1820 «دانشجومعلم» در محضر رهبر معظم انقلاب سوگندنامه معلمی را قرائت می‌کنند

محمدحسین سلیمی جهرمی قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در ستاد بزرگداشت مقام معلم در نشست خبری که امروز در آستانه هفته معلم در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار داشت:‌ آموزش و پرورش کشور بر اساس سند تحول بنیادین این وزارتخانه که از سال 90 به تصویب رسید و مراحل اجرایی را به تدریج پشت سر می‌گذارد، باید از یک نهاد آموزشی به یک نهاد فرهنگی، اجتماعی و مولد سرمایه‌های انسانی تبدیل شود و در این مسیر تمام نگاه‌ها در توسعه کشور منوط به ایجاد آموزش و پرورش مطلوب است.

وی با بیان اینکه مبنای تحول در آموزش و پرورش، نیروی انسانی‌ است، افزود: توسعه کشور در یک کلام در گروی بهره‌مندی آموزش و پرورش از معلمان شایسته در ابعاد مختلف حرفه‌ای و تخصصی است و در عین حال معلمانی که عاشقانه به کار خود دل داده باشند.

سلیمی جهرمی اضافه کرد: تحول در نیروی انسانی و آموزش و پرورش مستلزم برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای است که آموزش و پرورش از چند سال گذشته مبتنی بر سند تحول، اقداماتی را انجام داده است؛ ضمن اینکه در جهت جذب و تربیت نیروی انسانی برنامه‌های گسترده‌ای را دارد و ایجاد دانشگاه فرهنگیان و بازنگری در برنامه‌های این دانشگاه از جمله آن است.

وی ادامه داد: از طریق آزمون استخدامی نیز فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها جذب آموزش و پرورش می‌شوند که موظف هستند یکسال در دانشگاه فرهنگیان، مهارت‌ها و شایستگی‌های معلمی را آموزش ببینند و این فعالیت‌ها موجب می‌شود ورودی آموزش و پرورش از بهترین و برجسته‌ترین افراد باشد.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در ستاد بزرگداشت مقام معلم، با اشاره به اینکه برنامه ‌هایی برای ارتقای توانمندی‌های معلمان طراحی شده است که به تدریج در حال انجام است،‌ گفت: مجری این برنامه‌ها دانشگاه فرهنگیان است.

وی افزود: در بحث معیشت فرهنگیان نیز حوزه‌های مختلف برنامه‌هایی را شروع کردند و فازهایی از آن در حال انجام است تا بخشی از دغدغه‌های معلمان کم شود که البته بحث معیشت به اقتصاد کشور بستگی دارد که باید در بُعد کلان توجه شود.

سلیمی جهرمی با بیان اینکه در سال جاری برای بزرگداشت مقام معلم برنامه‌ها را از سال 94، آغاز کردیم،‌ افزود: برنامه‌های بزرگداشت مقام معلم بر اساس اسناد بالادستی، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و سند تحول بنیادین اجرا می‌شود و در کنار آنها کاهش تمرکزگرایی و تفویض اختیار به استان‌ها، تمرکز بر برنامه‌ریزی‌های مدرسه‌ای و محلی، جلب مشارکت اثربخش و مسئولانه نهادهای دولتی و غیردولتی و قاطبه مردم به ویژه اولیای دانش‌آموزان،‌ استفاده از بسترهای فرهنگی و اجتماعی و تنوع‌بخشی و ایجاد انسجام برنامه‌ها مورد توجه بوده است.

وی با تأکید بر اینکه برنامه‌های هفته معلم باید در طول سال توزیع شود،‌ افزود: هر ساله دستورالعمل اجرایی بزرگداشت مقام معلم به استان‌ها ارسال می‌شد و معیارهای کمی و قابل اندازه‌گیری برای انتخاب معلم در نظر گرفته شده بود اما امسال سعی کردیم معیارها کیفی باشد و استان‌ها با معیارهای خودشان و در ابعاد مختلف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، معلمانی که فعالیت‌های بارزی دارند و از محبوبیت و مقبولیت برخوردارند، انتخاب کنند.

