در حالی محکومان مالی و بدهکاران مهریه بیشتر متقاضیان کمک از ستاد دیه در کشور هستند بسیاری از انان پای سفره عقد فکر نمی کردند تعهد مهریه سنگین ممکن است بلای جان آنان شود و روزی سر از زندان در بیاورند.

سید اسد‌الله جولایی رئیس ستاد دیه کشور، محکومان مالی و بدهکاران مهریه را بیشترین متقاضیان کمک از ستاد دیه در کشور عنوان کرد و گفته بود که در این آمار و پس از این گروه‌ها، افراد زندانی بر اثر حوادث تصادف، زندانی تخلفات غیرعمدی و سپس عمدی هستند.

جولایی توصیه کرده که جوانان و خانواده‌ها با نگاه به توان مالی و جیب خود مهریه در نظر بگیرند چرا که مهریه عندالمطالبه است و هر زمان زن اراده کند می‌ تواند دریافت کند. اما این بار وضعیت متفاوت است.

زندانی قصه ما دیگر جوانی نیست که ارزوهای جوانی و نیز توانایی های جسمی و ذهنی و نیز عشق و ارمان خواهی اورا از هول حلیم به دیگ اندازد و مهریه بالا را متقبل شده باشد.

«ش.م» فردی 72 ساله است که بدلیل عجز از پرداخت 100 سکه تمام بهار آزادی به همراه 14 مثقال طلا که در سال 80 در پای سفره عقد قبول کرده بود، حالا دو سال است که در زندان به سر می برد.

مهر ماه سال 1393 بود که همسر این مرد مهریه خود را طلب کرد و او به دلیل عجز مالی در پرداخت حق همسرش راهی زندان شد.

در مدت 2 سالی که این مرد بخت برگشته در زندان بود به خاطر کهولت سن با مشکلات و بیماری بسیاری دست و پنجه نرم کرد؛ طوری که مسئولان زندان و ستاد دیه همانند تلاش برای آزادی دیگر زندانیان جرائم غیرعمد کوشیدند تا بتواند از شاکی رضایت گرفته و او را از زندان آزاد سازند.

همسر این پیرمرد مهریه را حق طبیعی خود دانست و بر گرفتن آن مصر بود تا اینکه پس از رفت و آمدهای فراوان ستاد دیه استان و صحبت های مکرر با این خانم، او راضی شد هشت میلیون تومان از کل مهریه را دریافت کند.

مشکل اینجا بود که زندانی حتی توان پرداخت هشت میلیون تومان را نیز نداشت تا اینکه در نهایت یک خیر نیک اندیش با مراجعه به ستاد دیه ، پرداخت هشت میلیون تومان به منظور آزادی این پیرمرد را متقبل می شود.

مدیرعامل ستاد دیه استان مازندران در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه 674 زندانی جرائم غیرعمد و غیرکلاهبردار در زندان های مازندران تحمل حبس می کنند، گفت: بخش زیادی از این زندانیان جرائم غیرعمد استان را محکومان مهریه تشکیل می دهند.

محمدعلی غمگسار افزود: اگر کسی می داند که توان پرداخت مبلغ مورد تعهد را ندارد نباید بپذیرد و تا از داشتن توان مالی خود مطمئن نشده زیر بار مهریه سنگین و بالا نرود.

ضرب المثل «کی مهریه داده کی گرفته» در سال های اخیر موجب غفلت جوانانی که پای سفره عقد می روند، شده است و بسیاری از آنان فکر می کنند اگر درخواست مهریه بالای خانواده همسر را بپذیرند نیازی به پرداخت آن نیست.

در حالی که خداوند متعال مهریه را با توجه به شرایط زندگی برای زن قرار داده است و به نوعی حمایت مادی و معنوی برای زن محسوب می ‌شود و هر وقت زن اراده کند می تواند این حق خود را مطالبه کند و همسر نیز ملزم است این حق او را بپردازد.

مهریه یک طلب مسلم است که به محض وقوع ازدواج، زن صاحبش می شود و یک طلب ممتازه است؛ یعنی اگر زوج چندین طلبکار داشته باشد نخست باید مهریه پرداخت شود و سپس به بقیه طلبکاران می رسد.