پروازهای عتبات به نجف منتقل می شوند

سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به آخرین وضعیت اعزام به عتبات اظهار کرد: با توجه به در پیش بودن روز شهادت امام موسی کاظم (ع) و شرایط ویژه عراق، اعزام به کاظمین به طور موقت از برنامه اعزام زائران حذف می شود و دو روز پس از این ایام، اعزام ها مجددا به حالت عادی باز می گردد.

رئیس سازمان حج و زیارت اظهار داشت:پرواز های عتبات عالیات از صبح فردا با توجه به وضع به وجود آمده در بغداد به شهر نجف اشرف منتقل می شود. 

رئیس سازمان حج و زیارت افزود:تمامی راههای منتهی به بغداد بسته است و امکان انتقال زایران به این شهر از طریق هوایی میسر نیست.

 

وی در ادامه به موضوع تمتع اشاره کرد و گفت: عربستان هیچ شرطی برای ما نگذاشته است و با وجود اینکه فضای مذاکرات سرد بود اما ما با عزت این مذاکرات را به اتمام رساندیم.

اوحدی تصریح کرد: در آخرین روز مذاکرات عربستان متنی را به عنوان تفاهم نامه مقابل ما قرار دادند و خواستند تا آن را امضا کنیم اما از آنجا که متن تفاهم نامه کاملا یک طرفه بود، آن را امضا نکردیم.

رییس سازمان حج و زیارت تاکید کرد: ما در مذاکرات چند خواسته اساسی داشتیم که اطمینان از تامین امنیت زائران، ارائه خدمات کنسولی و نبود تفاهم نامه یکطرفه از جمله آنان بود.

وی با بیان اینکه عربستان در امر تمتع کارشکنی می کند، تصریح کرد: مسئولیت قطع رابطه سیاسی با عربستان با سازمان حج و زیارت نیست، ما به دعوت عربستان برای انجام مذاکرات حج به این کشور رفتیم و در این مذاکرات شروطی را برای عربستان گذاشتیم.

اوحدی گفت: ما در مذاکرات از موضع عزت ایرانیان برخورد کردیم و حالا طرف سعودی است که بدهکار ماست چرا که وزارت حج و وزارت کشور عربستان نتوانسته اند به جمع بندی برسند.

وی با بیان اینکه شروط ما خط قرمز ماست، عنوان کرد: ما به هیچ عنوان از شروط خود کوتاه نمی آییم، ضمن اینکه یک خط قرمز دیگر به خطوط ما اضافه شده و آن خط قرمز زمان اجرایی حج تمتع است چرا که ما هنوز هیچ کدام از قراردادهای مربوط به تمتع را نبسته ایم و این کار به یک ماه زمان نیاز دارد.

رییس سازمان حج و زیارت تاکید کرد: در خصوص حج شورای عالی حج تصمیم گیری می کند و این شورا ظرف این هفته و یا هفته آینده تشکیل جلسه می دهد.