قالیباف: انجام کار اقتصادی ویژه "عده‌ای خاص" نباشد

 محمدباقر قالیباف در مراسم یادواره شهدای دهقان ویلا که شامگاه پنجشنبه در مسجد امام حسن مجتبی (ع) برگزار شد، اظهار داشت: این روزها سالگرد شروع عملیات بیت‌المقدس است که در روز سوم خرداد منجر به آزادسازی خرمشهر شد.

شهردار تهران با اشاره به مهترین درس فرهنگ ایثار و شهادت بیان کرد: وقتی که فرهنگ جهاد و شهادت در جامعه‌ای بروز و ظهور پیدا کند خیلی از روش‌ها و عرف‌های قبل در جامعه به طور اساسی تغییر می‌کند.

قالیباف با اشاره به حکمرانی ابرقدرت‌های شرق و غرب در جهان، تصریح کرد: در زمان پیروزی انقلاب اسلامی با شرایط دنیا همه کره خاکی در تسلط دو کشور در آن زمان بودند و در این کره خاکی بقیه ملت‌ها و کشورها هرکاری که می‌خواستند انجام دهند یا تحت سیطره غرب یا تحت سیطره شرق بودند.

فرمانده اسبق ناجا گفت: انقلاب اسلامی ایران تحت لوای اسلام و با رهبری امام راحل و با مجاهدت و تلاش مردم اتفاق افتاد و این کشور و این انقلاب شعار نه شرقی و نه غربی را سر داد.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با شعار نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی نفی هر دو ابرقدرت را مطرح کرد و این خلاف جهت و جریان حاکم بر دنیا شکل گرفت.

قالیباف با بیان اینکه عده زیادی در حوزه و دانشگاه تصور پیروزی انقلاب اسلامی را نداشتند و از پیروزی آن ناامید بودند، تصریح کرد: برخی از دانشگاه و حتی حوزه به امام توصیه می‌کردند که دست از مبارزه بردارید ولی برخلاف تصور، انقلاب پیروز شد.

وی با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس دو ابرقدرت شرق و غرب با هم در حال تقابل بودند، گفت:  تنها جایی که این دو ابرقدرت با هم همکاری می‌کردند در برخورد با نظام جمهوری اسلامی ایران بود و در جنگ علیه ملت ایران از صدام حمایت می‌کردند.

وی با بیان اینکه هواپیماهای غربی و شرقی در جنگ علیه ایران حضور داشته و به صدام خدمت می‌کردند، گفت: تانک‌ها، نیروها و امکانات این دو ابرقدرت در جنگ علیه ایران استفاده می‌شد و در حمایت از صدام اتفاق نظر داشتند.

شهردار تهران با بیان اینکه دشمن علی‌رغم تمامی کمک‌ها و حمایت‌ها از جانب چندین کشور از شرق و غرب، شکست خورد، بیان کرد: فرهنگ جهاد و شهادت برخاسته از فرهنگ قرآن، اهل‌بیت(ع) و عاشورا است. 

وی با اشاره به شکست اسرائیل در جنگ 33 روزه از حزب‌الله بیان کرد: اسراییل با همه قدرت نتوانست 200 متر از خاک لبنان را اشغال کرده  و حزب‌الله که یک تشکل مردمی است دفاع محکمی از این کشور انجام داد.

قالیباف با بیان اینکه فرهنگ جهاد و شهادت فرهنگی قرآنی است و تنها مختص به شیعیان نیست بلکه در غزه در محاصره که برادران اهل سنت زندگی می‌کنند این فرهنگ جاری است، عنوان کرد: هر انسانی که از این فرهنگ تبعیت کند بنا به قول خداوند کارش در دنیا و آخرت ضمانت می‌شود.

وی با اشاره به مقاومت 55 روزه مردم غزه در مقابل اسرائیل گفت: وقتی که مبانی فرهنگ قرآنی توسط ما عمل شود ایران این قدرت فرهنگی را تبدیل به قدرت دفاعی و سیاسی کرده و توانست در سخت‌ترین شرایط به پیروزی برسد.

قالیباف افزود: خون این دلاور مردان هدر نمی‌رود بلکه خدا به گونه‌ای تدبیر می‌کند که دشمن توسط دشمن ولی به مجاهدت مومنان به وعده الهی از بین برود.

وی تصریح کرد: عظمت انقلاب اسلامی و امنیت امروز کشور و نقش انقلاب اسلامی در منطقه خاورمیانه مدیون خون شهداست و جبهه انقلاب اسلامی تا نزدیکی مرز جولان پیش رفته و عزت و افتخار زیادی آفرید.

شهردار تهران با بیان اینکه فرهنگ ایثار باید برای حل مشکلات معیشتی و اقتصادی به کار گرفته شود ، بیان کرد: در شرایطی که سخت‌ترین مشکلات را توانسته‌ایم حل کنیم چرا قادر به حل مشکلات اقتصادی و معیشتی نیستیم.

قالیباف بیان کرد: چه در پیروزی انقلاب و چه در دوران دفاع مقدس مردم وظیفه خود را نسبت به اسلام و جامعه انجام داده و انقلاب و دفاع با تکیه بر فرهنگ ایثار وشهادت به پیروزی رسید. 

وی با بیان اینکه مردم هیچگاه کم‌کاری نکرده‌اند، گفت: یکی از مشکلاتی که امروز در حوزه اقتصادی و معیشتی وجود دارد این است که مردم به معنای عموم امکان مشارکت و حضور در عرصه اقتصادی را ندارند.

شهردار تهران با بیان اینکه ارتش و سپاه بدون مردم قادر به اداره جنگ نبودند، تصریح کرد: امروز نیز باید بستر برای حضور مردم فراهم شود و این نیازمند به باور به مردم است.

وی با بیان اینکه برخی در کشور معتقد هستند که اقتصاد مختص به عده‌ای خاص بوده و مردم عادی نمی‌توانند در آن مشارکت کنند، بیان کرد: اقتصاد مختص به عده‌ای خاص نیست بلکه متعلق به همه مردم است.

قالیباف گفت: فرهنگ جهادی ایثار و شهادت با شاخصه‌های خود می‌تواند در حوزه اقتصای  ما را به پیروی برساند اما از این فرهنگ در حال حاضر فاصله گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه درس شهدا این است که قدرت کار و اقدام جهادی را به حوزه مسائل اقتصادی و اجتماعی ببریم، عنوان کرد: یکی از مواردی که به چشم می‌آید موضوع طلاق و اعتیاد است و طبیعتا ما مسئولان وظیفه سنگین‌تری نسبت به مردم داریم چون این قدرت توسط مردم به ما سپرده شده است.

شهردار تهران گفت: بستر برای حضور همه مردم باید در حوزه اقتصاد فراهم شود و این‌گونه نباشد که که وقتی در شرایطی مانند جنگ به مردم نیاز داریم راه را برای همه باز کنیم و در شرایط ورود مردم به کار اقتصادی فرصت را از آنها بگیریم و مختص به افراد خاص کنیم.