ردپای ماکارونی در یک بیماری شیرین

مجید نیمروزی در ارتباط با بیماری دیابت و راه‌های درمان و پیشگیری از این مسئله از طریق طب سنتی گفت: دیابت به دو نوع وابسته و غیروابسته به انسولین تقسیم بندی شده که در دیابت وابسته با انسولین یا نوع 1، چگونگی و نحوه کیفیت زندگی در طب سنتی مد نظر است ولی در دیابت نوع 2 یا غیر وابسته به انسولین، تکنیک‌های غذا خوردن، الگوها و رژیم غذایی موثر بوده و مورد توجه قرار دارد.

وی افزود: کنترل وزن و رژیم‌های غذایی احتمال ابتلا به دیابت را کمتر کرده و عوارض ناشی از این بیماری را نیز کاهش می‌دهد.

متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه در مبتلایان به دیابت نوع 1 یا دیابت وابسته به انسولین هر 5 تا 10 سال عروق بزرگ بدن در آنها درگیر شده و عوارض چشمی و کلیوی برایشان ایجاد می‌کند، گفت: این عوارض در دیابت با رعایت الگوهای تغذیه‌ای مناسب نیز کمتر خواهد شد.

نیمروزی با بیان اینکه مصرف بیش از اندازه ماکارونی و نان سفید احتمال ابتلا به دیابت را بیشتر می‌کند، گفت: همچنن نحوه غذا خوردن در بروز دیابت می‌تواند تأثیر گذارد و در طب سنتی نیز سفارش شده که غذاها به آرامی در دهان جویده شوند و طول مدت غذا خوردن نیز کمتر و بیشتر از 10 دقیقه نباشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رعایت اصول و آداب غذایی احتمال ابتلا به بیماری‌های گوناگون را کمتر کرده و این مسئله بهتر است که در افراد مورد توجه قرار گیرد.