پیکر مطهر آیتالله نجمی، عضو سابق مجلس خبرگان رهبری عصر امروز در قم تشییع شد.

به گزارش فارس، پیکر آیت‌الله محمد صادق نجمی عصر امروز با حضور مردم ولایت‌مدار قم از مقابل مسجد امام حسن عسکری(ع) به سمت حرم حضرت معصومه(س) تشییع شد.

پس از تشییع باشکوه پیکر این عالم بزرگ و فرهیخته و وداع مردم قم با آن مرحوم، آیت‌الله العظمی سبحانی، از اساتید حوزه علمیه بر پیکر این مرحوم نماز گذارد.

پیکر این عالم ربانی پس از اقامه نماز برای خاکسپاری به گلزار شهدای علی بن جعفر قم منتقل و طبق وصیت آن مرحوم در جوار مزار شهدا آرام گرفت.

مراسم بزرگداشت ختم مرحوم آیت‌الله محمد صادق نجمی نیز امشب بعد از نماز مغرب و عشاء در حسینیه شهدا واقع در خیابان صفائیه برگزار می‌شود.

آیت‌الله نجمی در سال ۱۳۱۵ در روستای هریس از توابع شبستر استان آذربایجان شرقی متولد شد. وی در سال ۱۳۳۲ برای تکمیل تحصیلات خود وارد حوزه علمیه قم شد و به مدت ۲۸ سال علوم متداول حوزه علمیه را نزد اساتید و مراجع بزرگی مانند آیات عظام محقق داماد، حاج شیخ مرتضی حائری و گلپایگانی فرا گرفت، از دیگر اساتید وی حضرات آیات مشکینی و طباطبائی بودند.

وی از دهه ۵۰ شمسی به صورت جدی تحقیق و مطالعه در زمینه علوم حدیثو تاریخ را آغاز کرد که با تشویق و راهنمایی‌های مرحوم علامه امینی و علامه عسگری کتاب ارزشمند «سیری در صحیحین» را تألیف کرد.

از دیگر تالیفات وی «سخنان حسین بن علی از مدینه تا کربلا»، «تاریخ حرم ائمه بقیع»، «یک مناظره علمی» و ده‌ها کتاب دیگر بود که اغلب تالیفات او به زبان‌های انگلیسی، عربی، اردو و سایر زبان‌های دنیا منتشر شد. ‌

وی همچنین با اجازه آیت‌الله العظمی خویی و علامه عسگری کتاب‌های «البیان»، «عایشه در دوران علی» و «عبدالله‌بن سبا» را با همکاری استاد هاشم هریسی به زبان فارسی ترجمه کرد.

آیت‌الله نجمی در سال ۱۳۶۰ به دستور حضرت امام خمینی(ره) به امامت جمعه شهرستان خوی منصوب و در مدت ۲۰سال، علاوه بر ایفای وظیفه امامت جمعه و حل مشکلات اجتماعی و پاسخگویی به نیازهای مردم، در همان سال اول ساختمان مدرسه علوم دینی این شهر را تکمیل و حوزه علمیه را سروسامان بخشید.

تاسیس موسسه حمایت از بیماران کلیوی و ایجاد موسسه توان بخشی مادر و تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی از دیگر فعالیت‌های اجتماعی او است.

آیت‌الله محمد صادق نجمی همچنین نماینده مردم آذربایجان غربی و شرقی در دومین و سومین دوره مجلس خبرگان رهبری بود.

این عالم بزرگوار که به علت عارضه قلبی در بیمارستان پیامبران تهران بستری بود، شب گذشته دار فانی را وداع گفت.