* حضور 40 معلم به نمایندگی از معلمان سراسر کشور در مراسم ستادی بزرگداشت مقام معلم

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در ستاد بزرگداشت مقام معلم با بیان اینکه 40 معلم به نمایندگی از معلمان کشور در مراسم ستادی بزرگداشت مقام معلم حضور دارند، ادامه داد: امسال معلمانی به نمایندگی از معلمان سراسر کشور در برنامه‌های هفته معلم در تهران حضور می‌یابند که شامل 32 معلم به نمایندگی از استان‌های کشور، 3 نفر به نمایندگی از معلمان استثنایی کشور، 3 نفر به نمایندگی از معلمان مدارس غیردولتی، یک نفر نماینده دانشگاه فرهنگیان و یک نفر نماینده دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی هستند. 

وی در خصوص روزشمار هفته معلم گفت‌:‌ یکشنبه 12 اردیبهشت روز «معلم و اندیشه مطهر»، دوشنبه 13 اردیبهشت روز «معلم و میثاق با ولایت»، سه‌شنبه 14 اردیبهشت روز «معلم، جامعه و فرهنگ تکریم»، چهارشنبه پانزدهم اردیبهشت روز «معلم و پیشکسوتان تعلیم و تربیت»، پنج‌شنبه شانزدهم اردیبهشت روز «معلم و جلوه‌های ایثار»، جمعه هفدهم اردیبهشت روز «معلم، زمینه ساز وحدت ملی» و شنبه هجدهم اردیبهشت روز «معلم، فرهنگ ساز اقتصاد مقاومتی» نامگذاری شده است.

سلیمی جهرمی ادامه داد: در روز شنبه 12 اردیبهشت، دیدار با خانواده شهید مطهری با حضور وزیر آموزش و پرورش و احتمالاً رئیس جمهور برگزار می‌شود؛ ضمن اینکه مؤسسه نشر اندیشه و آثار شهید مطهری نیز کتاب‌هایی را به عنوان مسابقه کتابخوانی برای فرهنگیان معرفی کرده است.

وی اظهار داشت: در روز 13 اردیبهشت، تعدادی از معلمان به نمایندگی از معلمان سراسر کشور به دیدار رهبر معظم انقلاب نائل می‌شوند البته امسال حضور قابل توجه «دانشجومعلمان» دانشگاه فرهنگیان که به عنوان اولین گروه این دانشگاه امسال فارغ‌التحصیل می‌شوند را در این دیدار خواهیم داشت؛ تعداد 1700 دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان و 120 دانشجومعلم دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، سوگندنامه معلمی را در محضر رهبر انقلاب قرائت می‌کنند.

سلیمی جهرمی با بیان اینکه در روز 14 اردیبهشت، دیدار تعدادی از فرهنگیان با نمایندگان مجلس شورای اسلامی انجام می‌شود، گفت: در روز چهارشنبه 15 اردیبهشت نیز دیدار تعدادی از معلمان با رئیس‌جمهور برگزار می‌شود.

* برگزاری مراسم «سپاس معلم» در روز 12 اردیبهشت

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در ستاد بزرگداشت مقام معلم به برگزاری مراسم «سپاس معلم» اشاره کرد و گفت: مراسم «سپاس معلم» روز 12 اردیبهشت در تمام مدارس کشور و به طور نمادین در یکی از مدارس تهران برگزار می‌شود.

وی، تجدید میثاق با آرمان‌های با امام خمینی(ره)، نشست وزیر آموزش و پرورش با معلمان، دیدار با پیشکسوتان فرهنگی، دیدار با خانواده شهدا و جانبازان فرهنگی، برگزاری یادبود شهید مطهری در زادگاهش را از دیگر برنامه‌های هفته معلم برشمرد.

سلیمی جهرمی در خصوص بودجه بزرگداشت مقام معلم گفت: این اعتبار در سال گذشته 7 میلیارد تومان بود که امسال به 9 میلیارد تومان افزایش یافت.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه «امسال چه تعداد معلم در مجموع در سطح مدرسه، مناطق و استان‌ها به عنوان معلم نمونه انتخاب می‌شوند»، اظهار داشت: بر اساس برنامه پنجم توسعه، هر سال 2.5 درصد معلمان تقدیر می‌شدند اما با توجه به اینکه دوره این برنامه پایان یافته است و هنوز برنامه‌های ششم توسعه در این حوزه مشخص نیست، میزان معلمانی که مورد تجلیل قرار گرفته‌اند را با توجه به برنامه‌ استان‌ها،پس از پایان هفته معلم اعلام می‌کنیم.