عامل شیوع ویروس جدید تب برفکی چیست؟

همایون مَهروانی ضمن توضیح اینکه ویروس تب برفکی که اخیراً در دام‌های کشور شایع شده است، نوع جدید 2016 است، گفت: از اسفند ماه سال گذشته این نوع ویروس تشکیل داده شد و هم اینک به واکسن‌های مؤسسه وارد می‌شود و حداکثر 10 روز آینده در اختیار سازمان دامپزشکی قرار خواهد گرفت.

 معاون مؤسسه تحقیقات واکسن و سم سازی رازی با بیان اینکه در واکسن قبلی این نوع ویروس موجود نبوده است، افزود: حتی در واکسن‌های خارجی نیز که به کشور وارد می‌شود اگر این نوع ویروس را دارا نباشد عملاً نمی‌تواند در کاهش خسارت ناشی از بیماری تب برفکی مؤثر باشد.

مهروانی، با اشاره به اینکه دلایل مختلفی برای ورود این نوع ویروس به کشور وجود دارد، اظهار کرد: ورود دام‌ها از مرزهای شرقی یا غربی کشور و گردش ویروس در جمعیت دامی می‌تواند از دلایل بروز این مشکل به شمار رود، ولی عمده دلیل یک ویروس جدید به کشور از واردات غیرقانونی دام‌های زنده بیمار به وجود می آید.

معاون مؤسسه تحقیقات واکسن و سم سازی رازی ابراز کرد: در حال حاضر و در 2 سال اخیر با 4 ویروس جدید تب برفکی مواجه هستیم که به ترتیب 2013I ، ویروس جدید آسیا در سال 2014؛ ویروس 2015I و متعاقب آن بعد از چند ماه تیپ 2016O که در بهمن یا اسفندماه سال 1394 شیوع پیدا کرد.

وی ادامه داد: قبلاً هر 4 تا 5 سال یکبار شاهد معرفی ویروس جدید به کشور بودیم که طبیعی است، ولی با توجه به اتفاق نادری که در کشور با آن مواجه هستیم در 2 سال گذشته این تغییرات خارج از انتظار بوده است.

مهروانی، با اشاره به اقدامات انجام شده برای مهار این ویروس در کشور بیان کرد: در این مواقع نیاز به واکسیناسیون اضطراری است که طی جلساتی که با سازمان دامپزشکی داشتیم قرار شد با توجه به جمعیت گوسفندی که بیشترین تلفات و شیوع را از این نوع ویروس دارد، مقداری واکسن که فقط شامل ویروس 2010o  ویروسی که در واکسن داریم و 2016O که به تازگی جدا شده تولید و مصرف شود.

این مقام مسئول ضمن بیان اینکه این واکسن به سازمان دامپزشکی تحویل داده شده، گفت: با استفاده از این واکسن سازمان می‌تواند نواحی مورد نظر را پوشش و از شیوع ویروس جلوگیری کند، در مرحله بعد با واکسیناسیون همگانی در گاوها که طبق برنامه سازمان دامپزشکی است و با استفاده از ویروس 2016O نیز طبق روال به این برنامه ادامه دهیم.

وی در پایان ادامه داد: در حال حاضر برای جلوگیری از شیوع این بیماری در کشور و بر اساس نیاز، پنج میلیون دوز واکسن دوتایی که فقط شامل 2010o و 2016O است، برای استفاده در دسترس سازمان دامپزشکی قرار گرفته شده است.