چمران: نمی‌خواهیم شوراها نهادی تشریفاتی باشند

 مهدی چمران در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه امروز با بیان اینکه در قرآن کریم بر شورا و مشورت و همچنین دخالت دادن مردم در امور و مسائل حکومتی اشاره شده است، اظهار داشت: در قانون اساسی نیز اصل هفتم و 100 تا 106 به شوراها اختصاص داده شده و این نهاد را از ارکان مهم تصمیم‌گیری و اداره امور کشور برشمرده است.

وی تصریح کرد: قانون شوراها در سال 61 نگاشته و در سال 75 تغییرات و اصلاحاتی در آن لحاظ شد. در سال 78 نیز نخستین انتخابات شوراها برگزار شد و امسال 17 سال از حضور شوراها در کشور می‌گذرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه متأسفانه به آنچه درباره شوراها در قانون اساسی اشاره شده عمل نشده و امروز شوراهای شهر و استان، شورای شهرداری‌ها هستند. شورا یعنی سپردن کار مردم به دست خود آنها. بحثی که همه به آن اشاره می‌کنند و همه دولت‌ها نیز از آن سخن می‌گویند.

چمران ادامه داد: مسائل محلی در شهر روستا و محله براساس قانون باید به مردم سپرده شود طبیعی است که آنها افرادی را به عنوان نماینده انتخاب می‌کنند تا مسائل شهر و اداره شهر را به آنها بسپرند که ما نیز آن را مدیریت شهری می‌دانیم مدیریت کلان نیز مربوط به دولت،  مجلس است و مدیریت محلی، مدیریت شهر و روستا است که به چابک سازی دولت نیز کمک می‌کند.

وی گفت: به فرموده امام خمینی(ره) مردم محل خود را بهتر می‌شناسند و برای اداره محل خود دلسوزترند؛ بنابراین باید در این امور دخالت داشته باشند ولی متأسفانه این موارد تاکنون به خوبی اجرا نشده و این درحالی است که ما نیز نمی‌خواهیم شوراها یک نهاد تشریفاتی باشند بنابراین باید تکلیفشان روشن و شورا و مدیریت شهری به طور دقیق عملی شود.

رئیس شورای عالی استان‌ها خاطرنشان کرد: تحقق مدیریت شهری به صورت دقیق از هدررفت هزینه‌ها جلوگیری می‌کند و دیگر شاهد نخواهیم بود که شهرداری به ساخت و ترمیم نقطه‌ای بپردازد و دستگاه دیگری آن را تخریب کند.

چمران با اشاره به فعالیت شورای شهر تهران، اظهار داشت: در این شورا علی رغم اینکه تفکرات مختلفی کنار یکدیگر قرار دارند اما در موضوعات تخصصی به صورت تخصصی فکر و اقدام می‌کنند. متأسفانه شهرداری‌ها آنقدر دچار مشکل هستند که شوراها باید تلاش مضاعفی برای حل مشکلات داشته باشند اما با همه کاستی‌ها و مشکلات و علی رغم اینکه آنچه در مجلس برای پرداخت اعتبار به شهرداری‌ها تصویب می‌شود اما کمتر اختصاص پیدا می‌کند تغییرات شگرفی را در شهرها به ویژه تهران شاهد هستیم.

وی ادامه داد: البته همه این تغییرات و اقدامات به لطف الهی و همکاری خوب مردم بوده است. این هماهنگی و همکاری با شورا و شهرداری برای ما ارزشمند است و اگر این پشتیبانی را نداشتیم نمی‌توانستیم در تهران این تحولات را بوجود بیاوریم.

رئیس شورای شهر تهران گفت: اگر همکاری اصلی دولت مجلس قوه قضاییه و حتی شروندان افزایش یابد قطعاً نتیجه آن فراتر از آن چیزی خواهد بود که تاکنون در شهر رخ داده است. شایسته است که در این بین از حمایت‌های همه جانبه‌ای که مقام معظم رهبری از مردم شورای شهر و شهرداری داشته تشکر صادقانه داشته باشیم.

چمران افزود: ایشان همیشه در نشست‌ها، برخوردها و توصیه‌های خود نسبت به مسائل فرهنگی زیست محیطی و غیره تأکیداتی داشته‌اند. نمونه عملی برخی از آنها را می‌توان در ایجاد بوستان ولایت و بوستان یاس که حدود یک هزار و 600 هکتار باغ و فضای سبز در اختیار نیروهای نظامی بود و در اختیار مردم قرار گرفت، مشاهده کرد. 

وی در پایان گفت: توصیه‌های خاص مقام معظم رهبری به وژه در حوزه محیط زیست ما را امیدوارتر و در مسیر خدمترسانی به مردم پایدارتر می‌کند ما به توصیه‌های ایشان و به همکاری مردم نیازمندیم تا بتوانیم با تلاش مضاعف کاری برای شهروندان انجام دهیم.