حکایت وارونه بیمه‌ها؛ ضایعه نخاعی محروم از بیمه !

ایرج عبداللهی در نشست خبری بیست و هفتمین کنگره بین‌المللی فیزیوتراپی ایران (15 تا 17 اردیبهشت) با اشاره به شعار امسال کنگره که همانا «حرکت برای زندگی» است، اظهار داشت: متأسفانه اختلال‌های حرکتی بخش وسیعی از زندگی ما را دربر گرفته است که برخی از آن‌ها موقتی و برخی دیگر مانند آرتروزها در طول عمر افراد را دچار مشکل خواهد کرد.

وی با اشاره به اهمیت خدمات فیزیوتراپی در عارضه‌هایی مانند سکته مغزی و ضایعات نخاعی از ارائه مبحث‌های جدید (سوزن خشک) در این کنگره خبر داد و افزود: سوزن خشک روش جدیدی است که در دنیای فیزیوتراپی گسترش پیدا کرده است، کما اینکه تزریقی در کار نیست ولی فیزیوتراپی‌های متبحر می‌توانند نقاط دردآور در بدن را با این روش تشخیص و درمان کنند.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی فیزیوتراپی ایران با بیان اینکه روش مفید سوزن خشک هنوز تحت پوشش بیمه قرار نگرفته است، گفت: بیمه‌ها از 40 تا 50 خدمت فیزیوتراپی فقط 3 خدمت را تحت پوشش و آن هم پوشش‌های اندک قرار دادند. در حالی که خدمات فیزیوتراپی برای برخی بیماران دائمی و تا آخر عمر باید انجام شود.

عبداللهی با تشیرح مصادیق کسانی که باید خدمات فیزیوتراپی را در طول عمر خود دریافت کنند، توضیح داد: مثلا در سال 100 هزار نفر دچار سکته مغزی می‌شوند یعنی از هر 6 نفر یک نفر در طول عمر سکته مغزی می‌کند که فقط 30 درصد این افراد در یک ماهه اول سکته می‌میرند و 70 درصد مابقی آنها زنده می‌مانند ولی دچار مشکلات حرکتی می‌شوند که به جد نیازمند خدمات فیزیوتراپی هستند تا به زندگی برگردند و دچار ناتوانی حاد نشوند.

وی در ادامه این موضوع عنوان کرد: همچنین سالانه 3 هزار نفر دچار ضایعات نخاعی می‌شوند و از همین روند 3 تا 4 هزار نفر نیز دچار ام‌اس می‌شوند که 20 تا 30 درصد این بیماران دچار ناتوانی و احتیاج به خدمات فیزیوتراپی پیدا می‌کنند.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی فیزیوتراپی ایران همچنین درباره هزینه‌های سرسام‌آور فیزیوتراپی در منزل و عدم پوشش بیمه‌ها بیان داشت: بیمه‌ها اصلا خدمات در منزل را پوشش نمی‌دهند و این در حالی است که افراد را دچار سکته مغزی یا ضایعه نخاعی پس از چند روز باید شروع به دریافت خدمات فیزیوتراپی کنند، در حالی که سازمان‌های بیمه اصلا به این بیمه‌ها توجهی ندارند و این در حالی است که یک بیمار ضایعه نخاعی به هیچ عنوان به مانند یک فرد دچار سرماخوردگی نیست.

عبداللهی در پایان خاطرنشان کرد: افراد دچار سکته مغزی و ضایعه نخاعی باید در شروع دریافت خدمات توانبخشی روزانه 2 ساعت خدمت فیزیوتراپی در منزل دریافت کنند که تمام بار مالی سرسام‌آور بر گردن خانواده خواهد بود، کما اینکه هم‌اکنون بیمارستان رفیده، مجموعه دانشگاه علوم بهزیستی خدمات فیزیوتراپی با تعرفه دولتی برای بیماران دچار سکته مغزی و ضایعات نخاعی انجام می‌دهد ولی یک مرکز در این حوزه کافی نیست.