به گزارش ایسنا، منطقه خوزستان، كارگران پروژه متروي اهواز از روز پنجم شهريورماه، دست از كار كشيدهاند و علت آن را تاخير ۶ ماهه در پرداخت حقوق عنوان كردهاند.

این در حالی است که عباس هلاکویی، مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز اعتقاد دیگری دارد و می‌گوید که پیمانکار موجب اعتصاب کارگران شده است.

وی در همان روزهای نخست اعتصاب کارگران مترو به خبرنگار ایسنا، گفت که " با وجود این‌که اعتبارات پروژه به‌موقع در اختیار پیمانکار قرار گرفته، شرکت " کیسون " در پرداخت حقوق کارگران کوتاهی کرده است. پیمانکار حقوق کارگرها را پرداخت نکرده و اعتبارات را صرف خرید تجهیزات کرده است. این شرکت تجربه ساخت مترو را ندارد و شرکتی ساختمانی است، تجهیزات مورد نیاز باید پیش از آغاز پروژه تامین می‌شد. "

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز در پاسخ به اظهارات پیمانکار پروژه مبنی بر طلبکار بودن از این سازمان هم گفت که " کیسون " از سازمان طلبی ندارد و برای ادعای طلبکار بودنش سندی معتبر ارائه نکرده است.

در همان روزهای ابتدایی بود که از سوی سازمان قطار شهری اهواز، مبلغ یک‌میلیارد تومان برای پرداخت حقوق کارگران به پیمانکار داده شد و پیمانکار هم اعلام کرد که با دریافت این مبلغ، حقوق یک‌ماه کارگران تسویه شده است.

بهرام محسنی، مدیر پروژه قطار شهری اهواز هم با حضور در تحریریه ایسنا اعلام کرد که " ۲۲ میلیارد تومان دستمزد از ابتدای مردادماه سال گذشته تا پایان تیرماه امسال به کارگرها پرداخت شده و به طور میانگین، کارگران پروژه هر ۳۳ روز یک‌بار حقوق دریافت کرده‌اند، ولی به دلیل مشکلات مالی و اختصاص نیافتن اعتبارات، پرداختی‌ها نوسان داشته است. هر زمان اعتبار لازم در اختیار پروژه قرار گرفته، بلافاصله حقوق کارگرها پرداخت شده است.

محسنی از حق و حقوق کارگرهایش هم دفاع کرد و با تاکید بر این‌که آنها در شرایط بسیار دشوار و هوای گرم فعالیت می‌کنند، ‌ گفت: " از سال ۸۷ تاکنون حقوق کارگرها همیشه با تاخیری سه تا پنج ماهه پرداخت شده است و علت آن اختصاص نیافتن اعتبار است.

وی همچنین اعلام کرد که با دریافت یک‌میلیارد تومانی که به تازگی از سوی کارفرما اختصاص یافته، حقوق یک‌ماه کارگرانی که دستمزد آن‌ها کمتر از ۸۰۰ هزار تومان است، به طور کامل پرداخت شده و کارگرانی که حقوقی بیش از این دارند، هم همان ۸۰۰ هزار تومان را دریافت کرده‌اند و در حال حاضر توان مالی برای پرداخت حقوق بیش از یک‌ماه هم وجود ندارد.

محسنی این را هم گفت که یک‌هزار و ۴۵۵ نفر در مجموعه فعالیت دارند و به این ترتیب سال گذشته ماهانه یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای پرداخت حقوق این افراد هزینه شده است.

مدیر پروژه در ادامه گفت که " هزینه عملیات پروژه ۸۰ میلیارد تومان بوده و این در حالی است که در سال‌ مالی گذشته تنها ۱۲،۸ میلیارد تومان به پروژه اختصاص یافته است. ۳،۲ میلیارد تومان از این میزان هم به صورت مستقیم ازسوی کارفرما به تولیدکننده‌های مواد اولیه پرداخت شده و در نتیجه ۹،۶ میلیارد تومان به پروژه تزریق شده است. از مجموع اعتبار ۹،۶ میلیاردی سال مالی گذشته هم تنها ۱،۲ میلیارد تومان در سال ۸۹ و در هشت‌ماهه نخست سال مالی پرداخت شده و بقیه آن پس از فروردین ۹۰ تزریق شده است. در نتیجه طبیعی است که در پرداختی‌ها با مشکل مواجه شویم. "

این در حالی است که هلاکویی اعتقاد دیگری دارد و همچنان در مصاحبه‌های بعدی خود اظهار کرد که اعتبارات به‌موقع در اختیار پیمانکار قرار گرفته و او در پرداختی‌ها تاخیر داشته است.

در همین روزها بود که انصاری، مدیرعامل شرکت کیسون در تماسی با استانداری خوزستان اعلام کرد که حداکثر تا روز شنبه، ۱۲ شهریورماه حقوق دو ‌ماه کارگران را پرداخت خواهد کرد تا آنها به سر کار بازگردند، ولی این قول عملی نشد و هلاکویی در واکنش به این خلف‌وعده به ایسنا گفت: " با وجود این‌که پیمانکار قول داده بود، ولی به قول خود عمل نکرد و به همین دلیل اعتصاب کارگران همچنان ادامه دارد. "

وی همچنین از عدم ارائه لیست کارگران از سوی پیمانکار هم گلایه کرد و گفت که اگر این لیست به کارفرما ارائه می‌شد، حقوق کارگرها با دقت بیشتری از سوی سازمان پرداخت می‌شد.

