص صورت بگیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: در جمع‌آوری اخیر مشخص شد 60 درصد معتادانی که جمع‌آوری شده‌اند برای سایر شهرستان‌ها بوده‌اند که به تهران مهاجرت کرده‌اند.

وی افزود: در جمع‌آوری معتادین از سطح شهر شهرداری تهران 10 برابر بیشتر از وظیفه خود عمل کرده است و انتظار می‌رود سایر دستگاه‌ها نیز در این خصوص ورود پیدا کنند و انتقادهایی که مطرح می‌شود را هم بپذیرند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر مقصر شناخته شدن شهرداری تهران در نزاع کارواش سعادت آباد اظهار داشت: حادثه کارواش یک بحث حقوقی و مالکیتی دارد که باید بر اساس قانون حل شود این موضوع تاکنون از چند بعد مورد بررسی قرار گرفته است.

چمران گفت: در این حادثه عده‌ای لشکرکشی کردند و زد و خوردی صورت گرفته و شهرداری باید بازدارنده باشد تا زد و خوردی پیش نیاید ولی هر دو طرف در این حادثه زد و خورد داشتند.

وی گفت: اگر شهرداری عامل بازدارنده و آرام کننده نباشد در انجام وظیفه خود کوتاهی کرده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره سفرهای استانی که در دوره گذشته شورای عالی استان‌ها صورت گرفته است گفت: انجام سفرهای استانی بستگی به مدیریت دارد و بنده هم اگر فرصت کنم سفرهای استانی خواهم داشت. 

وی درباره هزینه‌های این سفرها نیز اظهار داشت: اگر هزینه‌ها در قبال سودآوری درست انجام شود قابل دفاع است.

چمران درباره اظهارات یکی از اعضای شورای شهر مبنی بر تخلف 200 میلیاردی در یکی از مناطق تهران اظهار داشت: اینکه یک نفر موضوعی را بگیرد الزام قانونی ندارد. اگر کسی تخلف کرده است بر  اساس قانون با او برخورد خواهد شد لذا باید بررسی‌های لازم انجام شود و اگر کسی تخلف کرده به مراجع قانونی معرفی شود.

وی گفت: ما سعی کرده‌ایم نظارتی سیستماتیک بر شورا داشته باشیم تا شاهد کاهش تخلفات احتمالی باشیم.