متروسواران قربانی بی‌توجهی مستمر مسئولان

همه از شهر زیر زمینی پایتخت خبر دار هستید و مصائب و مشکلات آن را به خوبی می دانید.

نبود واگن، کمبود پول، خرابی پله برقی، نبود تهویه مناسب، دستفروشان، هجوم دسته جمعی مسافران برای رسیدن به واگن، زیر دست و پا ماندن مردم از جمله مشکلات همیشگی مترو است ولی هیچکس حاضر نیست نیم گاهی به این معضل همیشگی که گریبانگیر مردم است کنند.

تهران از آلودگی هوا و ترافیک رنج می برد و سالانه هزاران نفر جان خود را بر اثر آلودگی هوا از دست می دهند. شهرداری تهران توسعه حمل و نقل عمومی را با اولویت مترو در دستور کار قرار داده است و سالانه تعدادی زیادی ایستگاه مترو راه اندازی می کند و دریغ از افزایش واگن؛ چرا که معتقدند پول نیست و دولت پولی بابت خرید واگن نمی‌دهد.

معلوم نیست چه زمان قرار است تمام ریل ها زیر بار رفته و مشکلات مردم به حداقل برسد و حداقل در مترو کمتر له و لورده شوند.

محمدباقر قالیباف شهردار تهران با اظهار شرمندگی از نبود واگن مترو در تهران می گوید: در هفته بالغ بر 700 متر حفاری تونل‌های مترو انجام می‌شود.

وی با یادآوری اینکه خط 6 و 7 متروی تهران از جمله خطوط کلیدی متروی تهران هستند، گفت: این دو خط از مراکز مهم شهر تهران عبور می‌کنند و دسترسی راحت‌تری برای شهروندان به نقاط مختلف شهر به وجود می‌آورند.

شهردار تهران ادامه داد: شرمنده مردم هستیم که به‌دلیل کمبود واگن در برخی از ایستگاه‌ها هر 5 الی 6 دقیقه و در برخی دیگر از خطوط هر 20 دقیقه قطار اعزام می‌شود و این در حالی است که ممکن است این قطارها امکان سوار شدن مسافران را نداشته باشند و اگر هم این امکان باشد شأن و کرامت انسانی آنها خدشه‌دار می‌شود.

شهردار تهران افزود: دولت قول داده نسبت به تأمین واگن‌های مترو به شهرداری کمک کند که اگر این امر محقق شود می‌توانیم هر 2.5 دقیقه یک قطار به ایستگاه‌ها اعزام‌ کنیم و تعداد جابه‌جایی مسافران را روزانه به 10 میلیون نفر افزایش دهیم، در این صورت همچنین می‌توان گفت 50 درصد سفرهای شهری با مترو انجام خواهد شد.

*********************

هر از چند گاهی خبر می رسد چند واگن از گمرک ترخیص شده و وارد خطوط می شود ولی آیا تعداد اندکی واگن جوابگوی نیاز این همه مسافر است.  با این حال هنوز این مشکلات حل نشده و به قوت خود باقی است.

بر اساس این گزارش، فاینانس تامین بیش از هزار واگن متروی تهران روی میز دولت خاک می‌خورد و هنوز معلوم نیست سرنوشت آنها چه می شود و چه زمان مشکل واگن ها در تهران حل می شود.

 درگیری دولت و شهرداری برای تامین اعتبار، موضوع تازه‌ای نیست و از دولت قبل شروع شده و بدهی‌ها مانده و در این دولت هم کاری برای مردم در مترو نکرد.

جعفر تشکری هاشمی معاون حمل‌و‌نقل شهرداری تهران می‌گوید که کل بودجه مصوب دولت برای مترو جهت ساخت 300 متر خط مترو است.

تشکری هاشمی همچنین با اشاره به قیمت تمام شده هر کیلومتر مترو افزود: در ابتدا باید بگویم این امر تابعی از مسائل داخلی شهرداری نیست و اصولا این قیمت ها متناسب با انتخاب پیمانکاران در مناقصه ها و نیز شرایط دیگر اعلام می شود که با این حال در ساخت هر کیلومتر مترو مواردی دخیل است و به تفکیک هزینه انجام شده ارائه می شود.

***************************

نبود واگن از یک سو و کمبود امکانات رفاهی در داخل مترو از سوی دیگر باعث بروز مشکلات برای مسافران می شود.

 شمس یکی از مسافران همیشگی مترو می گوید که دیگر به این وضعیت مترو عادت کرده‌ایم و اگر یک روز در مترو کتک نخوریم باید تعجب کرد.

وی ادامه می دهد: هر روز در مترو شاهد زیر دست و پا ماندن مردم هستیم ولی عادی است.

به گفته این مسافر همیشگی، دیگر به این وضعیت خو گرفته ایم و بعید است کسی به فکر رفع مشکل باشد.

 

کرمی مسافر دیگر مترو می گوید نبود تهویه مناسب در برخی ایستگاه ها و داخل قطار باعث بروز تنگی نفس برای مسافران می شود.

 

وی در ادامه گفت: این آلودگی در برخی از خطوط که میزان مسافران آن زیاد است مانند خط 4 بیشتر به چشم می خورد البته بگویم که همه به این وضعیت عادت کرده اند و می دانند که کسی نیست که دردی از آنها دعوا کند.

***********************

مدتی شهرداری تهران به جد دستفروشان مترو را جمع آوری کرد و اجازه فعالیت به آنها نمی داد و مردم از صدای آنها در امان بودند اما دوباره این طرح را رها کرد و اینقدر این دستفروشان  روی اعصاب مسافران مترو سوهان می کشند که مردم حاضرند صدای بوق و آلودگی خیایان ها و تردد با خودروی شخصی را بر سر و صداهای داخل مترو ترجیح دهند و مردم را وادار می‌کند به خیل عظیم ترافیک تهران بپوندند.

شهرداری تهران می تواند دستفروشان را جمع کند چرا که در یک مقطعی این کار را انجام داد و موفق بود حال چرا این کار را رها کرده خودش جای بحث دارد.

************************

مشکل دیگری که در مترو است و تاکنون برای رفع آن اقدام نکرده اند فاصله ای است که بین ایستگاه و واگن ها وجود دارد که در برخی موارد پای شهروندان در آن قسمت گیر می‌کند.

رضا یکی از مسافران مترو می‌گوید که چندین بار پایش در بین ایستگاه و واگن‌ها قرار گرفته است و کبود شده است.

وی ادامه داد: ولی همچنان این مشکل پابرجاست و هنوز رفع نشده است.

 مشکلات مترو تهران تمامی ندارد و مسئولان برای رفع این مشکلات تاکنون اقدام اساسی انجام نداده‌اند و همچنان مشکلات به قوت خود باقی است.