محسنی هم در واکنش به اظهارات هلاکویی گفت که کارفرما تاکنون برای دریافت لیست کارگرها درخواست رسمی نداده است و اگر این درخواست ارائه شود، برای ارائه لیست کارگرها مشکلی نداریم.

حمید قناعتی، مدیرکل سیاسی استانداری خوزستان هم به ایسنا گفت که " بر اساس صورت ‌وضعیت ارائه شده، پیمانکار پروژه قطار شهری اهواز از کارفرما طلبی ندارد. همچنین پیمانکار قول داده بود که تا روز شنبه(۱۲ شهریور) دو ماه از حقوق عقب‌افتاده کارگران را پرداخت کند که به این قول خود هم عمل نکرده است.

وی افزود: پیمانکار برای رسیدن به خواسته‌های خود از روش اعمال فشار بر کارگران استفاده می‌کند، ما طرفدار حقوق کارگران هستیم و باید حقوق آنها کاملا پرداخت شود. شرکت کیسون هم توان‌های پرداخت حقوق کارگران را دارد. "

در همین روزها بود که وزیر کشور به اهواز سفر کرد و ارشادمنش، معاون عمرانی وزیر از اختصاص ۲۰ میلیارد تومان اعتبار به پروژه متروی اهواز خبر داد.

وی گفت: " قرارداد فاینانس قطارهای شهری محقق شده و بر اساس این قرارداد، ۴ میلیارد دلار از محل فاینانس به پروژه‌های قطار شهری اهواز، تهران و کرج اختصاص می‌یابد؛ ۳۷۰میلیارد تومان از این میزان سهم قطارشهری اهواز است. مجوزهای لازم مانند ماده ۶۲ شورای عالی اقتصاد و گواهی مسدودی و قرارداد تجاری با طرف خارجی هم دریافت خواهد شد؛ ۲۰ میلیارد تومان، معادل پنج درصد قرارداد هم به صورت پیش‌پرداخت تا چند روز آینده به قطارشهری اهواز ابلاغ می‌شود. "

صحبت‌های ارشادمنش در همایش شهرداران خوزستان موجب امیدواری شد و تقریبا خیال همه راحت شد که کارگرها به سر کار برمی‌گردند و ساخت مترو از سر گرفته می‌شود.

او در جمع خبرنگاران گفت: " متروی اهواز با استفاده اعتباری که در اختیارش قرار می‌گیرد، می‌تواند برای سفارش و ساخت واگن‌ها، سریع‌تر اقدام کند تا در فاصله زمانی اجرای بخش عمرانی پروژه، تجهیزات ریلی و واگن‌ها هم آماده شود. با توجه به مشکلات و عقب‌ماندگی پروژه قطار شهری اهواز، این پول، کمک ویژه‌ای از سوی دولت است تا بتواند با مشکلاتی که پیمانکار در جهت ایجاد و تعریف منابع قرارداد(EPCF) داشته، بخش سرمایه‌گذاری را از محلی دیگر تامین شود. "

اگرچه صحبت‌های معاون عمرانی وزیر امیدوارکننده بود، ولی اعتصاب کارگرها در روزهای بعد همچنان ادامه یافت و سازمان قطار شهری هم همچنان بر موضع خود استوار بود که " اعتبارات اختصاص یافته، ولی پیمانکار آن را صرف موارد فاقد اولویت کرده است. "

اکنون ۲۰ روز از اعتصاب کارگرها گذشته و پروژه همچنان تعطیل است. متروی اهواز پروژه عظیمی است که در اهواز آغاز شده و بسیاری از خیابان‌ها و معابر عمومی شهر، ازجمله خیابان نادری هم برای اجرای آن مسدود شده است. خوشایند نیست که به دلایل ساده و قابل حل، مانند پرداخت حقوق کارگران این پروژه برای مدتی متوقف شود.

با وجود همه مشکلات، مانند گرمای هوا، بافت نامناسب زمین و بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی که برای ایجاد مترو در اهواز وجود دارد، مسئولان استان و همچنین پیمانکار پروژه در سال‌های گذشته برای اجرای پروژه بسیار همت کرده‌اند و علی‌رغم تحریم‌ها و تاخیر در ورود دستگاه‌های حفار به اهواز، ساخت ایستگاه‌ها با موفقیتی نسبی پیش رفته است. در چنین شرایطی منطقی نیست که سدهایی خودساخته، مانع پیشرفت پروژه شوند.

همچنين بايد به اين نكته توجه داشت كه هماهنگي كارفرما و پيمانكار و همچنين اجراي هرچه سريعتر پروژه تاثير بسيار مطلوبي در اختصاص اعتبارات دارد، پس اميدواريم با تدبير مسئولان، كارفرما و پيمانكار متروي اهواز هرچه سريعتر دور يك ميز بنشينند و مشكل را حل كنند تا روزهاي توقف پروژه به يكماه نرسد!